2013-06-12, 14:45
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Det som intresserar mig och de flesta (99%)
avseende SD i opinionsundersökningar är
vad de förutsäger att SD når i valet 2014.
Tex svaren på följande frågor där jag gett mina gissningar.

Kommer SD att gå bakåt? Nej
Kommer SD att gå framåt? Ja
Kommer SD att bli tredje största parti? Ja
Kommer SD att nå över 10%? Ja
Kommer SD att nå över 15%? Kanske

Alla frågor av stor betydelse.
Och naturligtvis om opinionsundersökningarna
stöder de ena eller andra resultatet.
En annan fråga är om vad andra typer av undersökningar indikerar.
Många människor har ett stort kontaktnät och får
på det viset gräsrötternas reaktioner inför valet.

Nu vet jag ju inte om 99% är intresserade av en propagandamaskin som gissar. Men jag tror att folk kan vara intresserade av oddsen iaf.

http://www.braodds.com/vinnande-block

Oddsen säger bland annat att SD kommer få under 10% men kommer att vara Sveriges tredje störsa parti.
2013-06-12, 14:52
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
I maj fick SD ca 6,5% av vissa och 13,6% av Sentio.
Trots detta svamlas det om att absolutvärden inte är viktiga.
Bara personer utan erfarenhet av mätningar och sunt förnuft
kan hävda att trender som i regel inte är signifikanta då kan tas på allvar.

Om SD har 6,5% riskerar de att åka ut enligt värdena och trenderna hos Sifo, Ipsos och Skop.
Om Sentio med 13,6% har rätt kan de nå 20% i valet.
Vilka absolutvärdena som SD har grundbulten i diskussionen.

Du har i tidigare inlägg berättat om din kunskap och erfarenhet inom statistikens område. Hur vore det om du levde upp till det. Oavsett hur många gånger någon försöker förklara för dig att det är de totala förändringarna som är intressanta inte enbart vad de två opinionsinstitut som har SD högst i sina mätningar. De kan i själva verket vara de som har mest fel. Bergakungen, som jag inte delar politisk åsikt med, har i flera inlägg försökt förklara för dig men du är ta mig f..n som en struts.
Senast redigerad av Powergirl 2013-06-12 kl. 14:54.
2013-06-12, 15:48
Medlem
HappySadHarrys avatar
Det finns en anledning till att det heter opinionsmätningar och inte opinionsförändrinsmätningar.
2013-06-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Nu vet jag ju inte om 99% är intresserade av en propagandamaskin som gissar. Men jag tror att folk kan vara intresserade av oddsen iaf.

Oddsen säger bland annat att SD kommer få under 10% men kommer att vara Sveriges tredje störsa parti.

Men där någonstans närmar vi ju oss syftet med denna tråd: Att tillsammans försöker hitta ett troligt över/under-värde som vi faktiskt själva tror på. Vad har SD idag EGENTLIGEN, med ledning av de stora mängderna data som opinionsundersökningarna ändå tillhandahåller.

Nu sätts inte betting-odds utifrån vad analytikern på spelbolaget SJÄLV tror, utan för att maximera spelandet - men det ger ändå en hum om vad "marknaden" tror när det handlar om det viktigaste av allt: PENGAR. I nuläget är en "professionell" uppfattning att utfallet idag blir strax under 10%.

Om Bergakungen eller Powergirl tar på sig bettingmössorna och försöker väga in alla olika opinionsinstituts tendens och bias i förhållande till VERKLIGHETEN - var ligger då SD idag? Vad är en bästa, ärliga gissning? Inte politiskt motiverad förhoppning eller Wolodarski-"bild", utan en hårdhudad, realistisk skattning.

Själv tänker jag såhär: All historisk referens visar att INGET institut och INGEN mätmetod faktiskt överskattar SD strukturellt. Däremot finns en (avsiktlig eller ej) fantastisk tendens att alltid ligga under det som blir påföljande valresultat. Att förklara detta med lyckade "valspurtar" för SD verkar haltande, eftersom SD aldrig hittills fått delta i valrörelsen på tillnärmelsevis lika villkor. Troligare är att nästan alla institut konsekvent hamnat alldeles för lågt (avsiktligt eller ej).

Det enskilt bästa institutet för SD-skattning enligt valets facit är YouGov och Sentio, medan telefoninstituten utan tvekan är strukturellt, kroniskt och med stor marginal underskattande.

Alltså vore jag väl bra vårdslös med min spelbudget om jag inte försöker vikta upp genomsnittet. Kanske genom att ta bort de tre lägsta instituten, kanske genom att BARA titta på YouGovs pålitliga siffror och hoppas på det bästa? Kanske använda sig av SCB:s rådata och återvikta den till 2010 års eftervalsnivå på omvänd Bradley?

Skulle jag satsa mina egna pengar på ett resultat i ett "överraskningsval" idag så skulle jag dra till med 11,5%. På den nivån är jag inte säker om jag vill höja eller sänka.

Detta är alltså med utebliven ketchupeffekt som bör föra upp SD till en europeisk normalnivå på 15-20%. Jag tycker det känns mer långsökt att denna utveckling ska utebli i Sverige än att den ska besannas.
2013-06-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du har i tidigare inlägg berättat om din kunskap och erfarenhet inom statistikens område. Hur vore det om du levde upp till det. Oavsett hur många gånger någon försöker förklara för dig att det är de totala förändringarna som är intressanta inte enbart vad de två opinionsinstitut som har SD högst i sina mätningar. De kan i själva verket vara de som har mest fel. Bergakungen, som jag inte delar politisk åsikt med, har i flera inlägg försökt förklara för dig men du är ta mig f..n som en struts.

Hur vore det om du och Bergakungen levde upp till att hålla er till ämnet
och sluta att trolla och förstöra tråden vilket verkar vara målet.
Senast redigerad av amalrik 2013-06-12 kl. 18:51.
2013-06-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Righted

Jag imbillar mig inte att andra skall bry sig speciellt om
vad jag tror och gissar utan de fakta jag presenterat.
Det är en diskussion och jag är intresserad
av alla som tillför något substantiellt i ämnet i fråga.
2013-06-12, 19:07
Medlem
SD 8,1% enligt SVT:s partibarometer i maj.

I april var det också 8,1% enligt SVT:s partibarometer
från Demoskop, Ipsos, Novus och Sifo.
Räkna själv ut värdena för vilken period som helst enligt status.st

Citat:
SVT:s partibarometer: Alliansen backar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/premiar-for-partibarometer
Oppositionen hade försprång i april I dag presenteras SVT:s Partibarometer –
en stor väljarundersökning som sammanfattar fyra av landets största opinionsmätningar.
Publicerad 16 maj 2013

Citat:
För att underlätta har SVT, i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet,
därför tagit fram SVT:s Partibarometer.
Fyra undersökningar tillsammans ger träffsäker bild.

Partibarometern väger samman resultaten från fyra av de större opinionsundersökningarna,
de från Demoskop, Ipsos, Novus och Sifo

Om SVT:s partibarometer stämmer har SD
efter tre riksdagsår bara gått fram ca 2% (procentenheter)!
Senast redigerad av amalrik 2013-06-12 kl. 19:18.
2013-06-12, 19:17
Medlem
BumbleTheBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Lång historia kort:

[Text]

Angående viktningar och omräkningsfaktorer: Om dessa ändras mellan mätningarna ändras absolutvärdena i värsta fall enbart på grund av att omräkningsfaktorerna ändras. Jag roade mig med att ytligt titta på hur institutens relativa förändringar hängde med varandra då upp- och nedgång för SD har rapporterats och det finns ett antal institut som verkar vara synkade i detta. Det verkade som att de instituten som använder webbpaneler var "mest synkade". Om det visar på att webbpaneler är en homogen grupp som uppträder förutsägbart eller på något annat är svårt att säga. Däremot pekar det på att man inte gärna rör korrektionsfaktorerna utan goda skäl (ett sådant skäl kan vara ett "facit"; en stor, bred och dyr undersökning, de största är givetvis valen, i vår kontext).

Att instituten inte kan sortera upp sin undersökningspopulation på ett vettigt sätt skall vi däremot inte tro. Då hade de aldrig varit kvar på sin ordinare, stora marknad (och det har ju inte heller alla klarat av).

Det sista du skrev är egentligen det jag eftersökte en diskussion om.

Du skriver självklarheter: "Angående viktningar och omräkningsfaktorer: Om dessa ändras mellan mätningarna ändras absolutvärdena i värsta fall enbart på grund av att omräkningsfaktorerna ändras."

Frågan är: Ändras viktningen? Enligt ditt resonemang så tolkar jag det som att du säger nej? (rätta mig ifall jag har fel)

Vi vet att SCB ändrar sin viktning. Hur är det med de andra opinionsinstituten? Förstår jag dig rätt så gör de inte det för de är ute efter trenden, och trenderna förstörs mha viktning. Det är sanning med modifikation som inte hör hemma i tråden så jag lämnar det därhän.

Jag vill veta vad det är som ändrar viktningen från ena mätningen till andra för de olika opinionsinstituten. Om du vet att den inte ändras (förutom i SCB) så länka gärna källa.

Jag tror inte att du ljuger, men jag tror att du kan ha fel.
2013-06-12, 20:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbleTheBee

Frågan är: Ändras viktningen? Enligt ditt resonemang så tolkar jag det som att du säger nej? (rätta mig ifall jag har fel)

Mitt bästa bevis för att detta inte sker är att instituten med kuslig noggrannhet följer varandra upp och ner, men från olika basnivåer.
2013-06-12, 20:16
Medlem
SD enligt SVT:s partibarometer.

SVT:s partibarometer är medelvärdet
från Demoskop, Ipsos, Novus och Sifo.

2010 val 5,7%

Period___SD%
2010 sep 4,8%
2010 okt 5,2%
2010 nov 5,6%
......
2013 jan 9,1%
2013 feb 9,6%
2013 mar 9,2%
2013 apr 8,1%
2013 maj 8,1%

SCB
2010 nov 6.7%
2013 maj 7.7%
2013-06-12, 20:17
Medlem
Citat:
Mitt bästa bevis för att detta inte sker är att instituten med kuslig noggrannhet följer varandra upp och ner, men från olika basnivåer.
Data, källa eller spekulation?
2013-06-12, 20:30
Medlem
BumbleTheBees avatar
Citat:

Jag hittar inget sådant kusligt samband. Vilka institut är det du jämför med och över vilken period?

Att de följer varandra någorlunda väl är inte konstigt, det ska på något sätt avspegla opinionen. Viktning kan fortfarande ske.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in