2013-06-12, 23:23
Medlem
knussligs avatar
Tillbaka till WT-iaktagelserna..

En av de första WT-rapporterna nämner ju en man som säger "Auto auto" på någon konstig tysk dialekt eller holländska som mannen inte riktigt kan placera och är osäker på vilket språk det är på. Jag kollade nyss med google translate och såg att Bil heter "Auto" även på afrikaans, som man talar i sydafrika och som låter snarlikt både holländska och tyska.

Jag är inte alls insatt i sydafrika-spåret, men kanske går det att knyta ihop det med polisspåret.. som det redan finns andra intressanta kopplingar emellan, bland annat i Lingärdes PM:
http://palmemordet.wikia.com/wiki/Ulf_Ling%C3%A4rde

...och Lingärdes PM skulle för övrigt kunna kopplas ihop med Eva Rausings berömda mejl till Gunnar Wall. Har utvecklat min teori kring det här:
https://www.flashback.org/sp43880192

Jag vet att det är långskott, men det är kanske inte omöjligt att det finns kopplingar mellan en del spår som ser ut att leda åt olika håll, men som i själva verket hör ihop.
Citera
2013-06-12, 23:55
Medlem
p.norths avatar
Carol (Barbrogruppen) - Carol Paraniak Överste, Informationschef Försvarsmakten HKV, Chef K 1 Livgardets dragoner,medlem i skytteföreningen.
Citera
2013-06-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Gunnar Wall medverkar i den vanligtvis humorbetonade Palmemordspodden:

http://palme.libsyn.com/pmp-20-special-del-1-gunnar-wall

Ganska bra framträdande av Wall. Men jag förstår inte varför han fortfarande inte nämner det faktum att Lisbet i de första förhören inte hade sett någonting alls utan endast håller sig till bristerna i det formella utpekandet. Andra delen på fredag då om de håller schemat. Ska bli intressant att höra vad han säger om "Stay Behind-spåret".
Citera
2013-06-13, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Tillbaka till WT-iaktagelserna... såg att Bil heter "Auto" även på afrikaans, som man talar i sydafrika och som låter snarlikt både holländska och tyska.
Man säger även "auto" på estniska. Så det skulle för vissa kunna betyda att orden yttrades av en estnisk KGB/GRU gubbe eller någon med kopplingar till de personer inom högerkretsar i Sverige som kom från Estland efter kriget.

Kanske Lisbet Rausing nämner något om Evas ord i sitt sommarprat.
Senast redigerad av pethom 2013-06-13 kl. 01:46.
Citera
2013-06-13, 07:48
Bannlyst
Till Knusslig:

Här är en sida som handlar om Sydafrikaspåret som jag tycker verkar bra. Där knyter man ihop skytten med PKK också, vilket jag tycker är lite intressant mot bakgrund av MBoudines tidigare inlägg där han envist höll fast vid att skytten var turk och medlem i PKK (kanske en västtysk gren) men att det var inte PKK som organisation som låg bakom MOP. MBoudine skrev att "Holmér var på rätt spår men skällde vid fel träd." Jag tänker att det skulle kunna förklara en hel del om det var på det viset.

http://www.politiskamord.com/p2sydafrikasparet.html

Bil heter dessvärre auto på en himla massa språk, men kombinerar man "auto" med "eile" (skynda)som en lång blond man ska ha ropat till chauffören vid Järva krog där två bilar möttes i alla hast 8-9 minuter efter mordet, så blir det ju lite mer "tyska" över det hela. Baader-Meinhof kanske inte heller var helt uträknade som terroristgrupp 1986 men å andra sidan skulle ju knappast svenska statsapparaten/SÄPO ha tigit om den saken isåfall.
Senast redigerad av Ettherransliv 2013-06-13 kl. 08:27.
Citera
2013-06-13, 08:22
Medlem
Om offret fritt skulle få välja sin mördare, då tror jag Olof Palme hade önskat att mördaren var en Sydafrikansk agent, i alla fall mycket hellre än en svensk polis.
Citera
2013-06-13, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Carol (Barbrogruppen) - Carol Paraniak Överste, Informationschef Försvarsmakten HKV, Chef K 1 Livgardets dragoner,medlem i skytteföreningen.

Nu hänger jag inte med alls. Carol Barbrogruppen?? Skulle denne överste ha varit medlem av Barbrogruppen? Som av Åke Ortmark i boken "Maktens redskap" 1971 beskrevs som en grupp moralistiska, halvfanatiska människor som idkade privatspaningar på stan, lekte poliser och ville rensa upp buset på stan och som t.o.m togs in till förhör av SÄPO? Nä, det tror jag inte va?
Citera
2013-06-13, 08:42
Medlem
Lite kuriosa... jag noterar att mitt ovanstående inlägg har löpnummer 44444. Alla konspiratoriska och sambandsökande privatspanare! Är detta ett omen? Sammanfattar inlägg 44444 lösningen på Palme mordet i en enda mening?
Citera
2013-06-13, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Lite kuriosa... jag noterar att mitt ovanstående inlägg har löpnummer 44444. Alla konspiratoriska och sambandsökande privatspanare! Är detta ett omen? Sammanfattar inlägg 44444 lösningen på Palme mordet i en enda mening?

Jag blev för övrigt nyfiken på denne överste C. Paraniak och förutom att han tycks ha polska rötter och bor på flotta Strandvägen så har han en gång skrivit en artikel där han framför åsikten att Sverige borde ha en civil underrättelsemyndighet. Det tyckte jag var lite kul. Militären klarar kanske inte sitt underrättelseuppdrag utan privatföretag och utan sina spioncivilister och det visste säkerligen både Palme och Elmér när de startade IB 1965.
Citera
2013-06-13, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Någon som vet något mer om fallet Håkan Ingerwald? Han som fejkade sin egen kidnappning?
Har någon funderat om kidnappningen kanske varit äkta likafullt? nån som är insatt?
Själva kidnappandet låter märkligt http://fredriksamuelson.com/hakan-mysteriet.html
Tänk om kidnappningen var äkta i syfte att tysta?

Ingerwald hade väl jobbat som byggjobbare under 80-talet? Om han jobbade för SKANSKA så kanske han gjorde mer än bara byggde hus eller vapenfabriker? Jag har då inte glömt de där två svenska byggjobbarna från SKANSKA som gick vilse i någon öken, råkade hamna bredvid någon slags försvarsgrej, tillfångatogs men lyckades rymma eller hur det nu var. Men vad svensk u-tjänst eventuellt har med MOP att göra har jag verkligen inte förstått. Jag har en mycket stark känsla av att Palme själv tog aktiv del i svensk u-tjänst och inte tvärtom. Om detta har Birger Elmér vittnat om inför en granskningskommission bland annat och jag tror honom. Det har säkert något med Elmérs buskiga ögonbryn att göra som inger mig ett sådant förtroende. Det är värre med SÄPO:s PG Näss. Och förre Securitaschefen O. Frånstedt. Jag vet inte alls vart jag har de där båda herrarna måste jag ärligen tillstå.

Men en sak finns det som jag verkligen inte kan fatta och det är hur någon enda människa skulle kunna inbilla sig för ens en sekund att Palme med hans bakgrund var en landsförrädare och inflytelseagent för Sovjet. Det måste vara så fel det kan bli. Jag är alldeles övertygad om att t.ex överste Carol Paraniak som nämns i ett inlägg här ovan delade sin syn på kommunism och nazism med Olof Palme och inte tvärtom. Basta.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9906/22/milnazi.html
Senast redigerad av Ettherransliv 2013-06-13 kl. 10:17.
Citera
2013-06-13, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Om offret fritt skulle få välja sin mördare, då tror jag Olof Palme hade önskat att mördaren var en Sydafrikansk agent, i alla fall mycket hellre än en svensk polis.

Med anledning av ditt "omeninlägg" 42901 där du tänker att mordet var ett arrangerat självmord pga av att Palme skulle ha varit HIV-smittad, så tror jag att jag intar dina omensiffror med en nypa salt. Jisses, tror du på det där själv? Om Palme hade varit HIV-smittad och velat ta livet av sig så hade han väl bara gjort det utan krusiduller. Är man riktigt utstuderat så kan man ju tänka sig att Palme lånade ut sig själv och sitt eget självmord till SÄPO eller Must för att användas i något högre syfte men där går till och med min gräns för konspirationstänket och då har jag ändå en mycket vidsynt syn på konspirationstänk när det gäller u-tjänst och dylikt måste jag tyvärr erkänna. Ja, du kanske tänker att MOP var ett slags "utvidgat självmord" dvs att Palme själv lät sprida ut uppgiften om att han var landsförrädare och med avsikt lät sig skjutas av folk inom svenskt polis- och militärväsende?? Det är isåfall väl fantasifullt för min smak tror jag faktiskt.

Jag tror att du har låtit dig inspireras av signaturmelodin till "MASH" helt enkelt. Den gillade för all del jag också när det begav sig.

http://www.youtube.com/watch?v=xIIqYqtR1lY
Senast redigerad av Ettherransliv 2013-06-13 kl. 11:58.
Citera
2013-06-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ur försvarsmaktens film Förebudet.

Känns den den som spelar Spetsnaz på stillbilden igen? syns 36.39 in i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=jDFBqR5cOuE

Då jag inte gör det kan du väl vara hygglig och tala om vem det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in