Jag tecknade blockets begagnatförsäkring den 10 januari samtidigt som jag satte in bilannonsen. Ingen köpte bilen under perioden 2 månader så jag satte in annonsen på nytt och sålde bilen några dagar senare när den ursprungliga avtalstiden gällande blockets begagnatförsäkring som är på 85 dagar skulle precis löpa ut.
Jag kontaktade därför IF och sa att bilköparen inte var intresserad av deras försäkring så hon tog bort den och skickade ett bekräftelsemail.
Nu kräver IF mig på pengar i alla fall-vad gäller? Jag tycker inte att jag är bunden eftersom de annulerade den.
Jag tecknade blockets begagnatförsäkring den 10 januari samtidigt som jag satte in bilannonsen. Ingen köpte bilen under perioden 2 månader så jag satte in annonsen på nytt och sålde bilen några dagar senare när den ursprungliga avtalstiden gällande blockets begagnatförsäkring som är på 85 dagar skulle precis löpa ut.
Jag kontaktade därför IF och sa att bilköparen inte var intresserad av deras försäkring så hon tog bort den och skickade ett bekräftelsemail.
Nu kräver IF mig på pengar i alla fall-vad gäller? Jag tycker inte att jag är bunden eftersom de annulerade den.
I villkoren för försäkringen står:
Förlängning av avtalstiden
Om du förnyar din annons på Blocket.se så förlängs avtalstiden för Blockets Begagnatförsäkring automatiskt med 85 dagar, räknat från förnyelsedagen. Detsamma gäller om du tar bort annonsen och inom avtalstiden lägger in en ny annons för samma bil.
Så när du förnyade din annons så förlängdes även försäkringsavtalet med nya 85 dagar. Utifrån det har ju IF rätt att kräva dig på pengar. Sen anser jag personligen (som du) att om IF:s kundtjänst (eller vem det nu var du kontaktade) annullerade avtalet och bekräftade det så ska de ju stå sitt kast, men eftersom jag inte vet exakt vad som skett kan jag inte uttala mig säkert.
I avtalsvillkoret finns också utförlig information om vägen att gå om det uppstår tvist, titta på det om det inte blir lösning.
Typ samma sak har hänt mig. Jag väntade de 85 dagarna som kontraktet säger, sen bytte jag bilen mot en annan typ 90 dagar efter jag tecknat försäkringen. En månad senare dimper det ner en räkning på ca 2500 spänn från blocket/IF. Det visar sig att jag under bindningstiden raderat ursprungs annonsen och skapat en ny (vilket jag gjorde) och därmed är det 85 NYA dagar som gäller. Jävla maffia metoder. Mycket oseriöst av 2 så stora bolag att hålla på såhär. Så till er alla som funderar på att teckna denna, gör det inte. För det första täcker den i princip ingenting på en lite äldre bil som gått en del, sen kan det bli en mardröm för dig som säljare sen, eftersom du måste vänta 85 dagar innan du kan göra något med bilen om du inte får den såld.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!