Resultat: .
0%
röster
2013-06-14, 00:03
Medlem
Stivalis avatar
Oerhört förvirrande det här. Jag blandade ihop VfB Leipzig med Lokomotiv Leipzig. Trodde det var två olika lag men fattar nu att man har bytt namn fram & tillbaka av oklar anledning. Nu har jag läst alla inlägg om fotbollslaget Leipzig i tråden & hajat att alla inläggen handlar om ett helt annat lag!!

Ett lag som egentligen hette SSV Markranstädt & inte ens kommer från Leipzig! Fast nu så är RB Leipzig ett Leipzig-lag. Den gamla arenan där VfB eller Lokomotiv, eller vad de heter den här veckan, spelade på heter numera Red Bull Arena & är hemmaplan för RB Leipzig. För att ytterligare förvirra så betyder inte RB Red Bull utan något helt annat!

Lika förvirrande som att Niclas Nylén spelade för VfB Leipzig men han hette Niclas Larsson när han var en bra spelare, men när han var en bra spelare så hette VfB istället Lokomotiv & nu när han lagt av så heter de Lokomotiv igen!!

Vet inte vad jag kan bidra med om tysk fotboll men jag läste nyss att det finns ett öl som heter Krostitz som har Gustav II Adolf på etiketten. Krostitz är en by norr om Leipzig där armén stannade till under 30-åriga kriget för att bla dricka just öl. Kungen lär ha varit så törstig att han svepte en hel silverkanna i ett drag & belönade bryggaren med en guldring. Stärkt av biran gick man också segrande ur det stundande slaget vid Breitenfeld ett stenkast därifrån. Året var 1631.

Sen drog krogrundan tydligen vidare ner till Lützen. Gick väl inte lika bra där....
Citera
2013-06-14, 00:05
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Lewandowski tackade nej till Real så nu har Dortmund verkligen inget alternativ. Bättre att sälja till Bayern tycker jag i alla fall och få in 25-30 miljoner€ istället för att låta honom gå gratis. Dessutom är det fritt fram för Lewandowski att förhandla fram ett kontrakt redan i vinter.

Ja..Så är det..Tycker dom beter sig som idioter i Dormunds ledning....Dom har fel attityd i allt..Det börjar irritera och nästan äckla mig...

Vad har gjort Bayern så framgångsrika på dom flesta fronter att man blivit en världsklubb?

Inte är det att tycka synd om sig själv och beklaga sig över konkurrenter iaf.
Senast redigerad av Steff83 2013-06-14 kl. 00:10.
Citera
2013-06-14, 00:38
Medlem
Stivalis avatar
Lite märkligt att Lokomotiv Leipzig aldrig vann den gamla DDR-ligan. Man var ju en av ursprungsklubbarna i den tyska fotbollen så VfB Leipzig hade tydligen en lite legendarisk status. Fast Dynamo Berlin var ju Stasis lag så utgången av ligaspelet var påverkad av detta. Det är välkänt. Väldigt få i Berlin höll på Dynamo vad jag läst. Låg alltid ett fuskets skimmer över Dynamo Berlin.

Lokomotiv Leipzig gick dock till final i Cupvinnarcupen 1987. Föll mot Ajax efter mål av Marco Van Basten. En ung Olaf Marschall var med ser jag nu när jag kollar laguppställningen. Han var riktigt bra senare hos Kaiserslautern där han lirade i många år & satte en drös med mål. Fick även spela i det sammanslagna landslaget.
Citera
2013-06-14, 04:30
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Lite märkligt att Lokomotiv Leipzig aldrig vann den gamla DDR-ligan. Man var ju en av ursprungsklubbarna i den tyska fotbollen så VfB Leipzig hade tydligen en lite legendarisk status. Fast Dynamo Berlin var ju Stasis lag så utgången av ligaspelet var påverkad av detta. Det är välkänt. Väldigt få i Berlin höll på Dynamo vad jag läst. Låg alltid ett fuskets skimmer över Dynamo Berlin.

Lokomotiv Leipzig gick dock till final i Cupvinnarcupen 1987. Föll mot Ajax efter mål av Marco Van Basten. En ung Olaf Marschall var med ser jag nu när jag kollar laguppställningen. Han var riktigt bra senare hos Kaiserslautern där han lirade i många år & satte en drös med mål. Fick även spela i det sammanslagna landslaget.

Mer sånt! Alltid roligt med anekdoter!

----------------------
Om nu Bayern värvar Lewandowski, hur tusan ska de egentligen formera laget? Visst spelas det många matcher och det är bra att han en bred trupp, men vafan? När det vankas viktiga matcher och alla är skadefria?

Guardiola lär ju vilja spela med två sittande mittfältare (alternativt tre centrala med en Sergio B-roll som städgumma) och en forward.

Martinez-Bastian känns självskrivna, men sedan har de sex spelare (minst) som skulle vara solklara startspelare i alla andra lag i ligan som ska dela på tre platser och dessutom får Lewandowski eller Mandzukic sitta på bänken?
Citera
2013-06-14, 07:00
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Frågan är ju bara hur flexibla dessa permissioner är, känns kanske inte jätteaktuellt med en comeback i Bayern medan han sitter i fängelse men någon annan lite byaklubb borde väl kunna ta emot grabben. tycker verkligen synd om honom :/
Han har kontrakt med FC Sao Paolo till 2015, så det går inte. Varför de skrev ett sådant förra året är svårt att begripa, blir ju utsläppt först 2016 som jag fattat det . Möjligen får han träna och spela någon träningsmatch med säg Bayern II.
Citera
2013-06-14, 07:22
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Oerhört förvirrande det här. Jag blandade ihop VfB Leipzig med Lokomotiv Leipzig. Trodde det var två olika lag men fattar nu att man har bytt namn fram & tillbaka av oklar anledning. Nu har jag läst alla inlägg om fotbollslaget Leipzig i tråden & hajat att alla inläggen handlar om ett helt annat lag!!

Ett lag som egentligen hette SSV Markranstädt & inte ens kommer från Leipzig! Fast nu så är RB Leipzig ett Leipzig-lag. Den gamla arenan där VfB eller Lokomotiv, eller vad de heter den här veckan, spelade på heter numera Red Bull Arena & är hemmaplan för RB Leipzig. För att ytterligare förvirra så betyder inte RB Red Bull utan något helt annat!

Lika förvirrande som att Niclas Nylén spelade för VfB Leipzig men han hette Niclas Larsson när han var en bra spelare, men när han var en bra spelare så hette VfB istället Lokomotiv & nu när han lagt av så heter de Lokomotiv igen!!

Vet inte vad jag kan bidra med om tysk fotboll men jag läste nyss att det finns ett öl som heter Krostitz som har Gustav II Adolf på etiketten. Krostitz är en by norr om Leipzig där armén stannade till under 30-åriga kriget för att bla dricka just öl. Kungen lär ha varit så törstig att han svepte en hel silverkanna i ett drag & belönade bryggaren med en guldring. Stärkt av biran gick man också segrande ur det stundande slaget vid Breitenfeld ett stenkast därifrån. Året var 1631.

Sen drog krogrundan tydligen vidare ner till Lützen. Gick väl inte lika bra där....

Hjälper detta, angående Vfb/Lokomotiv Leipzig och namn?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1._FC_Lokomotive_Leipzig_grafische_Historie.p ng

Brukar vara lite rörigt med gamla DDR-klubbar och namn. Som jag fattat det är nuvarande Lokomotiv Leipzig egentligen en helt nybildad klubb, den gamla gick i konken.

Angående RB Leipzig så godtog inte tyska fotbollsförbundet Red Bull, de döptes då om till RasenBallsport av sin ägare.

Så där väldigt gammal är inte Zentralstadion, den byggdes till VM 2006 med statliga medel. Att den numera heter Red Bull Arena kan man skita i, tyska arenor har en beklaglig förmåga att ständigt få nya företagsnamn som prefix. Vi konservativa (alternativt lite lata) använder alltid de ”riktiga” namnen, säger Westfalenstadion och inte Signal Iduna Park o s v.

PS: Välkommen till tråden. Alltid trevligt med nya skribenter, speciellt sådana som börjar med lite egna ord och tankar.
Citera
2013-06-14, 08:16
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Han har kontrakt med FC Sao Paolo till 2015, så det går inte. Varför de skrev ett sådant förra året är svårt att begripa, blir ju utsläppt först 2016 som jag fattat det . Möjligen får han träna och spela någon träningsmatch med säg Bayern II.
Fast om han kommer tillbaka till Bayern så blir det nog ett jobb av den typen som du tidigare skrev.

Gomez har enligt Gazzetta dello Sport blivit erbjuden en riktigt bra årslön av Fiorentina på 5.5 miljoner €/år

Gomez verkar ju vilja flytta på sig och hoppas hans eventuella övergång kommer gå smidigt.
Även om Bayern skulle tappa Gomez och inte köper in någon annan så borde det ju inte innebära någon katastrof för både Müller och Götze finns ju som backup om dom ordinarie anfallarna skulle falla ur i några matcher.
Citera
2013-06-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Fast om han kommer tillbaka till Bayern så blir det nog ett jobb av den typen som du tidigare skrev.

Gomez har enligt Gazzetta dello Sport blivit erbjuden en riktigt bra årslön av Fiorentina på 5.5 miljoner €/år

Gomez verkar ju vilja flytta på sig och hoppas hans eventuella övergång kommer gå smidigt.
Även om Bayern skulle tappa Gomez och inte köper in någon annan så borde det ju inte innebära någon katastrof för både Müller och Götze finns ju som backup om dom ordinarie anfallarna skulle falla ur i några matcher.
Bröderna Della Valle öppnade ju plånboken rejält som bekant inför förra säsongen då man i princip köpte in ett nytt lag. Man signade Daniele Pradé som lyckades sätta en perfekt kombination spelare och tränare, Montella. Nu när satsningen omgående visade sig bära frukt är ägarna ännu mer sugna på att investera för att på allvar ta upp kampen med de stora och fixa en CL-plats nästa säsong. En bricka för att lösa det skulle kanske kunna vara Gomez? Det är ju en jättevärvning, egentligen nästan oavsett vilken klubb han hade gått till i Italien, men särskilt för Fiorentina. Det är sannolikt att Jovetic då lämnar. Det anfall man då skulle satsa på skulle sannolikt utgöras primärt av Gomez, Beppe Rossi och Adem Ljajic. Luca Toni kommer kanske lämna, men det hade onekligen varit fett med Toni och Gomez på topp.
Citera
2013-06-14, 08:47
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Bröderna Della Valle öppnade ju plånboken rejält som bekant inför förra säsongen då man i princip köpte in ett nytt lag. Man signade Daniele Pradé som lyckades sätta en perfekt kombination spelare och tränare, Montella. Nu när satsningen omgående visade sig bära frukt är ägarna ännu mer sugna på att investera för att på allvar ta upp kampen med de stora och fixa en CL-plats nästa säsong. En bricka för att lösa det skulle kanske kunna vara Gomez? Det är ju en jättevärvning, egentligen nästan oavsett vilken klubb han hade gått till i Italien, men särskilt för Fiorentina. Det är sannolikt att Jovetic då lämnar. Det anfall man då skulle satsa på skulle sannolikt utgöras primärt av Gomez, Beppe Rossi och Adem Ljajic. Luca Toni kommer kanske lämna, men det hade onekligen varit fett med Toni och Gomez på topp.

Vet inte om du följde Toni något under hans tid i Bayern och jag tycker att dom påminner lite om varandra, en riktigt bra förmåga att står på rätt ställe hela tiden.
Gillade Toni mycket under hans tid i klubben och tyvärr så hamnade han i frysboxen av den arrogante Holländaren.
Ett klipp på hans första 17 mål i Bayern. http://www.youtube.com/watch?v=z4yr4I5vLPs
Ett klipp med Gomez. http://www.youtube.com/watch?v=LfBruB2AE5A

Men dom två tillsammans på topp hade varit skitkul att se.
Citera
2013-06-14, 09:06
Medlem
motvalls avatar
Huub Stevens har fått ett nytt jobb, tar över PAOK Saloniki. Med så många tränare som byts i BL1 och BL2 trodde jag att någon tysk klubb skulle försöka plocka honom. Jag har gillat det han tidigare visat på tysk mark, i varje fall tills S04 helt ramlade ihop i vintras. Antagligen var han för dyr.

Angående Fiorentina såg jag att de värvat gamle Joaquin (Betis, Valencia och sist Malaga). Han skulle passa Gomez, som ju är rätt hygglig på inspel/inlägg från en kantspelare.

I början av kalles klipp om Gomez ser man den kanon som vinnaren av BL:s skytteliga får. I år gick den ju till Kiessling.

En story jag inte tror nämnts här är att den efter att den gode Stefan fått den och skulle flyga hem till Leverkusen så blev han stoppad av en nitisk vakt vis säkerhetskontrollen på flygplatsen. Han hade en "illegal" kanon i sitt handbagage! Tog lite tid och diskussion innan han fick ta med utmärkelsen hem.

Påminner om när jag blev stoppad eftersom jag hade en deodorant med mig i väskan av en lika korkad stjärna till vakt eller när sonen som liten knatte efter ett besök på Disneyland inte fick ha med sig sitt nyinköpta plastsvärd med hem till Svedala!
Senast redigerad av motvall 2013-06-14 kl. 09:16.
Citera
2013-06-14, 10:59
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Om nu Bayern värvar Lewandowski, hur tusan ska de egentligen formera laget? Visst spelas det många matcher och det är bra att han en bred trupp, men vafan? När det vankas viktiga matcher och alla är skadefria?

Guardiola lär ju vilja spela med två sittande mittfältare (alternativt tre centrala med en Sergio B-roll som städgumma) och en forward.

Martinez-Bastian känns självskrivna, men sedan har de sex spelare (minst) som skulle vara solklara startspelare i alla andra lag i ligan som ska dela på tre platser och dessutom får Lewandowski eller Mandzukic sitta på bänken?
Formationen kommer nog vara densamma som tidigare säsonger. Målvakt och backlinje är ju mer eller mindre klart och jag tror att man i ett läge där alla är friska väljer att spela Schweini och Martinez bredvid varandra. Ribery är givet på vänsterkanten efter den här säsongen och det är ett tight val mellan Robben och Müller på högern. Robben har kanske lite högre högstanivå men Müller är bra mycket mer mångsidig och jämnare. Dagsformen avgör. På det offensiva mittfältet bör Kroos vara förstavalet men får nu konkurrens av Götze. Vid många spelare skadade kan ju även Müller spela centralt utan några större problem och ersättas med Shaqiri på kanten.

Det lämnar som sagt bara en anfallsposition och det är svårt att spekulera i vem som ska vara etta eller om de kommer att dela på ansvaret. Värvar man Lewandowski så kommer han nog att gå först med tanke på att man inte köper skytteligavinnaren till bänken. Rent spelmässigt tror jag inte att det spelar så stor roll då både Mandzukic och Lewandowski är rätt lika spelmässigt. Polacken är lite kvickare och har bättre teknik medan Mandzukic är segare i kroppen och giftigare på huvudet. Rörelsemässigt på plan är de dock ganska lika. Pizarro som backup på det är givetvis en riktigt stabil anfallsuppsättning även om jag gärna sett att man behållit Gomez.

Jag är i ärlighetens namn mer intresserad av var man tänkt sig att spela Götze då jag i dagsläget inte tycker att han petar någon av de offensiva spelarna.
Citera
2013-06-14, 11:01
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Huub Stevens har fått ett nytt jobb, tar över PAOK Saloniki. Med så många tränare som byts i BL1 och BL2 trodde jag att någon tysk klubb skulle försöka plocka honom. Jag har gillat det han tidigare visat på tysk mark, i varje fall tills S04 helt ramlade ihop i vintras. Antagligen var han för dyr.

Angående Fiorentina såg jag att de värvat gamle Joaquin (Betis, Valencia och sist Malaga). Han skulle passa Gomez, som ju är rätt hygglig på inspel/inlägg från en kantspelare.

I början av kalles klipp om Gomez ser man den kanon som vinnaren av BL:s skytteliga får. I år gick den ju till Kiessling.

En story jag inte tror nämnts här är att den efter att den gode Stefan fått den och skulle flyga hem till Leverkusen så blev han stoppad av en nitisk vakt vis säkerhetskontrollen på flygplatsen. Han hade en "illegal" kanon i sitt handbagage! Tog lite tid och diskussion innan han fick ta med utmärkelsen hem.

Påminner om när jag blev stoppad eftersom jag hade en deodorant med mig i väskan av en lika korkad stjärna till vakt eller när sonen som liten knatte efter ett besök på Disneyland inte fick ha med sig sitt nyinköpta plastsvärd med hem till Svedala!

Varför du blev stoppad beror väl på din kriminella bakgrund.

Angående Kiessling så är det an annan i det laget som jag verkligen gillar och har sympati för, han måste ju bara ha pippat Löws fru så som den fan jävlas med honom.

Avd Bayern ett foto med gamla klubbloggor. http://www.ladda-upp.se/bilder/ruegrsgfsuhltn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in