2013-06-18, 20:50
Medlem
Hej! Jag har börjat sommarjobba på gården där jag bor och när det är dags för lunch säger min arbetsledare att alla måste åka med till deras kontor och äta lunch där. Jag frågade om jag kunde gå hem istället och äta där, men nej alla måste följa med. Måste jag följa med eller har jag rätt att göra vad jag vill på min lunch?
Citera
2013-06-18, 20:53
Medlem
Du får göra vad du vill på din lediga lunch tid, däremot så är det inte säkert att din lunch börjar fören ni alla är tillbaks. Du har dessutom skyldighet att dyka upp på utsatt område när lunchen är slut.
Citera
2013-06-18, 21:01
Medlem
Om du inte är frihetsberövad (fängelse, ungdomsvårdsskola mm) så gör du vad du vill på din lunchrast. Du får ju inte betalt under rasten, så det är inte arbetstid som arbetsledaren bestämmer över. Låter väldigt konstigt faktiskt! Är det något du inte berättar för oss??
Citera
2013-06-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Om du inte är frihetsberövad (fängelse, ungdomsvårdsskola mm) så gör du vad du vill på din lunchrast. Du får ju inte betalt under rasten, så det är inte arbetstid som arbetsledaren bestämmer över. Låter väldigt konstigt faktiskt! Är det något du inte berättar för oss??
Nej, som sagt, ett vanligt sommarjobb vid min gård. Tycker också det är jävligt konstigt. När jag frågade varför sa hon att eftersom inte alla bor nära är det orättvist att du får gå hem.
Citera
2013-06-18, 21:48
Medlem
Det låter som om din arbetsgivare är en gammal dagisfröken "Alla ska göra likadant, så det så!" Kräv då betalt för lunchrasten eftersom det inte är "ledig tid" för dig.
Citera
2013-06-18, 21:52
Medlem
swebarbs avatar
trams inte kan nån tvinga dig till det, gå hem det är inget fel.
Citera
2013-06-18, 21:56
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7aroof
När jag frågade varför sa hon att eftersom inte alla bor nära är det orättvist att du får gå hem.

Kontra med "eftersom alla inte är arbetsledare är det orättvist att du får mer lön".
Citera
2013-06-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olof86

Kontra med "eftersom alla inte är arbetsledare är det orättvist att du får mer lön".
Citera
2013-06-18, 22:29
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7aroof
Nej, som sagt, ett vanligt sommarjobb vid min gård. Tycker också det är jävligt konstigt. När jag frågade varför sa hon att eftersom inte alla bor nära är det orättvist att du får gå hem.

Haha. Det var det larvigaste. Tycker resten av arbetskamraterna att det är orättvist att du kan gå hem på lunchen så är dom välkomna att flytta närmare jobbet.
Citera
2013-06-18, 23:21
Medlem
Raventears avatar
Står det något om det i kontraktet?
På ett av ställena där jag jobbade med att både tillaga och servera mat så hade vi ingen direkt lunch. Lyckades vi hitta en lucka fick vi sitta i max trettio minuter, men vi var tvungna att vara beredda att lämna maten och hugga i i köket ifall det blev kaos.

Självklart var rasten betald då, eftersom vi faktiskt fortfarande var i tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in