2013-06-12, 18:24
Medlem
Nazists avatar
Om du inte gillar det faktum att kapitalismen "dödar" ditt jobb, så kan du gå utanför kapitalismen och anställa dig själv, precis som kapitalisterna har gjort! Men det kommer du inte göra, för du är the average joe utan ambitioner och intresse av att slita för att komma någonstans. Du är de naturresurser som kapitalisterna behöver för att förverkliga sina projekt, ingenting annat. Inse din position och bit ej den hand som föder dig så kommer nog möjligheterna till dig förr eller senare att återigen vara tryggt anställd.
Citera
2013-06-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Om vi skulle sänka skatterna rejält i detta finansiella arrangemang skulle inflationen skjuta i höjden och räntorna skulle behöva höjas. Det skulle vara en katastrof för alla med lån om det kom räntehöjningar och hur skulle det då gå med alla som redan har tillgångar i form av besparingar? Det skulle vara som att komma och plocka pengar ur deras plånbok om värdet på besparingar sjönk rent nominellt. Sänkta skatter = höjda priser. Höjda priser klarar inte skuldsatte-Svensson de kommande trettio åren. Vi skulle förlora fler jobb därför att det skulle bli dyrare rent nominellt att tillverka.

Det finns inget tillstånd där alla aktörer är vinnare när det kommer till skatter.

Vilket jävla dravel menar du att folk skulle kräva högra löner för att de helt plötsligt får mer i plånboken? Nej snarare så är skatterna inflationsdrivande då du måste kräva så mycket högre lön för att få någon märkbar ökad köpkraft. Ditt senario hade möjligtvis varit en möjlighet i en stängd ekonomi men vi lever i en öppen där utländs konkurans hindrar att priseerna vrålhöjs.
Citera
2013-06-12, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Vilket jävla dravel menar du att folk skulle kräva högra löner för att de helt plötsligt får mer i plånboken? Nej snarare så är skatterna inflationsdrivande då du måste kräva så mycket högre lön för att få någon märkbar ökad köpkraft. Ditt senario hade möjligtvis varit en möjlighet i en stängd ekonomi men vi lever i en öppen där utländs konkurans hindrar att priseerna vrålhöjs.

Om du har rekordnivåer när det kommer till hushållsskulder har du rent krasst en stängd ekonomi. Inflationen kommer oavsett om vi vill eller inte, nivåerna kommer att gå upp globalt, bland annat i Kina när deras välstånd ökar. Våra importer kommer att bli dyrare med tiden.
Citera
2013-06-12, 19:10
Medlem
christerys avatar
Men guldläge... susrdegsbröd från kvarteret säljer ju som aldrig förr, starta eget och gör din egen "deg".
Citera
2013-06-12, 20:12
Medlem
Citat:
Om du har rekordnivåer när det kommer till hushållsskulder har du rent krasst en stängd ekonomi. Inflationen kommer oavsett om vi vill eller inte, nivåerna kommer att gå upp globalt, bland annat i Kina när deras välstånd ökar. Våra importer kommer att bli dyrare med tiden.

Hushållens skulder har absolut ingenting med öppen eller stäng ekonomi att göra. Däremot har du rätt i att importen förr eller senare kommer att bli dyrare men det har ingenting att göra med varken svensk skattepolitik eller svensk inflation.
Citera
2013-06-13, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Så nu har jag varit arbetslös (eller mellan två jobb) sedan 1 Juni. Jobbat i över mer än ett år. På ett industribageri. Men ledningen/VD:n valde att flytta produktionen utomlands. Vi gick med mycket bra vinst. Men kapitalism vill alltid ha mer.

Så det är snart flyttat till Estland. Där lönerna är 1/3 av det vi får. Dåliga arbetsförhållanden (har hört från folk som åkt dit och lärt upp dem vårat jobb).

Företag som det går dåligt för går i konkurs och läggs ner. Företag som det går bra för flyttar utomlands.

Vad fan är det som är påväg att hända? Blir inte mycket jobb kvar för oss i Sverige.

Du måste lära dig att skilja på entreprenören (företagsskaparen) och den anställde.

Entreprenören - Dennes intresse är pengar, entreprenören vill generera vinst och skapa hållbara lösningar eller produkter.

Arbetaren - Dennes intresse är också pengar. Skillnaden är dock arbetaren är mer intresserad av att ha ett meningsfullt arbete att gå till, men det måste samtidigt generera lite pengar så att personen ifråga klarar sig.

Slutsats: Konflikter uppstår då entreprenören inser att det inte längre går att generera pengar på den inhemska marknaden, då tittar man på om produktionen kan flyttas, blir billigare på något annat ställe etc. Går inte det så vill entreprenören minimera förlusten vilket innebär att man kanske lägger ner verksamheten och låter pengarna som tjänats in gå till andra projekt. Arbetaren förstår inte detta utan tycker att entreprenören ska hålla på med välgörenhet, betala arbetaren trots att denne är ineffektiv och inte genererar avkastning. Med andra ord, hade arbetaren varit mer intresserad av pengar så hade denne startat en egen verksamhet och blivit oberoende egen chef.

Man kan säga att nystartsjobb och lönebidrag är bra lösningar på problemet, då vill väl entreprenören anställa om det inte kostar något? Saken är den att det inte är säkert, många är så pass odugliga att inte ens lönesubventioner från staten hjälper eller är tillräckligt attraktiva för entreprenören. Entreprenören får alltså styra marknaden helt eftersom staten tycker det är ok. Vilekt innebär att entreprenören idag i lågkonjunktur är ute efter ännu billigare arbetskraft och arbetskraft som hanterar flera olika dokument samtidigt. Idag när du blir anställd ska du exempelvis inte enbart kunna svara i telefon, du ska även kunna lägga upp presentationer i Excel och Powerpoint samt sortera post. På det sättet minimerar entreprenören lönekostnaden, färre personer får fler uppgifter vilket gör att många står utan jobb.
Citera
2013-06-13, 09:43
Medlem
sylvaticums avatar
Jobb i sig förespråkande inte ens de tidiga liberalerna. Problemet är att många arbeten har effektiviserats bort. Ett dagbrott som förr sysselsatte 300 pers sysselsätter idag 2. Om vi då ska kunna behålla samma sysselsättningsgrad måste ju arbetsdagen minska i motsvarande grad. Något som inte hänt.

Ett annat resultat av iden att arbete har ett värde i sig är att det uppstår en massa meningslösa arbeten som telefonförsäljare, reklammakare och jobbcoach som inte skapar någon samhällsnytta whatsoever.
Citera
2013-06-13, 17:08
Medlem
Overminds avatar
Jaha. Jag vet inte vad jag skall söka? Sökorden jag använder är industri och bageri. Tar jag jobb utan krav på erfarenhet så kommer det bara upp säljarjobb som jag ALDRIG kommer ta när jag jobbat inom industri.

Hjälp mig, flashback. Tips?
Citera
2013-06-13, 17:29
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jaha. Jag vet inte vad jag skall söka? Sökorden jag använder är industri och bageri. Tar jag jobb utan krav på erfarenhet så kommer det bara upp säljarjobb som jag ALDRIG kommer ta när jag jobbat inom industri.

Hjälp mig, flashback. Tips?
Har du funderat över en mindre omskolning för att bredda ditt register. Tex kallskänka, konditor eller andra industrijobb inom livsmedel.?
Citera
2013-06-13, 18:15
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Om vi skulle sänka skatterna rejält i detta finansiella arrangemang skulle inflationen skjuta i höjden och räntorna skulle behöva höjas. Det skulle vara en katastrof för alla med lån om det kom räntehöjningar...
Men de har ju tjänat enorma pengar på alla räntesänkningar. När jag köpte min lägenhet 1992 var räntan 13%, det var ingen som klagade då.
Men åter till frågeställningen: att jobben försvunnit beror på de öppna gränserna, vilket vi röstade för i EU-valet. Det har blivit väldigt billigt för företag att flytta produktionen till andra länder. Sedan år 2000 har 150 000 industrijobb försvunnit utomlands. Företagen blir allt rikare, men vi blir utan arbete. Var det det som var meningen med EU? Ja, antagligen. EU har alltid varit ett elitprojekt, precis som EMU.
Citera
2013-06-13, 21:26
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Har du funderat över en mindre omskolning för att bredda ditt register. Tex kallskänka, konditor eller andra industrijobb inom livsmedel.?

Jag har sökt till bergarbetarutbildning andra året i rad men fortfarande reserv... Vet inte varför.. Vill gärna in på den. 40 veckor...

Blir fan riktigt förbannad och sur.
Citera
2013-06-13, 21:39
Avslutad
tycker du om industri kan du ju alltid bli optimera.

Kapitalismen dödar inte den driver samhället framåt eller ska vi fortfarande vara fattiga bönder utan infrastruktur.

Mitt tips är utbilda dig till något som efterfrågas annars får du nog bestämt rätta in dig ledet och bli säljare eller något annat som inte kräver utbildning. använda dina kontakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in