2013-06-15, 16:29
Medlem
Cold case...njae. Det här fallet är polisiärt uppklarat, dom har fallit och inte överklagats. Jag tror det enda som kan hända här är en begäran om resning ifall det kommer fram nya uppgifter.
Citera
2013-06-15, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Cold case...njae. Det här fallet är polisiärt uppklarat, dom har fallit och inte överklagats. Jag tror det enda som kan hända här är en begäran om resning ifall det kommer fram nya uppgifter.
Du har med all säkerhet rätt. Fallet är polisiärt uppklarat till hundra%. Trots det så finns det ändå en ambition till att få gärningsmannen dömd. Fallet är rättsligt/juridiskt ouppklarat. En mördare går lös. Min erfarenhet säger mig att ambitionen hos Polisen är stark för att hitta Linda Chens baneman. Bäva månde Mats Alm och resten av "stugfolket" i Lottefors (Lagro inkluderad).
Citera
2013-06-16, 00:22
Medlem
Grandiosos avatar
Några små tankar i begynnande söndagsnatten kring "våran" M*ts A*m:

Efter att han hade avtjänat sitt tämligen lindriga straff för griftefridsbrottet så trodde jag
faktiskt att han ganska snabbt därpå skulle söka sig utomlands och bli kvar där någonstans.
Hans far var inne på samma tanke i en tidningsintervju ifall jag inte missminner mig nu.
Han föreställde sig på ganska goda grunder att livet därute i det svenska samhället skulle
bli alltför jobbigt för sonen efter allt som utspelat sig och med de kvarstående misstankarna
om inblandning i Lin*a Che*s död.

Nu blev det ju inte så till min förvåning.
MA stannade kvar i landet. Låg väl lågt ett bra tag. Drog sig undan hemma i Lottefors
men påbörjade en utbildning så småningom vilken han nu är klar med.
Letar väl jobb som bäst kan man tänka eller har kanske redan skaffat ett.

Jag tror han bryr sig föga om vad folk i allmänhet tycker och tänker om honom.
Han tar inte vid sig märkbart, gissar jag.
Sedd som en ostraffad mördare, jo visst så är det, men han kanske är så van nu vid detta,
att han stängt av inför det hela.

Jag inbillar mig att han mår rätt så skapligt trots allt som hänt. Jag tror att han mycket sällan
ägnar några tankar åt flickan som skulle stått brud en augustidag 2009 men istället mötte
döden abrupt och låg lik i ödsliga skogen ett par veckor.
Det står en kyla kring den här människan som förskräcker och som var iakttagbar
när "det begav sig" med vallning, rekonstruktion, rättegångsprocess och allt.
Ett förhärdat hjärta klappar i den mannens bröstkorg sannolikt.
Han har lämnat "sin älskade" Linda långt bakom sig och har väl inte ens någon gång tänkt
tanken att skicka en vacker blombukett till hennes grav i Oskarshamn.

Hur kommer hans närmaste framtid att gestalta sig?
Jo, jag skulle faktiskt tippa att han inom bara något år skaffat en tjej - sannolikt ingen svenska -
som han sedan kommer att gifta sig med. Det blir ett eller två barn och man bosätter sig
på landet någonstans uppe i Hälsingland. Far L*rs kommer att bli stolt farfar...
MA tröttnar på svetsandet och blir istället innehavare av ett gatukök där han får visa vilken
utmärkt servicemänniska han är och kommer att hålla rejäl koll på sina två anställda så
de inte norpar ur dagskassorna...
Han vet ju av egen erfarenhet hur lätt det är att bli frestad när man jobbar med sånt...

Det siar jag alltså om så får vi se hur det blir framöver.
Senast redigerad av Grandioso 2013-06-16 kl. 01:03.
Citera
2013-06-16, 13:53
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa

Ja tyvärr men även om inte M*ts A*m inte blev dömd i rätten så har de flesta av oss andra dömt honom ändå som tvivlar på hans oskuld. Den största domen ligger i honom själv, att leva med vetskapen om att han mördat kvinnan han påstod sig älska och ville gifta sig med. Han vet själv!!! Det blir hans dom, att enda tills den dagen han dör VETA att han gjorde detta mot sin blivande Fru och den Mor hon var till sin son. Men istället för att erkänna det han gjort och ta det som en Man så fortsätter han att neka för sig själv. Han ljuger som en häst travar, han ljuger så att han tror sig själv t.om. Detta kommer ligga som ett tungt Ok på honom sålänge han lever. Sanningen är befriande men så länge han inte inser det så kommer han att leva fängslad i sin egen kropp!!!
Citera
2013-06-16, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Ja tyvärr men även om inte M*ts A*m inte blev dömd i rätten så har de flesta av oss andra dömt honom ändå som tvivlar på hans oskuld. Den största domen ligger i honom själv, att leva med vetskapen om att han mördat kvinnan han påstod sig älska och ville gifta sig med. Han vet själv!!! Det blir hans dom, att enda tills den dagen han dör VETA att han gjorde detta mot sin blivande Fru och den Mor hon var till sin son. Men istället för att erkänna det han gjort och ta det som en Man så fortsätter han att neka för sig själv. Han ljuger som en häst travar, han ljuger så att han tror sig själv t.om. Detta kommer ligga som ett tungt Ok på honom sålänge han lever. Sanningen är befriande men så länge han inte inser det så kommer han att leva fängslad i sin egen kropp!!!
Mats Alm har ett aktivt val att göra. Erkänn gärningen och sona ditt brott. Först därefter kan Mats Alm och hans familj samt Lagro få ro i sina sinnen. Så länge detta inte sker så är det två familjer som lider alla helvetets kval. Vi får aldrig glömma Linda Chen och hennes familj. Mats Alm och Lars Alm är de som kan ställa saker och ting tillrätta.
Citera
2013-06-16, 15:53
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Du borde väl inse att det finns en dom på den här anklagan att MA var misstänkt för Lindas död, det väcktes åtal och domen var som sådan.
Enligt domen:
Att åklagarna inte bortom rimligt tvivel har lyckats styrka att han uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat Lindas död. Han kan därför inte dömas för mord, dråp eller vållande till annans död.

Den här domen menar mycket klart och tydligt att MA hade inte vållat Lindas död.
Därför måste man fråga sig vem var det som orsakade Lindas död, eftersom det inte var MA ?

Skall man följa Tingsrättens dom finns det en annan eller andra personer som vållade Lindas död.

Om du och ni påstår att det var MA, då accepterar ni inte domen från Tingsrätten och den här domen var en mycket viktig dom, därför det var det MA var misstänkt för att ha vållat Lindas död.
Om ni inte accepterar den här domen måste du och ni ses som 1:a gradens bråkmakare som inte ställer er i ledet.

Hur ska du ha dig? ena dagen är det en felaktig dom
andra dagen är den helt korrekt

nä du mats mördar alm ska få sitt straff
Citera
2013-06-16, 16:06
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Du borde väl inse att det finns en dom på den här anklagan att MA var misstänkt för Lindas död, det väcktes åtal och domen var som sådan.
Enligt domen:
Att åklagarna inte bortom rimligt tvivel har lyckats styrka att han uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat Lindas död. Han kan därför inte dömas för mord, dråp eller vållande till annans död.

Den här domen menar mycket klart och tydligt att MA hade inte vållat Lindas död.
Därför måste man fråga sig vem var det som orsakade Lindas död, eftersom det inte var MA ?

Skall man följa Tingsrättens dom finns det en annan eller andra personer som vållade Lindas död.

Om du och ni påstår att det var MA, då accepterar ni inte domen från Tingsrätten och den här domen var en mycket viktig dom, därför det var det MA var misstänkt för att ha vållat Lindas död.
Om ni inte accepterar den här domen måste du och ni ses som 1:a gradens bråkmakare som inte ställer er i ledet.

Domen säger att det inte kan bevisas att MA är dräparen men den säger inte att MA inte är dräparen.

Det är som du säkert förstår en viss skillnad samt att polisen anser dråpet är polisiärt uppklarat.
Citera
2013-06-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
Hur ska du ha dig? ena dagen är det en felaktig dom
andra dagen är den helt korrekt

nä du mats mördar alm ska få sitt straff
Det är griftefridsdomen som är felaktig därför det finns varken bevis eller indicier för begånget brott,
det finns ett påhitt att MA dödat Linda och sedan flyttat en kropp som inte finns, som är griftefridsbrottet.
Vad gäller mord, dråp och vållande till annans död kan de inte hålla på och dribbla, utan måste vara korrekta.
Citera
2013-06-16, 17:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Ur den här domen kan man mycket tydligt och klart utläsa att det var MA och absolut
ingen annan som ansvarade för Linda Chens död, men tyvärr ansåg man att bevisningen
var otillräcklig för att åstadkomma en fällande dom i just avsnittet rörande hennes frånfälle.
Däremot kunde man utan vidare betänkligheter slå fast hans obestridliga skuld gällande
åtalspunkten för ett allvarligt griftefridsbrott.

Kan man korrekt tolka innehållet i domskälen så finns det inget som helst utrymme för
några alternativa gärningsmän.

Du är i total avsaknad av förmåga att tillgodogöra dig skriven text på ett korrekt sätt, den
saken behöver man inte hysa några tvivel om längre.
Det har framgått med närmast övertydlighet det här gångna året som du medverkat i tråden.
Citera
2013-06-16, 17:35
Bannlyst
Citat:
Enligt domen:

En stilla undran i sammanhanget är då. Varför överklagade inte den enligt ditt förmenande Mats Alm den felaktiga domen för brott mot griftefriden? Hur kan en oskyldig acceptera en dom på 18 månaders fängelse? Dessutom så missade Mats Alm ett skadestånd för häktningstiden. Förklara det på ett trovärdigt sätt Lagro.
Citera
2013-06-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ur den här domen kan man mycket tydligt och klart utläsa att det var MA och absolut
ingen annan som ansvarade för Linda Chens död, men tyvärr ansåg man att bevisningen
var otillräcklig för att åstadkomma en fällande dom i just avsnittet rörande hennes frånfälle.
Däremot kunde man utan vidare betänkligheter slå fast hans obestridliga skuld gällande
åtalspunkten för ett allvarligt griftefridsbrott.

Kan man korrekt tolka innehållet i domskälen så finns det inget som helst utrymme för
några alternativa gärningsmän.

Du är i total avsaknad av förmåga att tillgodogöra dig skriven text på ett korrekt sätt, den
saken behöver man inte hysa några tvivel om längre.
Det har framgått med närmast övertydlighet det här gångna året som du medverkat i tråden.
Du kan väl inte ändra texten i domen, det borde du väl ändå förstå, men det kanske är för mycket begärt.

Du tycks ha någon egen tolkning av domen men sådant håller inte, man kan inte hålla på att baka ihop texten med manipulationer så att det passar in i ens egna teorier.

Om man läser en dom är varje ord viktigt, eftersom domen säger sista meningen," Han kan inte dömas för mord, dråp eller vållande till annans död". Det är väl självklart MA är oskyldig till Lindas död, vad är det som du inte förstår ? Jag kan alltid försöka hjälpa dig, eftersom du tycks ha problem.
Citera
2013-06-16, 18:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Du kan väl inte ändra texten i domen, det borde du väl ändå förstå, men det kanske är för mycket begärt.

Du tycks ha någon egen tolkning av domen men sådant håller inte, man kan inte hålla på att baka ihop texten med manipulationer så att det passar in i ens egna teorier.

Om man läser en dom är varje ord viktigt, eftersom domen säger sista meningen," Han kan inte dömas för mord, dråp eller vållande till annans död". Det är väl självklart MA är oskyldig till Lindas död, vad är det som du inte förstår ? Jag kan alltid försöka hjälpa dig, eftersom du tycks ha problem.

Du är för rolig du mannen...
Det är ju du som missuppfattar, vantolkar och försöker vilseleda gång på gång.

Meningen du återger ur domen: "Han kan inte dömas för mord, dråp eller vållande
till annans död"
innebär allt annat än att man betraktar honom som oskyldig till Lindas död.
Han kan inte dömas på grund av en enda sak: dödsorsaken fattades.
Man värnar om rättssäkerheten och just därför klarade sig MA från att fällas för sitt
uppenbara mord eller dråp.
Själv tycker jag som påpekats åtskilliga gånger tidigare att det fanns nog ändå för att
få honom dömd.
Lindas baneman heter M'*ts A*m bortom alla tvivel! Dags för dig att ta och inse det
och gå vidare här i livet med annat.

Edit: Är det någon som har en alldeles egen tolkning av domen så är det väl du om någon...
Jisses...som du tolkar...man storknar av häpnad ta mig tusan...
Senast redigerad av Grandioso 2013-06-16 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in