2013-06-12, 10:51
Medlem
Fonsyfuns avatar
Ofta läser man om digerdöden och om att den överlägset var den största katastrof (till antalet döda alltså, den hade såklart många positiva konsekvenser). Stämmer det verkligen? Var inte europeernas kolonisation i Amerika en större katastrof med tanke på att indianerna dog som flugor i sjukdomar som europeerna förde med sig?

Självklart inser jag att man inte kan veta hur många som dog i digerdöden/"indiandöden", men uppskattningsvis, vilket "händelse" resulterade i flest döda? Eller är det osäkert? Finns det någon annan händelse som resulterade i flera döda?

Japp, du gissade rätt, google har svikit mig ännu en gång
Citera
2013-06-12, 11:18
Medlem
Tror ingen kan mäta sig mot digerdöden när närmare 50% av Europas befolkning dog under några få år, får tänka på att digerdöden inte bara försvann utan tog liv under säkert 500 år efter det stora utbrottet.

Nu vet jag inte hur många indianer som fick sätta livet till men säkert flera tiotals miljoner till sjukdomar men nu var det sjukdomar som större delen av resten av världen hade immunitet för så dom hade dött förr eller senare i alla fall.
Citera
2013-06-12, 12:12
Medlem
GarrettJamesHardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Nu vet jag inte hur många indianer som fick sätta livet till men säkert flera tiotals miljoner till sjukdomar men nu var det sjukdomar som större delen av resten av världen hade immunitet för så dom hade dött förr eller senare i alla fall.

Ja, om kineserna hunnit först till Nordamerika hade samma sak hänt. Ingen motståndskraft mot den euroasiatiska smitto-brygden. En oerhörd tragedi för Amerikas indianer.
Citera
2013-06-12, 14:55
Medlem
Skranks avatar
Vet inte om det räknas som en katastrof men om du nu säger digerdöden så säger jag Malaria. Sjukdomen har dödat människor så länge mänskligheten existerat och är än idag en av de vanligaste dödsorsakerna på många platser i världen. Ungefär 3000 människor dör dagligen av Malaria. Under exempelvis Amerikanska inbördeskriget eller andra världskriget i Asien dog fler soldater av Malaria än stridigheter.

Sjukdomen har stoppat arméer, krossat civilisationer, dödat kungar och är i dagsläget fortfarande ett hinder för ekonomisk utveckling i Subsahariska Afrika och kommer fortsätta döda människor i massor under en lång tid framöver. En vida överlägsen mördare som tagit död på fler människor än både digerdöden och Europeernas kolonisation av Amerika.

EDIT: Fast sett till procent av jordens befolkning så har digerdöden varit värre. Malaria har ju dödat många människor under en lång dig medans digerdöden existerade under några hundra år och dödade en väldigt stor del människor under kort tid. Sammanlagt har dock Malaria dödat fler då sjukdomen existerat under hela människans historia.
Senast redigerad av Skrank 2013-06-12 kl. 15:05.
Citera
2013-06-14, 12:34
Medlem
religion.
Citera
2013-06-14, 12:37
Medlem
MaxentiusDeciuss avatar
Mig veterligen utplånade nästan Tobaeruptionen mänskligheten.
Citera
2013-06-14, 14:54
Medlem
johanjosefssons avatar
Jordbävningen i Kina som krävde nästan 800 000 människoliv inom loppet av 24 timmar, samt Aralsjön är nog våra tids största katastrofer.

Jag vågar inte tänka på vad som händer nästa gång kontinentalplattorna krockar i San Francisco...
Citera
2013-06-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NpIiIsh
religion.

Så sant så sant.
Citera
2013-06-14, 21:51
Moderator
Tystnads avatar
I närtid så skulle jag tippa på att Spanska Sjukan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

mellan 50-100 miljoner dog
Citera
2013-06-14, 23:06
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonsyfun
Var inte europeernas kolonisation i Amerika en större katastrof med tanke på att indianerna dog som flugor i sjukdomar som europeerna förde med sig?
Det var en selektiv katastrof, dvs katastrof för indianerna men inte för övriga världen. Dessutom var Amerika glesbefolkat där befolkningen till största delen bestod av jägare och samlare. Digerdöden drabbade tättbefolkade områden.

Valet står mellan digerdöden och spanska sjukan, vinnare beror lite på vilka kriterier man har.
Citera
2013-06-15, 00:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Sett till antal så måste jag nog också säga Spanska. Men blir lite fel att räkna så också eftersom vi bara blir fler och fler och sett till totalt antal och till en begränsad antal individer så är ju pesten nr 1 drygt 40 miljoner eller 1/3 av hela befolkningen. Sett till Colombus är det ju så många osäkerhetsfaktorer hur man ska räkna. Blev de dödade, gick de under pga sjukdomar som folk bar med sig? Hur många skulle dött naturligt ändå? Går inte ens att börja räkna på hur det verkligen låg till.
Citera
2013-06-15, 01:46
Medlem
Jeckes avatar
Beror på hur man definierar det.

Ska det vara en katastrof med omedelbara resultat, alltså som en jordbävning, översvämning etc?

Eller med resultat som håller sig inom en begränsad tidperiod, som digerdöden?

Eller något som dödar människor under väldigt lång tid så att det succesivt byggs upp, som malaria?

Och på samma sätt, ska vi räkna i totala siffror eller sett till befolkningsmängd?
Och i så fall till vilken befolkningsmängd, den totala världsbefolkningen eller enbart sett i förhållande till befolkningen i det drabbade området.

Digerdöden på medeltiden kan i det sammanhanget antingen vara extremt stor eller ganska liten.
Den dödade ca 75 miljoner på ett par år, över den då kända världen.

Men i Europa så dödade den så mycket som 50% av befolkningen, och i länder som England och Frankrike kanske så mycket som 70-80% av befolkningen där.

Spanska sjukan dödade troligen fler, i absolut antal räknat, men betydligt färre sett till andel av den då existerande befolkningen.

Toba-katastrofen som nämndes tidigare (tack för den, kände inte till den innan) lär nog vara vinnaren när det gäller störst andel av världsbefolkningen.
Och malaria vinner troligen när det gäller flest offer, då den än idag dödar över en miljon människor om året.
Fast nu nästan utrotade sjukdomar som mässlingen och smittkoppor kan också vara med i tävlingen.
Indianer var inte de enda som dog av den, även om de hade högre dödlighet.
Exempelvis räknade man med att nästan 10% av barnen i Sverige på 1700-talet dog av smittkoppor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in