Citat:
Ursprungligen postat av
Entr0pi
Jo, jag tror också det är typ så sigge resonerar. Men resonemanget är inte korrekt, och tyder på att man inte förstått logiken bakom motsägelsebevis, för det vi gör funkar på precis samma sätt som alla andra motsägelsebevis. Vi gör ett antagande, härleder något som följer från antagandet (i det här fallet existensen av Kantors diagonaltal, via hans konstruktion), och inser att slutsatsen och antagandet är i strid mot varandra. Detta bevisar att antagandet är falskt.
Vad exakt menar du är skillnaden mellan att se vad som följer från antagandet, och att göra en konstruktion baserad på antagandet? Om jag gör en konstruktion som använder antagandet, följer ju existensen av det jag konstruerar från antagandet, så det är precis samma sak: vi ser vad antagandet leder till. Skillnaden är nog mest semantisk, eller kanske lite hur direkt man ser motsägelsen. I båda fallen är det dock så att en följd av antagandet motsäger antagandet, så jag tycker inte min analogi är felaktig.
Jo jag kan hålla med om det faktiskt; en konstruktion är inte införandet av nåt direkt, trots det missvisande namnet. ^^ Talet finns redan i och med antagandet om listan. Då har jag nog inga invändningar mot Cantors diagonalargument även under antagandet att listan innehåller alla reella tal från [0,1].
Det enda jag kan tänka mig är att om listan i sig är en motsägelse, hur kan vi vara säkra på att den uppstår på grund av mappningen mot
N och inte något annat, typ att man gör en lista med alla reella tal?
Vad jag har förstått så kan man se en del av tallinjen som en lista innehållandes alla reella tal, med en ordning inbakad och allt. Antag att det är felaktigt, samt att felet delar sin karaktär med listan i Cantors diagonalargument (det vill säga, vi behöver inte anta att elementen i listan mappar mot
N och motsägelsen uppstår ändå)?
Hur som helst; vad är fel med #275? Cantor visar att vi kan göra ett tal som skiljer sig mot varje tal i den konstruerade listan. Jag visar (eller antar mig visa) att vi kan hitta en oändlig mängd tal i en delmängd som finns i listan som inte skiljer sig från Cantors tal för vilket antal decimaler vi än har valt i talet. När vi låter antalet undersökta decimaler gå mot oändligheten; vilket av bevisen är "starkare"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Entr0pi
Jag ser inte hur det är annorlunda, och tror inte riktigt jag förstår din poäng där.
Hmm? Menar du att det inte är någon skillnad på att:
1) Visa att en godtycklig lista som innehåller reella tal från [0,1] där varje element är mappat till något n i
N (en konstruktion som inte är en motsägelse) inte kan innehålla alla reella tal från [0,1].
2) Visa att en godtycklig lista innehållandes
alla reella tal från [0,1] med tillhörande mappning till n i
N inte existerar.