Citat:
Bra.Jo jag kan hålla med om det faktiskt; en konstruktion är inte införandet av nåt direkt, trots det missvisande namnet. ^^ Talet finns redan i och med antagandet om listan. Då har jag nog inga invändningar mot Cantors diagonalargument även under antagandet att listan innehåller alla reella tal från [0,1].
Citat:
När jag säger "lista" i den här tråden menar jag (vilket jag tycker jag skrivit många gånger), precis en mappning mot N. En lista skiljer sig från en mängd just för att vi kan räkna upp elementen i tur och ordning: börja på plats 1, sen plats 2 etc., så det är precis en mappning till N. En mängd har inte den strukturen, du kan inte säga vilket som är andra elementet i intervallet [0,1] på något naturligt sätt.
Det enda jag kan tänka mig är att om listan i sig är en motsägelse, hur kan vi vara säkra på att den uppstår på grund av mappningen mot N och inte något annat, typ att man gör en lista med alla reella tal?
Citat:
Tallinjen är en mängd med en ordningsrelation, det är inte en lista. Du kan säga t.ex. 0 < 0.1 < 0.2 etc., men du kan inte säga att talet 0.1 står på plats nummer 20 eller något annat sånt. Så en lista är något annat än en ordnad mängd. [quote]
Vad jag har förstått så kan man se en del av tallinjen som en lista innehållandes alla reella tal, med en ordning inbakad och allt. Antag att det är felaktigt, samt att felet delar sin karaktär med listan i Cantors diagonalargument (det vill säga, vi behöver inte anta att elementen i listan mappar mot N och motsägelsen uppstår ändå)?
Citat:
Ditt argument där funkar nog för varje ändligt antal decimaler k, eftersom du då har en oändlig mängd tal längre ner på listan (dvs. oändligt många tal placerade efter plats k), och cantors tal är ju definierat så att det skiljer sig tal nr n på (minst) den n:te decimalen. Men tänker man så ser man ju varför ditt argument inte funkar när du tar gränsen mot oändligt antal decimaler.
Hur som helst; vad är fel med #275? Cantor visar att vi kan göra ett tal som skiljer sig mot varje tal i den konstruerade listan. Jag visar (eller antar mig visa) att vi kan hitta en oändlig mängd tal i en delmängd som finns i listan som inte skiljer sig från Cantors tal för vilket antal decimaler vi än har valt i talet. När vi låter antalet undersökta decimaler gå mot oändligheten; vilket av bevisen är "starkare"?
Citat:
Ser du någon skillnad? Är det där inte bara två sätt att skriva samma sak? 1) leder ju direkt till 2), och 2) leder till 1), så jag tycker de ser helt logiskt ekvivalenta ut?
Hmm? Menar du att det inte är någon skillnad på att:
1) Visa att en godtycklig lista som innehåller reella tal från [0,1] där varje element är mappat till något n i N (en konstruktion som inte är en motsägelse) inte kan innehålla alla reella tal från [0,1].
2) Visa att en godtycklig lista innehållandes alla reella tal från [0,1] med tillhörande mappning till n i N inte existerar.
1) Visa att en godtycklig lista som innehåller reella tal från [0,1] där varje element är mappat till något n i N (en konstruktion som inte är en motsägelse) inte kan innehålla alla reella tal från [0,1].
2) Visa att en godtycklig lista innehållandes alla reella tal från [0,1] med tillhörande mappning till n i N inte existerar.