2013-06-12, 16:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Rena taoismen, men ändå så glasklart!
Därav begreppet glasnudlar.
Citera
2013-06-12, 17:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En bättre bild, som är mera förståelig.

Men att pastafariansk apologetik och filosofi är mycket komplex vill jag inte förneka; t.ex. det till synes paradoxala att DFSM är ateismens gud ..... som existerar OCH inte existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Rena taoismen, men ändå så glasklart!

Inte helt. Dom ursprungliga tao'isterna var individer som NÄSTEN förstod pastafarianismen, men missade ett par essentiella punkter.
Citera
2013-06-12, 19:24
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Fortfarande ingen som vill presentera och belägga konceptet 'metafysisk logik' för mig?

Senast såg jag det i versionen: "Sund förnuft utanför kosmos", men skall jag vara helt ärlig är magkänsla-bevisen för DFSMs faktisk mycket mer 'sund förnuft'.

Hej Bogomil!

Jag har nyligen startat med filosofi och är precis i början. Det lär ta flera månader innan jag kan debattera i en någorlunda accepterad nivå för att jag ska kunna bidra med något vettigt

Jag har även börjat läsa syftet med spagettimonstret och vad budskapet är. Det är fortfarande väldigt komplext att förstå, men i slutändan kommer jag förstå vad det är man vill förmedla.

jag har försökt googla metafysisk logik utan att hitta en definition eller vad det är för något. Enskild logik och enskild metafysik finns (tror jag), men inte båda begreppen kombinerade. Har jag fel?

Jag blev ombedd att förstå spagettimonstrets ide för att förstå hur människor som tror på Gud tänker.

Vi skrivs,
Citera
2013-06-12, 19:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
jag har försökt googla metafysisk logik utan att hitta en definition eller vad det är för något. Enskild logik och enskild metafysik finns (tror jag), men inte båda begreppen kombinerade.

Inget att undra på. Det är nämligen ett koncept skapad av kunskap1 (men namngetts av mig), som ännu inte har validerats.
Citera
2013-06-12, 20:23
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Inget att undra på. Det är nämligen ett koncept skapad av kunskap1 (men namngetts av mig), som ännu inte har validerats.

ok, nu hänger jag med
Citera
2013-06-15, 12:41
Medlem
Bogomils avatar
Jag efterlysar ännu engång teister som vill förklara flaskhalsen "metafysisk logik" för mig.

Ty "metafysisk logik" manifesterar sig ju konstant i implicit form i flertalet av abrahamist apologetiker-flosklerna (ID, 'gud' som primary cause etc), men sen blir det alltid knäpptyst när specifikation efterlysas.

Inte för att DFSM behövar argument baserade på metafysisk logik, men konkurrensen på den religiösa marknaden är såpass stor att debatten måste spridas i ett bredare perspektiv om en aktör vill framstå som trovärdig.

En EXKLUSIV "det bara är så"-argumentation säljar inte riktigt bra idag.
Citera
2013-06-15, 20:12
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag efterlysar ännu engång teister som vill förklara flaskhalsen "metafysisk logik" för mig.

Ty "metafysisk logik" manifesterar sig ju konstant i implicit form i flertalet av abrahamist apologetiker-flosklerna (ID, 'gud' som primary cause etc), men sen blir det alltid knäpptyst när specifikation efterlysas.

Inte för att DFSM behövar argument baserade på metafysisk logik, men konkurrensen på den religiösa marknaden är såpass stor att debatten måste spridas i ett bredare perspektiv om en aktör vill framstå som trovärdig.

Den som inte tror på en metafysik behöver inte veta något om "metafysisk logik", eller hur? Du kan väl börja definiera "vanlig" logik när du förstår detta bättre än oss.
Citera
2013-06-15, 20:28
Medlem
sanning05s avatar
Citat:

Det är faktiskt en mycket bra punkt du lyfter fram. Metafysik och logik går inte hand i hand. Metafysik kan heller inte implementeras på samma sätt som logik implementeras i vetenskapliga grenar. eller hur?

Jag vet ännu inte vad metafysik kan användas till och var den kan implementeras i vår verkliga värld. Metafysik är enligt min begränsade uppfattning inte lika kraftfull som logik. Jag tror heller inte att man kan få ut något vettigt av metafysik. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-06-15, 20:34
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Den som inte tror på en metafysik behöver inte veta något om "metafysisk logik", eller hur? Du kan väl börja definiera "vanlig" logik när du förstår detta bättre än oss.

Det är väl du som påstår att det finns metafysik logik som borde definiera vad det är.
Citera
2013-06-15, 20:43
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Det är väl du som påstår att det finns metafysik logik som borde definiera vad det är.

Vet inte om jag har påstått något om metafysisk logik, men det enda jag påstod var att genom logiken inser man att en metafysik existerar eller en Skapare.
Citera
2013-06-15, 20:57
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Vet inte om jag har påstått något om metafysisk logik, men det enda jag påstod var att genom logiken inser man att en metafysik existerar eller en Skapare.

Jasså. Ge oss mer upplysning.
Citera
2013-06-15, 21:15
Medlem
sanning05s avatar
Citat:

Jag håller inte med. Logik är en sak och metafysik är något annat. Man kan inte blanda ihop dessa två begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in