Citat:
Ursprungligen postat av
u-99
Japp!
Jag låg på psyket när jag börja med dom,var i extremt dåligt skick.
Jag minns bara att jag plötsligt en dag var en helt ny människa, jag pratade med folk för första gången på ett halvår, var helt säker på att jag blivit manisk.Men det var jag inte.Bara normal.När detta hände hade jag uppnått 150 mg dosen är jag nästan helt säker på.
Intressant, tack för svar.
Varför låg du inne, om jag får fråga? Det var mer som att du vaknade ur en djup depression alltså? Kan tänka mig att det har en boostande effekt på hur villig man är att vara social. Är man deprimerad så är det inte speciellt intressant att vara det.
Märkte du någon skillnad, på hur social du blev, om du jämför med hur du var innan? Var det mer att du blev "normal" eller upplevde du dig
mer social? Har du haft problem med ångest eller social fobi själv? Vet att anafranil även ska vara väldigt populär att skriva ut till personer med tvång.
Har du upplevt några biverkningar förresten? Och hur länge har du tagit den?
Jag lider själv inte av depression direkt, utan mer av nedstämdhet relaterat till mitt huvudsakliga problem - social fobi/ångest/oro.
Vet att anafranil egentligen inte har skrivit att det ska användas mot social fobi. Men efter att ha forskat lite om det, så är det mot fobier av olika slag, och min sociala fobi bottnar i erytrofobi (rädsla för att rodna) och alla de känslor som hör till, så kanske den kan hjälpa för det med. Har läst på diverse forum, om vissa personer som fått väldigt god effekt.
Eftersom det påverkar serotoninet, t.om starkare än SSRI. Eftersom medicinen togs fram för en herrans massa år sedan, så står det väl inte social fobi, då inte ens social fobi "fanns". Det började ju komma mer på 80-talet då forskarna/läkarna började få upp ögonen för det. Så antar att det är därför. Står lite mer diffust "ångest-tillstånd och fobier"
Du upplevde en klar förrbättring över en dag så att säga alltså? Var det i slutet på upptrappningen, eller när du fått den dos du har idag, och haft den ett tag?
Orsaken till att jag frågar, är att de har gett mig en väldigt långsam upptrappning. Så jag känner ju inte av de 75 mg jag äter nu. Kanske måste upp i högre dos (125 mg som det är tänkt) innan kroppen och hjärnan får någon respons. K
Eftersom man testat allt nu, så hoppas jag innerligt på anafranil. Vore väldigt tacksam om du tog dig tid att svara på alla frågor :P (Förlåt för att det blev en del)
Känns lite som anafranil är mitt sista hopp.