Några små tankar i begynnande söndagsnatten kring "våran" M*ts A*m:
Efter att han hade avtjänat sitt tämligen lindriga straff för griftefridsbrottet så trodde jag
faktiskt att han ganska snabbt därpå skulle söka sig utomlands och bli kvar där någonstans.
Hans far var inne på samma tanke i en tidningsintervju ifall jag inte missminner mig nu.
Han föreställde sig på ganska goda grunder att livet därute i det svenska samhället skulle
bli alltför jobbigt för sonen efter allt som utspelat sig och med de kvarstående misstankarna
om inblandning i Lin*a Che*s död.
Nu blev det ju inte så till min förvåning.
MA stannade kvar i landet. Låg väl lågt ett bra tag. Drog sig undan hemma i Lottefors
men påbörjade en utbildning så småningom vilken han nu är klar med.
Letar väl jobb som bäst kan man tänka eller har kanske redan skaffat ett.
Jag tror han bryr sig föga om vad folk i allmänhet tycker och tänker om honom.
Han tar inte vid sig märkbart, gissar jag.
Sedd som en ostraffad mördare, jo visst så är det, men han kanske är så van nu vid detta,
att han stängt av inför det hela.
Jag inbillar mig att han mår rätt så skapligt trots allt som hänt. Jag tror att han mycket sällan
ägnar några tankar åt flickan som skulle stått brud en augustidag 2009 men istället mötte
döden abrupt och låg lik i ödsliga skogen ett par veckor.
Det står en
kyla kring den här människan som förskräcker och som var iakttagbar
när "det begav sig" med vallning, rekonstruktion, rättegångsprocess och allt.
Ett förhärdat hjärta klappar i den mannens bröstkorg sannolikt.
Han har lämnat "sin älskade" Linda långt bakom sig och har väl inte ens någon gång tänkt
tanken att skicka en vacker blombukett till hennes grav i Oskarshamn.
Hur kommer hans närmaste framtid att gestalta sig?
Jo, jag skulle faktiskt tippa att han inom bara något år skaffat en tjej - sannolikt ingen svenska -
som han sedan kommer att gifta sig med. Det blir ett eller två barn och man bosätter sig
på landet någonstans uppe i Hälsingland. Far L*rs kommer att bli stolt farfar...
MA tröttnar på svetsandet och blir istället innehavare av ett gatukök där han får visa vilken
utmärkt servicemänniska han är och kommer att hålla rejäl koll på sina två anställda så
de inte norpar ur dagskassorna...
Han vet ju av egen erfarenhet hur lätt det är att bli frestad när man jobbar med sånt...
Det siar jag alltså om så får vi se hur det blir framöver.