2013-06-08, 20:11
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Har tänkt ställa in mig på att börja jobba i Norge vid september månad, hur brukar arbetsläget se ut då?

I din bransch kommer det att finnas 1342 arbetstillfällen. 12,4% av dessa är i Finnmark och Troms, 32,7% i Oslo/Akershus, 27,3% i Hordaland och resten är utspritt över resten av landet. I Oktober kommer dock 74,4% av dessa tjänster att vara tillsatta pga stor tillgång på kvalificerad arbetskraft så det är bäst att du skyndar dig!
Citera
2013-06-08, 20:38
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
I din bransch kommer det att finnas 1342 arbetstillfällen. 12,4% av dessa är i Finnmark och Troms, 32,7% i Oslo/Akershus, 27,3% i Hordaland och resten är utspritt över resten av landet. I Oktober kommer dock 74,4% av dessa tjänster att vara tillsatta pga stor tillgång på kvalificerad arbetskraft så det är bäst att du skyndar dig!
Vet du vad jag jobbar som eller var du sarkastisk? Tänkte generellt, augusti månad ska vara ganska lätt då studenterna börjar plugga igen. Men ja, bäst är väl att söka tidigt som möjligt, problemet är väl att de lediga stillinger man hittar brukar vara omgående eller inom nästa månad.
Citera
2013-06-09, 01:00
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Vet du vad jag jobbar som eller var du sarkastisk? Tänkte generellt, augusti månad ska vara ganska lätt då studenterna börjar plugga igen. Men ja, bäst är väl att söka tidigt som möjligt, problemet är väl att de lediga stillinger man hittar brukar vara omgående eller inom nästa månad.
" go with the flow"
Citera
2013-06-09, 22:37
Medlem
kato85s avatar
[quote=heis|43822649]Vet du vad jag jobbar som eller var du sarkastisk? Tänkte generellt, augusti månad ska vara ganska lätt då studenterna börjar plugga igen.

Delvis har du rätt, men samtidigt så kommer de fasta anställda tillbaka efter semestern, så om du verkligen ville söka under den bästa tiden under året så borde du sökt i april/maj för jobb under sommaren, och sedan efter sommaren om du har tur får du fortsätta jobba på samma ställe eller så får du finna nytt, men då har du iaf cash. Att söka under hösten är alltså svårare. Allra svårast är däremot efter nyår till April/Maj.
att jobba som servitör/extrajobb under jul&nyår är också lätt, men du måste söka och inte vara rädd att fråga flera olika jobb, servitör på hotell under julmiddagar för företag, som är vanligt i norge.
Citera
2013-06-10, 00:29
Bannlyst
Haha, uttråkad it-arkitekt som man är börjar man nästan bli sugen på att dra iväg till norge ett tag, slappa med något chilljobb, dra in pengar och ragga norska töser :P

Nåja, vi får se hur det blir med den saken. Hur som helst är det en polare till mig som har några funderingar som någon här kanske kan svara på.

Han är 24 år gammal, han har högskole-examen, truckkort, är trevlig och framåt. Han funderar på att sticka iväg till Oslo ett tag och knega, problemet för honom är att det verkar vara redigt svårt att tajma in jobb och boende precis samtidigt.

Han har en del besparingar så han funderade på att ta ut c:a 30.000, skaffa ett boende på något kollektiv för ett par tusen i månaden, satsa på att vara där och söka jobb i 2 månader för att förhoppningsvis få tag på något så han snabbt kan tjäna ihop pengarna han la ut på boende/mat där nere i början.

Tror ni att hans chanser att få tag i något kneg under 2 månader är bra eller dåliga? Personligen jag har ingen aning om hur det är i Norge, aldrig varit där, men uppenbarligen finns det en hel del med erfarenhet här inne :P

Tack på förhand.
Citera
2013-06-10, 01:43
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontanaT
Haha, uttråkad it-arkitekt som man är börjar man nästan bli sugen på att dra iväg till norge ett tag, slappa med något chilljobb, dra in pengar och ragga norska töser :P

Nåja, vi får se hur det blir med den saken. Hur som helst är det en polare till mig som har några funderingar som någon här kanske kan svara på.

Han är 24 år gammal, han har högskole-examen, truckkort, är trevlig och framåt. Han funderar på att sticka iväg till Oslo ett tag och knega, problemet för honom är att det verkar vara redigt svårt att tajma in jobb och boende precis samtidigt.

Han har en del besparingar så han funderade på att ta ut c:a 30.000, skaffa ett boende på något kollektiv för ett par tusen i månaden, satsa på att vara där och söka jobb i 2 månader för att förhoppningsvis få tag på något så han snabbt kan tjäna ihop pengarna han la ut på boende/mat där nere i början.

Tror ni att hans chanser att få tag i något kneg under 2 månader är bra eller dåliga? Personligen jag har ingen aning om hur det är i Norge, aldrig varit där, men uppenbarligen finns det en hel del med erfarenhet här inne :P

Tack på förhand.
Låter troligt. Vad har han för utbildning? Att han har startpengar gör det sjut mycket bättre. Kan söka med ro, inte behöva äta hundskit, inte behöva bo i densamma,etc etc.
Citera
2013-06-10, 02:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Låter troligt. Vad har han för utbildning? Att han har startpengar gör det sjut mycket bättre. Kan söka med ro, inte behöva äta hundskit, inte behöva bo i densamma,etc etc.

Öh, nåt med dator är det i alla fall, kan höra imorgon. Det låter dock som att han INTE vill ha ett sådant jobb nu då han är väldigt less på just datorer efter utbildningen, antar det är därför han vill iväg och jobba med något "lättsammare" (för hjärnan? ) ett tag.

Men men, chansen är stor han lyckas få tag i något alltså? Och förresten, 30.000 klarar man sig på det (boende 2 månader samt mat), rent generellt, eller kanske till och med mindre?
Citera
2013-06-10, 17:31
Bannlyst
Jobba svart i Norge?
Citera
2013-06-10, 18:45
Medlem
demondogpros avatar
Finns massa lagerjobb där? borde inte vara några problem att få ut över 25k, och truck-kort är ju lätt att fixa om du nu behöver det..
Citera
2013-06-10, 20:02
Medlem
Daineas avatar
Skippa boendet! Det är det som äter upp dina pengar.
Citera
2013-06-10, 22:37
Medlem
utan.att.stannas avatar
[quote=MontanaT|
Men men, chansen är stor han lyckas få tag i något alltså? Och förresten, 30.000 klarar man sig på det (boende 2 månader samt mat), rent generellt, eller kanske till och med mindre?[/QUOTE]
Det ær vældigt indivuduellt, men jag hade då klarat mig på det. Utan problem faktiskt. Gæller att vara lite streetsmart så kan man leva billigt æven i Oslo.
Citera
2013-06-12, 13:02
Medlem
Räcker det att söka om skattekort när man redan börjat jobba (ska vara där i fem veckor) eller hinner man inte fixa allt innan första lönen då? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in