Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Oerhört förvirrande det här. Jag blandade ihop VfB Leipzig med Lokomotiv Leipzig. Trodde det var två olika lag men fattar nu att man har bytt namn fram & tillbaka av oklar anledning. Nu har jag läst alla inlägg om fotbollslaget Leipzig i tråden & hajat att alla inläggen handlar om ett helt annat lag!!
Ett lag som egentligen hette SSV Markranstädt & inte ens kommer från Leipzig! Fast nu så är RB Leipzig ett Leipzig-lag. Den gamla arenan där VfB eller Lokomotiv, eller vad de heter den här veckan, spelade på heter numera Red Bull Arena & är hemmaplan för RB Leipzig. För att ytterligare förvirra så betyder inte RB Red Bull utan något helt annat!
Lika förvirrande som att Niclas Nylén spelade för VfB Leipzig men han hette Niclas Larsson när han var en bra spelare, men när han var en bra spelare så hette VfB istället Lokomotiv & nu när han lagt av så heter de Lokomotiv igen!!
Vet inte vad jag kan bidra med om tysk fotboll men jag läste nyss att det finns ett öl som heter Krostitz som har Gustav II Adolf på etiketten. Krostitz är en by norr om Leipzig där armén stannade till under 30-åriga kriget för att bla dricka just öl. Kungen lär ha varit så törstig att han svepte en hel silverkanna i ett drag & belönade bryggaren med en guldring. Stärkt av biran gick man också segrande ur det stundande slaget vid Breitenfeld ett stenkast därifrån. Året var 1631.
Sen drog krogrundan tydligen vidare ner till Lützen. Gick väl inte lika bra där....
Hjälper detta, angående Vfb/Lokomotiv Leipzig och namn?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1._FC_Lokomotive_Leipzig_grafische_Historie.p ng
Brukar vara lite rörigt med gamla DDR-klubbar och namn. Som jag fattat det är nuvarande Lokomotiv Leipzig egentligen en helt nybildad klubb, den gamla gick i konken.
Angående RB Leipzig så godtog inte tyska fotbollsförbundet Red Bull, de döptes då om till RasenBallsport av sin ägare.
Så där väldigt gammal är inte Zentralstadion, den byggdes till VM 2006 med statliga medel. Att den numera heter Red Bull Arena kan man skita i, tyska arenor har en beklaglig förmåga att ständigt få nya företagsnamn som prefix. Vi konservativa (alternativt lite lata) använder alltid de ”riktiga” namnen, säger Westfalenstadion och inte Signal Iduna Park o s v.
PS: Välkommen till tråden. Alltid trevligt med nya skribenter, speciellt sådana som börjar med lite egna ord och tankar.