Citat:
Ursprungligen postat av
rattugglan
Jag får korrigera mig själv lite; det skulle kunna röra sig om dråp (som går under kategorin mord, och alltså inte är preskriberat). Det är antingen det eller vållande till annans död (som är preskriberat). Och det är alltså bara den person som fysiskt avdagade Helena som eventuellt riskerar någon typ av straff, ni/du andra (som jag är övertygad om var med) går helt fria då "kringbrotten" är preskriberade.
Ang. polisen så är det nog en kombination av det du nämner. Man kan ju t.ex. tänka så här: Polisen är helt insnöade på ett spår och övertygade om vem som är gm (som i fallet P.R) när någon narkotika- eller alkoholpåverkad "tokstolle" ringer och svamlar om vart H finns. Uppgifterna avförs med en suck och ingen ytterligare kontroll görs.
Jag har reflekterat lite över detta med ev. dråp. Så här skriver
Troian resp.
Quarrel (inlägg #70 resp. #71) i tråden om kvinnan som för några dagar sedan anhölls för mordet på Jan Kjellgren -88. (
https://www.flashback.org/t2160519p6):
"[...]Precis som lagändringen från 2010 inte gör att preskriptionen före 1 juli 1985 begångna mord upphävs, så begriper jag det som att
dråp begångna innan 1 juli 1995 är och för blir preskriberade.[...]" (Min fetmarkering)
samt:
"Det är riktigt.
Maxstraffet för dråp är 10 år, och
brott med maxstraff 10 år preskriberas efter 15 år. Så detta brott, om det bedöms som dråp, preskriberades 2003, före lagändringen. Och är alltså preskriberat." (Min fetmarkering)
Om detta stämmer, så bör det väl betyda att en gm som i framtiden ev. skulle kunna bevisas ha begått ett
dråp i fallet med Helena, skulle gå fri i vilket fall som helst?