2009-04-23, 16:13
Medlem
sPÅNKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miko_m
Man förstår ingenting över telefon, jävla norrbaggar.

Ringer till skatteettaten och frågar om man inte vill göra några ändringar, måste man ändå deklarera?
Förstod ingenting av killen som pratade nynorska eller något...
Så min fråga, hur gör ni som deklarerar i Norge, vad behöver man(pinkod,lösen etc) och har någon fått skatteåterbäringen via check från norrbaggarna hem till Sverige.

Om du håller käft och inte skickar in deklarationen så är det samma sak som att du godkänner den. Nytt för i år.
Citera
2009-04-23, 16:34
Medlem
Dom ringde mig ifrån proffice om ett sommarjobb jag sökt i hamar på någon mjölkproduktionfabrik liknande arla ifrån 15jnui-15 augusti med möjlighet till förlängning.

Jag är norsk medborgare men har bott i sverige hela mitt liv och undrar om man kan göra alla avdragen det står om eller gäller dom inte mig som Norsk medborgare?Samtidigt ville dom att jag skulle skicka in ett foto på mig varöfr vill dom ha ett foto om jag ska jobba på lager låter lite sjukt.

Någon som kan hjälpa?
Citera
2009-04-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piekna
en till ringde inte så smart att bara dra iväg mail och inte ha koll på vart stället ligger hehe, bara köra på, den som bjuder högst lön samt mest övertid samt boende får mig tänk om det vore såhär i sverige, nää här får man ingenting

Håller med helt sjukt i sverige för tillfället har säkert skickat iväg över 30 ansökningar men inte fått ett enda telefonsamtal.Har samtidigt sökt ca 10 jobb i norge och fått svar från över hälften
Citera
2009-04-23, 16:46
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAY
Dom ringde mig ifrån proffice om ett sommarjobb jag sökt i hamar på någon mjölkproduktionfabrik liknande arla ifrån 15jnui-15 augusti med möjlighet till förlängning.

Jag är norsk medborgare men har bott i sverige hela mitt liv och undrar om man kan göra alla avdragen det står om eller gäller dom inte mig som Norsk medborgare?Samtidigt ville dom att jag skulle skicka in ett foto på mig varöfr vill dom ha ett foto om jag ska jobba på lager låter lite sjukt.

Någon som kan hjälpa?
Är du skriven i Sverige så kan du det, om du uppfyller de övriga kraven(du har någon slags familj som du längtar hem till).
Citera
2009-04-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Är du skriven i Sverige så kan du det, om du uppfyller de övriga kraven(du har någon slags familj som du längtar hem till).

Klart jag har en familj jag längtar till vart kan man läsa om vilka vilkor det gäller?
Citera
2009-04-23, 23:59
Medlem
hbys avatar
Citat:
en till ringde inte så smart att bara dra iväg mail och inte ha koll på vart stället ligger hehe, bara köra på, den som bjuder högst lön samt mest övertid samt boende får mig tänk om det vore såhär i sverige, nää här får man ingenting

Vad är det för typ av jobb du söker? Har du nappat på något än?
Citera
2009-04-24, 02:57
Medlem
Ær det verkligen så sjuuukt bra prøjs i fiskrensarbranchen? det kænns som om det blivit hypat någe så sjukt mycket i sverige, jag kan tænka mig att det sækert var bra betalt før 10-15 år sen men att en massa andra brancher har kommit ikapp och førbi?!

Om det nu stæmmer som nån annan i denna tråd sa, att timlønen ligger nånstans runt 140kr/tim så ær det en ganska låg løn faktiskt. Och argumentet att "jobba en jævla massa øvertid" håller inte heller då det går att jobba øver ganska mycket i dom flesta yrken i Norge.

Detta ær inget nedlåtande på nåt sætt bara en liten fundering kring ett æmne dær "alla kænner nån som va dær før 12 år sen och tjænade 2 miljoner i månaden" osv osv

TS: Hade vart kul om du kunde berætta lite hur en dag egentligen ser ut på firman (Nær du væl børjat dvs)?
Citera
2009-04-24, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hby
Vad är det för typ av jobb du söker? Har du nappat på något än?

bagerijobb, det är grymt lätt att få jobb där om man har utbildning och erfarenhet, sen e det sjuk skillnad mot för lönerna i sverige inom just den branchen.. vanligtvis brukar lönerna va 25 % högre i norge generellt, men inom just detta yrke är det 100% högre där.. det beror på att de har ett starkt fack samt att det finns inga lediga bagare på hela marknaden vilket gör att de får pröjsa bra rekomenderar att man studerar det ett år om man vill ha ett hyffsat bra betalt jobb..
Citera
2009-04-24, 17:39
Medlem
Citat:
bagerijobb, det är grymt lätt att få jobb där om man har utbildning och erfarenhet, sen e det sjuk skillnad mot för lönerna i sverige inom just den branchen.. vanligtvis brukar lönerna va 25 % högre i norge generellt, men inom just detta yrke är det 100% högre där.. det beror på att de har ett starkt fack samt att det finns inga lediga bagare på hela marknaden vilket gör att de får pröjsa bra rekomenderar att man studerar det ett år om man vill ha ett hyffsat bra betalt jobb..

Exakt, hur många har en bageriutbildning plus 10 år som bagare i bagaget?

Men mitt tips ær lækare, om ni har en utbildning och lång erfarenhet dvs.....
Citera
2009-04-24, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Exakt, hur många har en bageriutbildning plus 10 år som bagare i bagaget?

Men mitt tips ær lækare, om ni har en utbildning och lång erfarenhet dvs.....

ja du behöver knappast 10 år, nu e ju det extra bra, men man får jobb bara man har utbildning, lönen skiljer ju endel med mer erfarenhet..
Citera
2009-04-26, 12:21
Medlem
Vad tjänar man om man jobbar i livsmedelsbutik?
Citera
2009-04-26, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurka111
Vad tjänar man om man jobbar i livsmedelsbutik?

jag vet bara en som jobbar i livsmedelsbutik, 125 nkr i timmen fick han, men han får ju jobba ganska mycket iallafall..Hörde en som jobbade på seven eleven, hon hade 97 nkr i timmen, men då var hon ju norska också.. Jag skulle inte jobba för dessa penningan men bättre att få någon inkomst än ingen om man liks ska va där.. www.ssb.no kan ju va bra att kolla generella löneläget, är motsvarighet till scb, där ser du genomsnittliga löner etc..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in