2013-06-14, 00:06
Medlem
Nyfiken81s avatar
En fråga bara, tecknet ^^ står det för glad eller? Googla på det, och fick fram mot bergen
Citera
2013-06-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kan det vara så att polisen, som hade span på KJ, lurade MPS att söka kring Åberget/Bosvedjan där KJ påstod att VB hade försvunnit, så inte KJ skulle bli orolig? Medan polisen letade där sista signalen togs emot?

Ja, visserligen är det ju en möjlighet, men vem var helt offside och vem gjorde fynd?
Hittar du belägg för det när polisen säger att de söker efter en person som troligen är vid liv och skickar sökande på villospår så kan jag säga att Norrbottens polisen kommer få sig en ordentlig känga.
Citera
2013-06-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Allt är en tolkningsfråga men stora resurser sattes in i sävastmastens område, sen tror jag det var första FU-ledaren L-I Johan*son som nämnde just sävastmasten 21.00 vid en av intervjuerna.

Ja, kanske det, men kom ihåg att rekreationsområde/motionsspår täcks säkert av båda master.
Citera
2013-06-14, 00:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ja, visserligen är det ju en möjlighet, men vem var helt offside och vem gjorde fynd?
Hittar du belägg för det när polisen säger att de söker efter en person som troligen är vid liv och skickar sökande på villospår så kan jag säga att Norrbottens polisen kommer få sig en ordentlig känga.
Det var inte polisens dirigerande som gjorde att MPS gjorde fynd. Och trodde verkligen polisen att VB var vid liv?
Citera
2013-06-14, 00:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja, men vilken mast passar bäst för det, och varför ger polisen kartor med åbergsmasten som utgångspunkt till samtliga sökande runtomkring, MPS, Hemvärn och dem själv?
I början inriktades sökningarna på de områden som en av Sävastklintens master utvisade: området kring Åberget och det gamla fortet; det sades då att man fått flera starka signaler från just detta område. - Därefter, när sista signalen uppfångats, utvidgades sökområdet.
Citera
2013-06-14, 00:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I början inriktades sökningarna på de områden som en av Sävastklintens master utvisade: området kring Åberget och det gamla fortet; det sades då att man fått flera starka signaler från just detta område. - Därefter, när sista signalen uppfångats, utvidgades sökområdet.
Utvidgades sökområdet när sista signalen uppfångats? Lustigt, jag trodde sista signalen uppfångades 4 maj och att söket startade 7 maj. Så man kan missta sig.
Citera
2013-06-14, 00:18
Medlem
Citat:
Det var inte polisens dirigerande som gjorde att MPS gjorde fynd. Och trodde verkligen polisen att VB var vid liv?

LSO polisen söker endast om och ifall att det finns möjlighet att person kan vara levande, LAgen om skydd och olycka.

MPS tvivlar jag fick sitt tips från polisen genom vad Rödtott sa i press dag efter, tror ´mer på intuition då.
Citera
2013-06-14, 00:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Kan det vara så att polisen, som hade span på KJ, lurade MPS att söka kring Åberget/Bosvedjan där KJ påstod att VB hade försvunnit, så inte KJ skulle bli orolig? Medan polisen letade där sista signalen togs emot?
Nej, de var tvungna att gå på den sista signalen och vågade inte utesluta att VB promenerat från mt:s bostad, alt. att något hänt i närheten av hans bostad. Det var en svag och antagligen svårtydd mastsignal man fått. Sedan måste man ju också räkna med förflyttningar utgående från signalen.
Citera
2013-06-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Titta på FUP 12 kartan du postade, och se åbergsmasten, finns faktiskt två fort, förutom det som det pågår lasergame i nu, ganska nära, det ena mot 97:an är stängt sedan länge, det andra har fortfarande ventilation igång och skulle kunna användas, men görs inte utav olika anledningar, bara vaktmästaren som är dit.
Citera
2013-06-14, 00:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
LSO polisen söker endast om och ifall att det finns möjlighet att person kan vara levande, LAgen om skydd och olycka.

MPS tvivlar jag fick sitt tips från polisen genom vad Rödtott sa i press dag efter, tror ´mer på intuition då.
Polisen söker även vid misstanke om brott. Fråga Marina i Spekeröd.

Det är klart att MPS gjorde fyndet utan polisens "hjälp". Polisen utnyttjade MPS för att lura den de hade span på.
Citera
2013-06-14, 00:26
Medlem
Citat:
Polisen söker även vid misstanke om brott. Fråga Marina i Spekeröd.

Det är klart att MPS gjorde fyndet utan polisens "hjälp". Polisen utnyttjade MPS för att lura den de hade span på.

Men polisen avbröt ju sökandet, och hittar du belägg för att de vilselett MPS pga något så skall polisen i Norrbotten få en ordentlig pungspark, MPS är på väg mot Arvidsjaur i skrivande stund för att söka en äldre dement kvinna som försvunnit vid 11.30 tiden idag. Tror du polisen bett dem komma?
Citera
2013-06-14, 00:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men polisen avbröt ju sökandet, och hittar du belägg för att de vilselett MPS pga något så skall polisen i Norrbotten få en ordentlig pungspark, MPS är på väg mot Arvidsjaur i skrivande stund för att söka en äldre dement kvinna som försvunnit vid 11.30 tiden idag. Tror du polisen bett dem komma?
Det har inget med saken att göra. Det finns ingen misstänkt i Arvidsjaur, såvitt jag vet. Förhoppningsvis är söket redan igång, MPS skulle samlas vid midnatt vid Idrottsplatsen, Borgargatan.

Om polisen inte sökte efter en levande person kan jag mycket väl tänka mig att den lurade MPS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in