2013-06-13, 21:31
Medlem
vanderays avatar
Med andra ord, är det värt att skaffa en civilingenjörsexamen i t.ex. M från KTH och sedan en kandidat i företagsekeonomi från SU? Eller är det så att man skaffar denna dubbelexamen för att konkurrera över lukrativa konsultjobb med människor som kirrar dubbelexamen med Ek.Kand från Handels att det ändå inte finns någon större poäng?
Senast redigerad av vanderay 2013-06-13 kl. 21:37.
Citera
2013-06-13, 21:37
Medlem
Soberphobics avatar
Det lönar sig inte riktigt så mycket som folk tror att skaffa sig en dubbel examen.

Jag gjorde det av skäl att jag inte ville jobba med det min första examen var inriktad mot (datavetenskap) så därav skaffade jag mig en tek.mag inom Väg & Vatten.

Visst har min första examen gjort att jag kanske har något högre lön och frihetsgrad i val av jobb än om jag bara haft min tek.mag. Men i all ärlighets namn så tror jag att jag lika gärna skulle kunnat jobba 3 extra år för att ha samma.
Citera
2013-06-13, 21:39
Medlem
JohnLocke2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderay
Med andra ord, är det värt att skaffa en civilingenjörsexamen i t.ex. M från KTH och sedan en kandidat i företagsekeonomi från SU? Eller är det så att man skaffar denna dubbelexamen för att konkurrera över jobb med människor som kirrar dubbelexamen med Ek.Kand från Handels att det ändå inte finns någon större poäng?

Du har visst inte fattat det hela nej.

Man tar en dubbel examen i
Industriell ekonomi på KTH
Teknisk fysik på KTH
Sedna så konkurrerar man ut alla töntar och nördar från Handels.
Citera
2013-06-14, 08:37
Medlem
black-swans avatar
Klart att en dubbelexamen från SU/KTH räcker för att konkurrera om jobb på exempelvis MBB. Detta givet att du tar dem parallellt. Det är inte SU som kommer göra att du faller bort utan om du har dåliga betyg eller svaga engagemang.
Citera
2013-06-14, 11:49
Medlem
vanderays avatar
Tack för ditt seriösa svar Black-Swan.
Citera
2013-06-14, 11:59
Medlem
Kör på civilingenjörsutbildningen bara. Skaffar du bra betyg, kontakter, referenser och relevant erfarenhet så räcker det faktiskt med att lyckas. Är du dock tillräckligt motiverad så ser jag inget fel med att komplettera det med en ek.kand. Klart du kommer vara mer attraktiv än handelssnobbarna på arbetsmarknaden. Din utbildning kommer att vara mycket tyngre och du kommer att ha lärt dig mycket mer.
Citera
2013-06-14, 13:07
Medlem
Fann ett dokument på nätet som berör din fråga:

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:427319/FULLTEXT01

Och en artikel från ingenjoren.se:

http://www.ingenjoren.se/2011/08/ingenjorer-vinner-pa-dubbel-examen/

Senast redigerad av SweDutch 2013-06-14 kl. 13:11.
Citera
2013-06-14, 13:15
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnLocke2
Du har visst inte fattat det hela nej.

Man tar en dubbel examen i
Industriell ekonomi på KTH
Teknisk fysik på KTH
Sedna så konkurrerar man ut alla töntar och nördar från Handels.
Är du på riktigt?
Senast redigerad av c^2 2013-06-14 kl. 13:25.
Citera
2013-06-14, 13:26
Medlem
lakritcs avatar
Nej, i princip inte. Antar att du syftar på ev. möjlighet till högre lön. Löner sig mycket sämre än folk tror.
Citera
2013-06-14, 17:54
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Kör på civilingenjörsutbildningen bara. Skaffar du bra betyg, kontakter, referenser och relevant erfarenhet så räcker det faktiskt med att lyckas. Är du dock tillräckligt motiverad så ser jag inget fel med att komplettera det med en ek.kand. Klart du kommer vara mer attraktiv än handelssnobbarna på arbetsmarknaden. Din utbildning kommer att vara mycket tyngre och du kommer att ha lärt dig mycket mer.

Jag syftade mer på att konkurrera med andra som har dubbelexamen men inom handels vs inom SU, inte Civ.ing + SU vs Handels. Men om jag ska tyda ditt svar korrekt så kanske det är helt fel fråga att ställa, eftersom att det ändå räcker med Civ.ing.
Citera
2013-06-14, 18:56
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderay
Jag syftade mer på att konkurrera med andra som har dubbelexamen men inom handels vs inom SU, inte Civ.ing + SU vs Handels. Men om jag ska tyda ditt svar korrekt så kanske det är helt fel fråga att ställa, eftersom att det ändå räcker med Civ.ing.
Vilka jobb ska du konkurrera om egentligen? Ekonomjobb eller ingenjörsjobb?
Citera
2013-06-14, 21:10
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Vilka jobb ska du konkurrera om egentligen? Ekonomjobb eller ingenjörsjobb?

Konsultjobb.

Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Denna tråd visar hur skev bilden av olika utbildningar är på flashback..

Jag ska nog ta allt med lite nypa salt i framtiden.
Senast redigerad av vanderay 2013-06-14 kl. 22:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in