2013-06-18, 17:31
Medlem
Chelskeys avatar
Hej! Eftersom jag just nu får min anafranil utdelat på öppenvården psyk, så undrar jag om man brukar ta det på kvällen eller morgonen. Eftersom jag sätter in det, borde det väl tas på kvällen för att minska risken för biverkningar den första tiden?

Ska sedan öka till 50 mg, och sedan ända upp till 125. Tror personligen inte jag behöver så stor dos men. Läste också att vissa tar det 3 gånger per dag eller 2 gånger. Kanske man kommer ta dosen x 2 idag? D.vs 25 på morgonen, och 25 på kvällen.

Ni som tagit denna medicin, hur har den fungerat på nervositet och ångest i erat fall? Jag själv lider av Erytrofobi (Rädsla för att rodna) som ledit till social fobi, generell ångest och depressioner.

Jag startar på 25 mg, som känns lite högt, känner mig riktigt nervös, eftersom jag har väldigt höga förväntningar på den här medicinen, då jag inte upplevt bra effekt av SSRI eller SNRI (Venlafaxine) och hade väldigt mycket biverkningar på effexoren. Har läst att anafranil ska provas om man upplevt många biverkningar på venlafaxine. De som haft mycket biverkningar på effexor, får inte lika mycket med anafranil och vice versa. Så jag hoppas stenhårt, på att jag äntligen ska få känna ett lugn inombords, som jag saknat de senaste 10 åren.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av Chelskey 2013-06-18 kl. 17:33.
Citera
2013-06-18, 17:47
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Hej! Eftersom jag just nu får min anafranil utdelat på öppenvården psyk, så undrar jag om man brukar ta det på kvällen eller morgonen. Eftersom jag sätter in det, borde det väl tas på kvällen för att minska risken för biverkningar den första tiden?

Ska sedan öka till 50 mg, och sedan ända upp till 125. Tror personligen inte jag behöver så stor dos men. Läste också att vissa tar det 3 gånger per dag eller 2 gånger. Kanske man kommer ta dosen x 2 idag? D.vs 25 på morgonen, och 25 på kvällen.

Ni som tagit denna medicin, hur har den fungerat på nervositet och ångest i erat fall? Jag själv lider av Erytrofobi (Rädsla för att rodna) som ledit till social fobi, generell ångest och depressioner.

Jag startar på 25 mg, som känns lite högt, känner mig riktigt nervös, eftersom jag har väldigt höga förväntningar på den här medicinen, då jag inte upplevt bra effekt av SSRI eller SNRI (Venlafaxine) och hade väldigt mycket biverkningar på effexoren. Har läst att anafranil ska provas om man upplevt många biverkningar på venlafaxine. De som haft mycket biverkningar på effexor, får inte lika mycket med anafranil och vice versa. Så jag hoppas stenhårt, på att jag äntligen ska få känna ett lugn inombords, som jag saknat de senaste 10 åren.

Tacksam för svar!
Jag äter anafranil i lågdos mot svår panikångest. Anafranil är egentligen det enda som fungerar för mig, men det är olika för alla. Jag har provat en massa under årens lopp, men för mig är anafranil en gudagåva.
Jag har tidigare ätit anafranil i högdos, men med svåra biverkningar som följd (den hjälpte dock mot ångest och sömnproblem även då). Det tjusiga har dock varit att jag har lika god effekt av endast 25 mg till natten som jag hade av 175 mg.
Jag har alltid tagit min anafranil till natten då jag alltid drabbas av benkryp, så jag tar dem innan jag lägger huvudet på kudden så sover jag bort krypet i benen.
Citera
2013-06-18, 18:30
Medlem
lithionits avatar
Du får nog testa dig fram och se vad som är bäst, för optimal psykisk effekt är det smartast att ta den på morgonen. Men om medicinen gör dig väldigt trög och seg, ja då kan det vara fördelaktigt att ta den till kvällen.
Citera
2013-06-18, 19:07
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Du får nog testa dig fram och se vad som är bäst, för optimal psykisk effekt är det smartast att ta den på morgonen. Men om medicinen gör dig väldigt trög och seg, ja då kan det vara fördelaktigt att ta den till kvällen.

Tack för era svar! Men som jag läst har ju vissa delat upp dosen över 3 intag, över dagen. Att ta på kvällen känns fördelaktigt för att slippa biverkningar? Spelar det verkligen någon stor roll egentligen. Det jag har märkt efter alla år av mediciner, är att vissa läkare skriver att det ska tas på kvällen för att undvika biverkningar något, medans andra skriver ut åt frukost. Nåväl, jag inleder med att ta på kvällen till nästa läkarträff.
Citera
2013-06-18, 19:11
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag äter anafranil i lågdos mot svår panikångest. Anafranil är egentligen det enda som fungerar för mig, men det är olika för alla. Jag har provat en massa under årens lopp, men för mig är anafranil en gudagåva.
Jag har tidigare ätit anafranil i högdos, men med svåra biverkningar som följd (den hjälpte dock mot ångest och sömnproblem även då). Det tjusiga har dock varit att jag har lika god effekt av endast 25 mg till natten som jag hade av 175 mg.
Jag har alltid tagit min anafranil till natten då jag alltid drabbas av benkryp, så jag tar dem innan jag lägger huvudet på kudden så sover jag bort krypet i benen.

Vilka andra mediciner har du provat?

Hur har du märkt av förbättringarna? Vilka typer av biverkningar?

Är själv väldigt orolig över svettningar, då jag svettades kopiöst då jag åt venlafaxine, och dettar är väldigt jobbigt då man äter det för social fobi. Man svettas ju helst inte utan någon direkt anledning då man pratar med någon, som sedan kan göra att man svettas ändå mer (en ond spiral). Jag struntar i alla biverkningar förutom svettningar, förhöjd kroppsvärme (erytrofobi = rädsla för att rodna) och viktuppgång (gick upp 20 kg på venlafaxine)

Har du märkt att du blir hungrigare av anafranil osv?

Förlåt för alla frågor. Tacksam för svar!
Citera
2013-07-04, 05:11
Medlem
Citat:
Vilka andra mediciner har du provat?

Hur har du märkt av förbättringarna? Vilka typer av biverkningar?

Är själv väldigt orolig över svettningar, då jag svettades kopiöst då jag åt venlafaxine, och dettar är väldigt jobbigt då man äter det för social fobi. Man svettas ju helst inte utan någon direkt anledning då man pratar med någon, som sedan kan göra att man svettas ändå mer (en ond spiral). Jag struntar i alla biverkningar förutom svettningar, förhöjd kroppsvärme (erytrofobi = rädsla för att rodna) och viktuppgång (gick upp 20 kg på venlafaxine)

Har du märkt att du blir hungrigare av anafranil osv?

Förlåt för alla frågor. Tacksam för svar!

Jag svettas inte ett dugg mer med anafranil. Jag svettades mycket mer av venlafaxine/ efexor, samt att det var mycket svårare att sluta med venlafaxine. Anfranil har aldrig varit något problem för mig att sluta med om man trappar ned skata. Faktist så har jag minskat i vikt sakta men säkert när jag börjat med anafranil och slutade med så kallde stämningsballanserade medeciner ( alltså antipsykotiska medeciner. )
Citera
2013-07-04, 07:42
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbergsmannen
Jag svettas inte ett dugg mer med anafranil. Jag svettades mycket mer av venlafaxine/ efexor, samt att det var mycket svårare att sluta med venlafaxine. Anfranil har aldrig varit något problem för mig att sluta med om man trappar ned skata. Faktist så har jag minskat i vikt sakta men säkert när jag börjat med anafranil och slutade med så kallde stämningsballanserade medeciner ( alltså antipsykotiska medeciner. )

Samma här! Svettades kopiöst av venlafaxine. En medicin jag aldrig rör igen!!

Jag har lagt till 15 mg mirtazapin på anafranilen nu, har ännu inte fått några speciellt bra effekter på anafranilen, men äter ju bara 50 mg på 3e veckan.
Citera
2013-07-14, 23:31
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit

Är det bara jag, som har läst om personer som delat upp Anafranilen på 2 intag per dag?

Detta skulle man tydligen göra för att få "rätt" koncentration i blodet. Om man äter 150 mg som jag ska trappa upp till. Att man tar 75 på morgonen, och 75 till kvällen.

Tro, om det egentligen ska spela någon roll? Har inte läst om någon annan anti-dep, där dom delat upp medicineringen på detta vis. Någon som vet?
Citera
2013-07-15, 14:14
Medlem
u-99s avatar
Citat:
Är det bara jag, som har läst om personer som delat upp Anafranilen på 2 intag per dag?

Detta skulle man tydligen göra för att få "rätt" koncentration i blodet. Om man äter 150 mg som jag ska trappa upp till. Att man tar 75 på morgonen, och 75 till kvällen.

Tro, om det egentligen ska spela någon roll? Har inte läst om någon annan anti-dep, där dom delat upp medicineringen på detta vis. Någon som vet?

Jag tar 150 mg per dag.
50 mg på morgonen och 100 mg på kvällen.
Det funkar mycket bra för mig.
Citera
2013-07-15, 21:01
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u-99
Jag tar 150 mg per dag.
50 mg på morgonen och 100 mg på kvällen.
Det funkar mycket bra för mig.

Har du 25 mg´arna utskrivna?

Måste fråga dig, som äter anafranil. Upplevde du någon förbättring på lägre doser? Jag personligen har inte märkt någon förbättring, och äter 75 mg om dagen på tredje veckan, höjde dosen till 75 för 4 dagar sedan.

Äter det för Social fobi och nedstämdhet.
Citera
2013-07-15, 21:16
Medlem
u-99s avatar
Citat:
Har du 25 mg´arna utskrivna?

Måste fråga dig, som äter anafranil. Upplevde du någon förbättring på lägre doser? Jag personligen har inte märkt någon förbättring, och äter 75 mg om dagen på tredje veckan, höjde dosen till 75 för 4 dagar sedan.

Äter det för Social fobi och nedstämdhet.

Japp!

Jag låg på psyket när jag börja med dom,var i extremt dåligt skick.
Jag minns bara att jag plötsligt en dag var en helt ny människa, jag pratade med folk för första gången på ett halvår, var helt säker på att jag blivit manisk.Men det var jag inte.Bara normal.När detta hände hade jag uppnått 150 mg dosen är jag nästan helt säker på.
Citera
2013-07-16, 05:23
Medlem
Chelskeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u-99
Japp!

Jag låg på psyket när jag börja med dom,var i extremt dåligt skick.
Jag minns bara att jag plötsligt en dag var en helt ny människa, jag pratade med folk för första gången på ett halvår, var helt säker på att jag blivit manisk.Men det var jag inte.Bara normal.När detta hände hade jag uppnått 150 mg dosen är jag nästan helt säker på.

Intressant, tack för svar.

Varför låg du inne, om jag får fråga? Det var mer som att du vaknade ur en djup depression alltså? Kan tänka mig att det har en boostande effekt på hur villig man är att vara social. Är man deprimerad så är det inte speciellt intressant att vara det.

Märkte du någon skillnad, på hur social du blev, om du jämför med hur du var innan? Var det mer att du blev "normal" eller upplevde du dig mer social? Har du haft problem med ångest eller social fobi själv? Vet att anafranil även ska vara väldigt populär att skriva ut till personer med tvång.

Har du upplevt några biverkningar förresten? Och hur länge har du tagit den?

Jag lider själv inte av depression direkt, utan mer av nedstämdhet relaterat till mitt huvudsakliga problem - social fobi/ångest/oro.

Vet att anafranil egentligen inte har skrivit att det ska användas mot social fobi. Men efter att ha forskat lite om det, så är det mot fobier av olika slag, och min sociala fobi bottnar i erytrofobi (rädsla för att rodna) och alla de känslor som hör till, så kanske den kan hjälpa för det med. Har läst på diverse forum, om vissa personer som fått väldigt god effekt.

Eftersom det påverkar serotoninet, t.om starkare än SSRI. Eftersom medicinen togs fram för en herrans massa år sedan, så står det väl inte social fobi, då inte ens social fobi "fanns". Det började ju komma mer på 80-talet då forskarna/läkarna började få upp ögonen för det. Så antar att det är därför. Står lite mer diffust "ångest-tillstånd och fobier"

Du upplevde en klar förrbättring över en dag så att säga alltså? Var det i slutet på upptrappningen, eller när du fått den dos du har idag, och haft den ett tag?

Orsaken till att jag frågar, är att de har gett mig en väldigt långsam upptrappning. Så jag känner ju inte av de 75 mg jag äter nu. Kanske måste upp i högre dos (125 mg som det är tänkt) innan kroppen och hjärnan får någon respons. K

Eftersom man testat allt nu, så hoppas jag innerligt på anafranil. Vore väldigt tacksam om du tog dig tid att svara på alla frågor :P (Förlåt för att det blev en del)

Känns lite som anafranil är mitt sista hopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in