Citat:
Ursprungligen postat av
Righted
Nu vet jag ju inte om 99% är intresserade av en propagandamaskin som gissar. Men jag tror att folk kan vara intresserade av oddsen iaf.
http://www.braodds.com/vinnande-block
Oddsen säger bland annat att SD kommer få under 10% men kommer att vara Sveriges tredje störsa parti.
Men där någonstans närmar vi ju oss syftet med denna tråd: Att tillsammans försöker hitta ett troligt över/under-värde som vi faktiskt själva tror på. Vad har SD idag EGENTLIGEN, med ledning av de stora mängderna data som opinionsundersökningarna ändå tillhandahåller.
Nu sätts inte betting-odds utifrån vad analytikern på spelbolaget SJÄLV tror, utan för att maximera spelandet - men det ger ändå en hum om vad "marknaden" tror när det handlar om det viktigaste av allt: PENGAR. I nuläget är en "professionell" uppfattning att utfallet idag blir strax under 10%.
Om Bergakungen eller Powergirl tar på sig bettingmössorna och försöker väga in alla olika opinionsinstituts tendens och bias i förhållande till VERKLIGHETEN - var ligger då SD idag? Vad är en bästa, ärliga gissning? Inte politiskt motiverad förhoppning eller Wolodarski-"bild", utan en hårdhudad, realistisk skattning.
Själv tänker jag såhär: All historisk referens visar att INGET institut och INGEN mätmetod faktiskt överskattar SD strukturellt. Däremot finns en (avsiktlig eller ej) fantastisk tendens att alltid ligga under det som blir påföljande valresultat. Att förklara detta med lyckade "valspurtar" för SD verkar haltande, eftersom SD aldrig hittills fått delta i valrörelsen på tillnärmelsevis lika villkor. Troligare är att nästan alla institut konsekvent hamnat alldeles för lågt (avsiktligt eller ej).
Det enskilt bästa institutet för SD-skattning enligt valets facit är YouGov och Sentio, medan telefoninstituten utan tvekan är strukturellt, kroniskt och med stor marginal underskattande.
Alltså vore jag väl bra vårdslös med min spelbudget om jag inte försöker vikta upp genomsnittet. Kanske genom att ta bort de tre lägsta instituten, kanske genom att BARA titta på YouGovs pålitliga siffror och hoppas på det bästa? Kanske använda sig av SCB:s rådata och återvikta den till 2010 års eftervalsnivå på omvänd Bradley?
Skulle jag satsa mina egna pengar på ett resultat i ett "överraskningsval" idag så skulle jag dra till med
11,5%. På den nivån är jag inte säker om jag vill höja eller sänka.
Detta är alltså med utebliven ketchupeffekt som bör föra upp SD till en europeisk normalnivå på 15-20%. Jag tycker det känns mer långsökt att denna utveckling ska utebli i Sverige än att den ska besannas.