2013-06-11, 19:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Ja på många punkter känns det igen. Tog även fasta på det som stod om cigarettfimpen med dna. Hoppas det finns föremål efter Helenafallet (förutom skorna) som kan testas en dag mot en profil.

Ja, absolut! Förhoppningsvis sitter polisen på spår/fynd som vi inte vet om, och man kan hoppas att de snart vågar sig på att testa dessa ev. tingestar.

Jag blir inte förvånad om det finns sådant som polisen inte gått ut med offentligt. Vissa saker bör ju bara polis och gm känna till.
Citera
2013-06-14, 05:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Åter igen en årsdag... I dag är det 21 år sedan Helena försvann.

Styrketankar till Helenas familj!
Citera
2013-06-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Tänkte också på Helena idag när jag såg datumet i skrift. Tragiskt, hon bara försvann.

Jag tänker ofta på henne, även om jag inte har någon som helst anknytning till Helena eller Mariestad i övrigt.

Ju mer jag tänker på fallet, ju mer får jag för mig att gm var ensam. Gm kan givetvis fått hjälp efteråt, men jag tror gärningsmannen var ensam när HA togs av daga.
Han (för det är troligtvis en han) visste exakt vem hon var och exakt var hon bodde, han känner till området mycket väl. Troligtvis är han uppväxt i samma område som Helena.
Citera
2013-06-14, 20:38
Medlem
Citat:

Japp !! Styrketankar till Helenas familj !

Därmot pisk å ristankar ! , fegisarna P*er U*llberg , Mag*nus G*reen , - skäms !!!
Citera
2013-06-14, 20:47
Bannlyst
Ja, idag tänker man på Helena och hennes anhöriga. Och hoppas att familjen någon gång ska kunna ta ett värdigt farväl av henne efter alla dessa år. Jag hoppas att vi någon gång kommer få ett svar på vad det var som hände, och vilka fähundarna är som ligger bakom det här.

Fallet uppmärksammas i dag i webbtidningen Mariestad.nu. Länkar till detta:

http://www.mariestad.nu/
Citera
2013-06-14, 23:54
Medlem
Xeitums avatar
Tänkvärt:

"Jag talar sanning, inte så mycket som jag gärna skulle vilja, men så mycket som jag vågar. Och jag vågar lite mer ju äldre jag blir."
Michel de Montaigne

"Det vill till en klok man för att hantera en lögn. En fårskalle bör hellre hålla sig till sanningen".
Norman Douglas
.

"Också den modigaste av oss har bara någon enstaka gång mod till vad han egentligen vet..."
Friedrisch Nitsche
Citera
2013-06-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariestadnyheter
Japp !! Styrketankar till Helenas familj !

Därmot pisk å ristankar ! , fegisarna P*er U*llberg , Mag*nus G*reen , - skäms !!!

Om jag får be om att fråga för vad, Herrn??
Citera
2013-06-16, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukiyaki
Ja, någon vet ju garanterat. dessutom lär väl belöningen ha växt med åren till en ansenlig summa. Men detta tyder väl bara på att det endast är en enda person som vet. Skumt när någon bara försvinner, oftast brukar ju kroppen dyka upp så småning om. Eller hur vanligt är det att en person förblir borta, nägon som vet någon statistik?
Har ingen som helst statistik, men jag har traffat pa ett 15-tal svenskar I omradena mellan Israel och Marocco under aren 89-98 som valt att forsvinna, och ytterligare nagra I Asien och Nordamerika. Hur vanligt det ar har jag ingen aning om, men visst fan forekommer det. Dock blir det nog svarare och svarare att "forsvinna" alteftersom fler lander skaffar sig batter kontroll over in-/ut-passerande.
Citera
2013-06-16, 20:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Jag får korrigera mig själv lite; det skulle kunna röra sig om dråp (som går under kategorin mord, och alltså inte är preskriberat). Det är antingen det eller vållande till annans död (som är preskriberat). Och det är alltså bara den person som fysiskt avdagade Helena som eventuellt riskerar någon typ av straff, ni/du andra (som jag är övertygad om var med) går helt fria då "kringbrotten" är preskriberade.

Ang. polisen så är det nog en kombination av det du nämner. Man kan ju t.ex. tänka så här: Polisen är helt insnöade på ett spår och övertygade om vem som är gm (som i fallet P.R) när någon narkotika- eller alkoholpåverkad "tokstolle" ringer och svamlar om vart H finns. Uppgifterna avförs med en suck och ingen ytterligare kontroll görs.

Jag har reflekterat lite över detta med ev. dråp. Så här skriver Troian resp. Quarrel (inlägg #70 resp. #71) i tråden om kvinnan som för några dagar sedan anhölls för mordet på Jan Kjellgren -88. (https://www.flashback.org/t2160519p6):

"[...]Precis som lagändringen från 2010 inte gör att preskriptionen före 1 juli 1985 begångna mord upphävs, så begriper jag det som att dråp begångna innan 1 juli 1995 är och för blir preskriberade.[...]" (Min fetmarkering)

samt:

"Det är riktigt. Maxstraffet för dråp är 10 år, och brott med maxstraff 10 år preskriberas efter 15 år. Så detta brott, om det bedöms som dråp, preskriberades 2003, före lagändringen. Och är alltså preskriberat." (Min fetmarkering)

Om detta stämmer, så bör det väl betyda att en gm som i framtiden ev. skulle kunna bevisas ha begått ett dråp i fallet med Helena, skulle gå fri i vilket fall som helst?
Citera
2013-06-16, 20:46
Medlem
Troians avatar
Citat:
Om detta stämmer, så bör det väl betyda att en gm som i framtiden ev. skulle kunna bevisas ha begått ett dråp i fallet med Helena, skulle gå fri i vilket fall som helst?

Yes box. Men det ska nog mycket till. Att gömma undan kroppen, och låta de anhöriga i mer än två decennier vandra med sina frågor obesvarad, är ju rätt ordentligt försvårande omständigheter. Inte heller tror jag det var ett bråk mellan HA och GM som olyckligt slutade med att hon togs av daga.

För övrigt är det kört också om gärningsmannen vid tidpunkten för dådet (vi förutsätter att allt skedde 1992...) inte var 21 år fyllda, då kan han varken dömas för mord, dråp eller något annat.
Citera
2013-06-16, 21:57
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Yes box. Men det ska nog mycket till. Att gömma undan kroppen, och låta de anhöriga i mer än två decennier vandra med sina frågor obesvarad, är ju rätt ordentligt försvårande omständigheter. Inte heller tror jag det var ett bråk mellan HA och GM som olyckligt slutade med att hon togs av daga.

För övrigt är det kört också om gärningsmannen vid tidpunkten för dådet (vi förutsätter att allt skedde 1992...) inte var 21 år fyllda, då kan han varken dömas för mord, dråp eller något annat.

Nu tror jag ju att det är ganska sannolikt att gm var 21 år fyllda, men även om han fyllt 21 och kroppen (skelettdelarna) skulle hittas, så skulle det nog vara svårt att bevisa att/om det var frågan mord. Det skulle vara att man fann fraktur på tungbenet (ofta vid manuell strypning), multipla krosskador på kraniet (vilket skulle antyda icke-olyckshändelse/medvetna, upprepade slag från annan person) eller annat konkret. Undangömmande av kroppen, som du nämner, skulle säkert spela in då också i och med att det är en försvårande omständighet. Sedan gäller det ju även att kunna binda gm till brottet och Helena.

Men OM Helenas kropp hittades och inga evidens för just mord hittades, skulle det vara möjligt att döma en person (som kan bindas till brottet på något sätt) att dömas enbart p g a försvårande omständigheter? Teoretiskt sett så skulle det ju ha kunnat vara en olyckshändelse där Helena blev dödligt skadad, varpå gm har fått panik och gömt kroppen.

Ev. "medhjälpare" kan i alla fall utan risk - åtminstone för egen del - berätta!
Citera
2013-06-16, 23:19
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borninfidel
Har ingen som helst statistik, men jag har traffat pa ett 15-tal svenskar I omradena mellan Israel och Marocco under aren 89-98 som valt att forsvinna, och ytterligare nagra I Asien och Nordamerika. Hur vanligt det ar har jag ingen aning om, men visst fan forekommer det. Dock blir det nog svarare och svarare att "forsvinna" alteftersom fler lander skaffar sig batter kontroll over in-/ut-passerande.

Ja, ett frivilligt försvinnande tas ofta upp som en möjlig teori även i detta fall, och det är väl också just det det är rent hypotetiskt sådant. Det känns dock inte som att det skulle finnas incitament till ett sådant förlopp i detta fall. H verkar i stort ha haft goda relationer med sin familj.

Teorin borde vara något i stil med att H blev "upp över öronen" förälskad i "fel" man (kille) och kände sig nödgad att iscensätta ett försvinnande för att kunna (pga familjen) följa sitt hjärta. Lite för mycket Hollywood enligt mig, och åtminstone 40 år efter sin tid.

(Om den där som hon "var så glad att se" försvunnit santidigt hade sannolikheten ökat en aning.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in