2013-06-14, 19:08
Medlem
Realisten bedrev härom dagen en "informationskampanj" i ett bostadsområde i Borås där en sedermera friad man hängdes ut som pedofil. Han dömdes i tingsrätten till sex års fängelse men friades helt i hovrätten, något som dessa figurer uppenbarligen missat att kolla upp:
Citat:
En man i Borås har pekats ut som dömd sexbrottsling av Svenskarnas parti via banderoller och flygblad i mannens bostadsområde. Men mannen frikändes från alla anklagelser i Göta Hovrätt redan 2006.
– Det här är fruktansvärt, säger den drabbade mannen som nu polisanmäler händelsen för grovt förtal.

Den här rättsprocessen verkar ha varit en skandal utan motstycke. Någon som vet mer om detta?
Citat:
– Det var en vidrig rättegång, en soppa och en historia utan dess like. Det var den absolut mest vinklade förundersökning som jag någonsin har sett, ett rent försök till justitiemord på min klient, säger mannens advokat Mari Schaub.

Mannen fälldes först i tingsrätten, och dömdes till ett fängelsestraff på sex år.

– Tyvärr var inte jag hans försvarare i tingsrätten, då företräddes han av en affärsjurist som normalt inte hanterar brottmål, säger Mari Schaub.

– Jag kompletterade utredningen med ny bevisning och sakkunniga, men min klients alibi fanns redan i det material som polisen förfogade över men valt att inte inkludera i förundersökningen. Om polisen och åklagarmyndigheten gjort ett ordentligt arbete från början så hade man insett att det som påstods var fullständigt osannolikt och inte ens kunde vara sant, eftersom varken tidpunkter eller teknisk bevisning stämde.
http://www.bt.se/nyheter/boras/friad-borasare-hangdes-ut-som-pedofil-pa-realisten-(3816102).gm
http://www.bt.se/nyheter/sommar/partiledare-(3816135).gm
Citera
2013-06-14, 19:31
Medlem
MrSkargards avatar
Själva aktionen genomfördes inte av Realisten. Hänvisar i övrigt till mitt svar i en annan tråd:

https://www.flashback.org/sp43904463
Citera
2013-06-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Själva aktionen genomfördes inte av Realisten. Hänvisar i övrigt till mitt svar i en annan tråd:

https://www.flashback.org/sp43904463
Nej Realisten rapporterade om aktionen om jag fattar saken rätt. Sedan visade det sig att aktionen felaktigt pekat ut en friad person som dömd pedofil...
Det jag intresserar mig för är mest själva rättsfallet. Det verkar varit en riktig skandal det här. Grova fel verkar begåtts av polis och åklagare. Kan inte påminna mig att jag hört något om detta tidigare. Men det ska ha varit i Kalmar tingsrätt och sedan hamnat i Göta hovrätt i Jönköping?
Citera
2013-06-14, 19:51
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Nej Realisten rapporterade om aktionen om jag fattar saken rätt.

Stämmer. Den artikeln är borttagen nu.
Citera
2013-06-14, 21:56
Medlem
TommyTurbos avatar
Hur jävla svårt ska det vara att slå en signal eller maila till domstolen och fråga om domen vunnit laga kraft innan man sätter sig vid tangentbordet.
Citera
2013-06-14, 23:30
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Hur jävla svårt ska det vara att slå en signal eller maila till domstolen och fråga om domen vunnit laga kraft innan man sätter sig vid tangentbordet.

Läste du artikeln i min länk? Där står bland annat:

Citat:
De hade vidare ringt till Jönköpings hovrätt och fått information om att mannen inte överklagat

Citat:
Sannolikt har hovrätten endast sökt i dataarkivet där äldre mål inte finns.

Det du efterfrågar har alltså redan gjorts.
Citera
2013-06-15, 00:28
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Läste du artikeln i min länk? Där står bland annat:
Jag tillhör dom som hoppas att Realisten får presstöd. Jag gillar alternativa medier.

Med detta sagt så är det så att antingen så ljuger Realisten i ett försök att släta över den här klantigheten eller så är det så att man de facto frågat om mannen överklagat och då fått nej och tagit detta som intäkt att domen vunnit laga kraft. Vad man i så fall borde ha frågat som följdfråga är om överklagandetiden gått ut. En ännu bättre fråga hade varit "Har domen vunnit laga kraft?".

Att domstolen skulle ha lämnat fel uppgifter håller jag för helt uteslutet. Jag har hämtat information från domstolar i över ett decennium och aldrig råkat ut för det. Däremot är det lätt att missuppfatta material och information från domstolarna (eller för den delen rättsväsendet) om man inte är någorlunda kunnig inom området. Något jag inte tror folket bakom Realisten är.

Förhoppningsvis leder det här till att folket bakom Realisten har lärt sig av det här misstaget.

I övrigt ska sägas att en polisanmälan mot tidningen antagligen inte kommer att leda till något. JK åtalar bara i särskilda fall så det blir antagligen upp till den här mannen om han vill stämma Realistens ansvarige utgivare i en kostsam och komplicerad tryckfrihetsrättegång.
Citera
2013-06-15, 00:41
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTurbo
Med detta sagt så är det så att antingen så ljuger Realisten i ett försök att släta över den här klantigheten eller så är det så att man de facto frågat om mannen överklagat och då fått nej och tagit detta som intäkt att domen vunnit laga kraft. Vad man i så fall borde ha frågat som följdfråga är om överklagandetiden gått ut. En ännu bättre fråga hade varit "Har domen vunnit laga kraft?".

Eftersom tingsrättens dom kom 2006 hade den naturligtvis vunnit laga kraft om mannen inte överklagat. Och enligt den information som gavs hade han inte överklagat.

Citat:
Att domstolen skulle ha lämnat fel uppgifter håller jag för helt uteslutet. Jag har hämtat information från domstolar i över ett decennium och aldrig råkat ut för det. Däremot är det lätt att missuppfatta material och information från domstolarna (eller för den delen rättsväsendet) om man inte är någorlunda kunnig inom området. Något jag inte tror folket bakom Realisten är.

Eller så stämmer det här alternativet:

Citat:

Det är dock inte en Realisten-medarbetare som talat med hovrätten vad jag förstår bör tilläggas. Men oavsett vilket har Realisten bett om ursäkt för det inträffade och tagit bort artikeln, jag kan inte se att det finns mer att göra.
Senast redigerad av MrSkargard 2013-06-15 kl. 00:45.
Citera
2013-06-15, 19:26
Medlem
Brottmål gallras fem år efter att de avslutats hos respektive domstol. Har man en tingsrättsdom från 2006 (idag 2013) får man givetvis ingen träff i Vera. Man får rota i arkiven! Där finns uppgifter om överklaganden...
Citera
2013-06-15, 19:50
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:

Eller så stämmer det här alternativet:
Citat:
Jaha, skulle det vara förklaringen? Om Realisten sitter på en dom från 2006 och kollar med hovrätten om den blev överklagad så får man beskedet att den inte är det för att den inte finns i VERA (datasystemet). Hade det inte legat i Realistens ansvar att istället kolla med tingsrätten i målets akt om målet överklagades? Borde inte Realisten ha känt till hur det fungerar med gallring i domstolarnas register? Det är ju liksom A och O i all kriminaljournalistik.
Citat:
Det är dock inte en Realisten-medarbetare som talat med hovrätten vad jag förstår bör tilläggas. Men oavsett vilket har Realisten bett om ursäkt för det inträffade och tagit bort artikeln, jag kan inte se att det finns mer att göra.
Så Realisten låter utomstående göra källkontroller? Sanslöst, säger jag.

Får hoppas att det förbättrar sina rutiner, kanske går någon kurs i research osv.
Citera
2013-06-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Så Realisten låter utomstående göra källkontroller? Sanslöst, säger jag.

Får hoppas att det förbättrar sina rutiner, kanske går någon kurs i research osv.

Eller ännu bättre, att ansvarig utgivare blir dömd för förtal.
Citera
2013-06-15, 21:23
Medlem
Evaristos avatar
Jag hittar ingen ursäkt eller nånting om detta på Realistens hemsida. Inget medgivande från någon med namn och bild att man gjort sig skyldig till grovt förtal mot en oskyldig. Det finns alltså mer att göra.
Senast redigerad av Evaristo 2013-06-15 kl. 21:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in