2013-06-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
"Har den misstänkte ändrat eller justerat sin berättelse under de här veckorna?
– Nej, inte i något avgörande hänseende.

Det finns små justeringar i hans berättelse menar du?
– Ja. Men det kan bero på att man inte har ställt frågan eller att man har ställt den på ett annat sätt. I allt väsentligt är hans berättelse den samma."

Utdrag från Norrbotten-Kurirens artikel efter andra häktningsförhandlingen.

Jag tycker det här är utomordentligt intressant information.
"I allt väsentligt är hans berättelse den samma", säger åklagaren.
En ung, tidigare ostraffad person har alltså suttit häktad under ett par veckor, misstänkt för ett förfärligt brott. Ändå håller han fast vid sin berättelse. Alltså har han inte kunnat beslås med lögn eller trasslat in sig det minsta. Dock - hans förklaring till hur VB:s blod hamnat i hans bil, är orimlig, anser åklagaren. Orimlig eller inte, det kan ju faktiskt vara så att KJ helt enkelt inte vet det.
Och i och med att hans berättelse "i allt väsentligt är den samma" - och har varit det under hela häktingstiden, kan det kanske bero på att han är oskyldig till själva mordet?

Åklagarens ord kan tolkes på forskjellig vis:

1. Det KJ forklarer om sin gjøren og laden omkring mordet virker konsistent og logisk
2. Han oppfører seg heller ikke som en GM (MGM)
3. Selv om han blir konfrontert med tekniske spor så bryter han ikke sammen og tilstår
4. Åklagaren er ikke sikker på om KJ er den eneste som er involvert, eller som sitter på viktig informasjon i saken
5. Og som en mulig konsekvens av pkt. 4, de driver en slag cat and mouse game, desinformasjon, overfor almenheten for å forvirre eventuelle MGM, eller alternativ GM

Kanskje vi har undervurdert KJ mentale styrke.
Senast redigerad av Vonbock 2013-06-15 kl. 20:50.
Citera
2013-06-15, 20:45
Medlem
Diviots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Om man sett vad någon gjorde mot VB så skulle jag välja finkan istället.

Låter mycket logiskt ! Man skulle antagligen knipa käft och det skulle nog ta ett bra tag innan man repat tillräckligt med mod för att peka ut någon.
Citera
2013-06-15, 20:49
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kroppsdelarna i huset hittades väl på kvällen den 20:de. Men tog det inte ett tag sedan innan man hittade resten? Ca 150 meter från huset? Tycker det borde luktat då också.

Ja, torson och huvudet hittades på dagen den 22 maj. Vet inte varför dom som var i närheten av ödehuset på kvällen den 20 maj inte kände lukten av dom kroppsdelar som sen hittades på fyndplats 2, cirka 150 meter bort (om dom nu inte gjorde det). Det kanske blåste för svagt och eller i fel vindriktning? Sen ville kanske polisen kalla in tillräckligt många som deltog i eftersöket på onsdagen, för att kunna jobba effektivt?
Citera
2013-06-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Om man sett vad någon gjorde mot VB så skulle jag välja finkan istället.

Ska jag gå till mig själv skulle jag aldrig våga berätta nåt sånt tror jag. Skulle känna mig trygg i finkan.
Citera
2013-06-15, 21:01
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
"Har den misstänkte ändrat eller justerat sin berättelse under de här veckorna?
– Nej, inte i något avgörande hänseende.

Det finns små justeringar i hans berättelse menar du?
– Ja. Men det kan bero på att man inte har ställt frågan eller att man har ställt den på ett annat sätt. I allt väsentligt är hans berättelse den samma."

Utdrag från Norrbotten-Kurirens artikel efter andra häktningsförhandlingen.

Jag tycker det här är utomordentligt intressant information.
"I allt väsentligt är hans berättelse den samma", säger åklagaren.
En ung, tidigare ostraffad person har alltså suttit häktad under ett par veckor, misstänkt för ett förfärligt brott. Ändå håller han fast vid sin berättelse. Alltså har han inte kunnat beslås med lögn eller trasslat in sig det minsta. Dock - hans förklaring till hur VB:s blod hamnat i hans bil, är orimlig, anser åklagaren. Orimlig eller inte, det kan ju faktiskt vara så att KJ helt enkelt inte vet det.
Och i och med att hans berättelse "i allt väsentligt är den samma" - och har varit det under hela häktingstiden, kan det kanske bero på att han är oskyldig till själva mordet?
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Det är inte så jäkla svår att hålla sig till en historia. Gm håller sig oftast väldigt nära sanningen..om inte faktiskt berättar sanningen...fram till den punkt brottet begås. Från den punkten är det lätt att sedan bara hålla fast vid att offret gick sin väg. KJ har dessutom haft väldigt lång tid på sig att öva in ett scenario innan han blev intagen till förhör.

Om han nu inte vet hur blodet kom dit. Varför håller han sig inte till det istället för att försöka sig på nån förklaring?

Länk Kurirenartikeln den 14 juni.

Jag har tänkt lite på det här med att KJ inte har erkänt och även på det som åklagaren ska ha sagt till Kuriren.

Vilken betydelse kan det ha för en gärningsmans motivation och kapacitet att fortsätta ljuga om det finns en medhjälpare? Gärningsmannen vill kanske skydda någon annan? Kanske någon man bryr sig om?

Sen håller jag med Hekima att här handlar det om någon som har haft ett antal veckor på sig innan gripande, att nöta in sin lögn. Är lögnen något sånär enkelt uppbyggd bör det underlätta.

Men jag återkommer till det där med eventuell medhjälpare. Den som känner sig helt ensam i brottet kanske är något mer benägen att kasta in handduken än den som upplever sig vara partner in crime? Eller?

Kan den häktade ha en vilja att revanschera sig utifrån motgångarna när Hemvärnets GMU nobbade honom x2? Hade mtGM kanske till och med någon slags förhoppning om att vara den som hittade kroppen, vara hjälte i eftersöket? Ja, det har väl nämnts tidigare i tråden. Men jag tänker på detta i förhållande till förhören. Förutom en önskan om att slippa fängelsestraff kan det ju finnas alla möjliga motiveringsgrunder.
Citera
2013-06-15, 21:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det har jag redan svarat på. Det var en journalist som skrev Sävastklinten. En polisman sa Åberget.
Det refererade härrör från flera olika journalister.
Citat:
Och jag har förklarat söket med skidstugan som utgångspunkt. Det var polisen som sökte där, men det var inte meningen att tidningar och KJ skulle få veta det. KJ skulle tro att polisen trodde honom, så därför sökte MPS vid Åberget.
Vid de initiala sökningarna hade man ännu inte nått kontakt med mt, men så snart man fick klart för sig att hans version var 5 h oavbruten samvaro i hans bostad ändrade man taktik och låg lågt med mastningar mm. De signaler man fick kom från ett område väldigt nära det gamla fortet. - Mt förhördes första gången den 8 maj - och efter det förhöret visste man att han ljög.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16745577.ab
Här försvann VB - 18:40:
http://goo.gl/dqmvm
Citera
2013-06-15, 21:11
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonbock
Åklagarens ord kan tolkes på forskjellig vis:

1. Det KJ forklarer om sin gjøren og laden omkring mordet virker konsistent og logisk
2. Han oppfører seg heller ikke som en GM (MGM)
3. Selv om han blir konfrontert med tekniske spor så bryter han ikke sammen og tilstår
4. Åklagaren er ikke sikker på om KJ er den eneste som er involvert, eller som sitter på viktig informasjon i saken
5. Og som en mulig konsekvens av pkt. 4, de driver en slag cat and mouse game, desinformasjon, overfor almenheten for å forvirre eventuelle MGM, eller alternativ GM

Kanskje vi har undervurdert KJ mentale styrke.

Jag är rätt tveksam till att KJ skulle vara särskilt stark mentalt. Som jag känner i detta nu, håller han fast vid sin berättelse, som enligt åklagaren är i allt väsentligt den samma, p g a av att han talar sanning om sin del i brottet. Jag tror alltså att han kan vara oskyldig till själva mordet. Däremot är jag övertygad om att han känner till vad som hände med VB.
Citera
2013-06-15, 21:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Ja, torson och huvudet hittades på dagen den 22 maj. Vet inte varför dom som var i närheten av ödehuset på kvällen den 20 maj inte kände lukten av dom kroppsdelar som sen hittades på fyndplats 2, cirka 150 meter bort (om dom nu inte gjorde det). Det kanske blåste för svagt och eller i fel vindriktning? Sen ville kanske polisen kalla in tillräckligt många som deltog i eftersöket på onsdagen, för att kunna jobba effektivt?

Ja, det ville de säkert. Fanns ju - om uppgifterna stämmer - kläder, böcker, händer och mobiltelefon att leta efter. Så de behövde nog kalla in så många som möjligt.

Edit: Ja, och så torson och huvudet förstås, då var de ju ännu inte funna. Läste lite slarvigt där.
Senast redigerad av ReedMe 2013-06-15 kl. 21:41.
Citera
2013-06-15, 21:20
Bannlyst
Har inte tidigare fäst så stor vikt av sista mobilsignalen som kanske borde. Att mordet skett i sommarstugan talar ju emot det. Skulle tro att mordet eller i alla fall BO blev medvetslös i samma område som mobilen dog.
Citera
2013-06-15, 21:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asshat
Har inte tidigare fäst så stor vikt av sista mobilsignalen som kanske borde. Att mordet skett i sommarstugan talar ju emot det. Skulle tro att mordet eller i alla fall BO blev medvetslös i samma område som mobilen dog.
Senaste mobilsignalen togs emot ca kl 21. Det fanns tid till att resa ut till sommarstugan och delta i en fest.
Citera
2013-06-15, 21:31
Bannlyst
Citat:
Senaste mobilsignalen togs emot ca kl 21. Det fanns tid till att resa ut till sommarstugan och delta i en fest.

Jo, men sista signalen kommer ju en bra bit från sommarstugan, eller?
Citera
2013-06-15, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asshat
Jo, men sista signalen kommer ju en bra bit från sommarstugan, eller?
Nja, 14 km.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in