2013-06-11, 14:44
Medlem
Riktigt tråkigt när artiser inte alls engagerar sig när det kommer till elektronisk musik, självklart finns det guldkorn men speciellt många är det då inte.

Man vill ju bara ge idioten på käften när man ser hur det faktiskt går till
http://www.youtube.com/watch?v=lSB0XWiA3As
Citera
2013-06-11, 15:55
Medlem
SoFarGones avatar
Du är ju bara avundsjuk för att du själv sitter och nördar musik i flera år men inte gått ut i världen och gjort ett namn för dig själv som dom har. Det tar säkert 2 månader att göra en fet låt i datorn, skulle man återskapa låtarna live så skulle dom inte få sålt några biljetter. Anledningen till att dom inte gör något är för att inte riskera att förstöra för publiken, tänk om det blir tyst i ett par sekunder och alla fansen känner sig jättedumma för att dom står och skriker och hoppar som idioter. Ska börja med EDM nu, börja med de du också så slipper du spela på svenniga företagsfester och konfirmationer med din äckliga hipster-gitarr, fattiga jävel.
Citera
2013-06-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandegrisen2
Hur kan du påstå att dem inte gör sitt jobb som turnerande musiker? Du vet olika jobb innefattar olika uppgifter. Gör man sina uppgifter så gör man sitt jobb. I deras jobb som DJ:s krävs det att dem gör specifika saker för att leva upp till yrket DJ, och så vitt jag vet så gör dem precis de uppgifter som DJ-yrket innefattar. Dem gör alltså sina jobb. Du kan inte jämföra dem och Tina Turner för bägge parter gör olika uppgifter i sina olika Jobb, hänger du med?

Det jag tror att du egentligen undrar är om man som DJ kan köra konserter trots att man inte gör samma sak under sin konsert som andra musiker gör under sina konserter? Att man helt enkelt som DJ gör för lite på scenen för att det ska ska få klassas som konsert?

Enligt mig kan man absolut klassa det dem gör på scenen en kväll som en konsert, men jag kan förstå om andra tycker annorlunda.

Du lär dig alltid någonting av mig /flygandegrisen2

DU har en poäng och tack för att du "av-centementerar" mig en aning. Tycker fortfarande dock att själva återkastningen är viktig. Det är till största del den anledningen som gör att jag vill gå till konserter. Varför kan man inte inte gömföra musik med musik? Så jävla mycket "äpplen och päron" är det väll inte? Hoppas att några där ute förstår hur jävla lätt det dom gör är..
Citera
2013-06-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible
jag förstår dig TS helt och hållet. Jag är allätare vad gäller musik, var senast på Bon Jovi nu i Maj i Stockholm. Och har varit på ett antal konserter, mest rock.

Jag förstår hur du tänker med att återskapa musiken att spela ett instrument och sjunga för att göra en melodi/låt. Att sätta sig och jamma ihop något som ex Angus Young och medlemmarna i Ac/Dc gör..

Att skapa musik i en dator kräver dock många timmar framför skärmen. Att skapa en låt på en dator kan ta lång tid att mixa ihop låtar med sång, att hitta rätt sound så att säga är nästan mer krävande i en dator än om du sitter med verkliga instrument och bara börjar spela.

Att sedan deras fans går för att se dem spela upp musiken, ja man skulle nästa tro att man lika gärna kan spela upp det hemma men det ÄR inte samma sak att se sin artist göra det dem gör som att spela upp det på stereon.. Känslan av att vara på plats med 30 000 andra fans, att dansa loss och bara känna musiken flöda.

Oavsett om det är Ac/Dc eller SHM så är fansens känsla den samma

Känslan vill vi alla ha. Om man som musiker inte kan ta känslan för givet bör inte ha med musik att göra. Med all respekt för ditt intresse till musiken så vet inte jag vad du har för direkt relation till den. Lär jag mig spela de exakta noterna och till och med kan hitta teknikerna bakom kända gitarristers/basisters/Djs/Songares sound gör det konsertupplevelsen 1000 bättre Vi vet alla VARFÖR vi går till konserter men jag tror många inte följer mitt spår riktigt. Det är konserter! Det ÄR musik! BLA BLA BLA. Jag kan tänka mig att det tar många timmar vid datorn att skapa fram ett bra sound men det gör det för mig också!!!
Citera
2013-06-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoFarGone
Du är ju bara avundsjuk för att du själv sitter och nördar musik i flera år men inte gått ut i världen och gjort ett namn för dig själv som dom har. Det tar säkert 2 månader att göra en fet låt i datorn, skulle man återskapa låtarna live så skulle dom inte få sålt några biljetter. Anledningen till att dom inte gör något är för att inte riskera att förstöra för publiken, tänk om det blir tyst i ett par sekunder och alla fansen känner sig jättedumma för att dom står och skriker och hoppar som idioter. Ska börja med EDM nu, börja med de du också så slipper du spela på svenniga företagsfester och konfirmationer med din äckliga hipster-gitarr, fattiga jävel.

Tack för att du bevisar för mig vem du verkligen är
Citera
2013-06-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Så är det ju med 99% av alla som spelar elektronisk musik, framför allt dyker Skrillex upp i mitt huvud..

Schysstare om dom i allafall mixar lite och.. vad man nu gör..

och 99% av musiken gillar jag. Att lira till skrillex i drop D och schysst dist till är guuuuld! Jag vill dock prata SHM i den här tråden
Citera
2013-06-12, 08:51
Medlem
MissionImpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnazKalas
Känslan vill vi alla ha. Om man som musiker inte kan ta känslan för givet bör inte ha med musik att göra. Med all respekt för ditt intresse till musiken så vet inte jag vad du har för direkt relation till den. Lär jag mig spela de exakta noterna och till och med kan hitta teknikerna bakom kända gitarristers/basisters/Djs/Songares sound gör det konsertupplevelsen 1000 bättre Vi vet alla VARFÖR vi går till konserter men jag tror många inte följer mitt spår riktigt. Det är konserter! Det ÄR musik! BLA BLA BLA. Jag kan tänka mig att det tar många timmar vid datorn att skapa fram ett bra sound men det gör det för mig också!!!

Min relation till musik: Jag lyssnar och använder musiken i dansen och i träning.
Jag är ledare på Friskis o Svettis, jag har dansat klassiskt, jazz, och annan dans... Så mitt arbete med att ta fram musik och sedan skapa rörelser till den har jag hållt på med sedan jag var 4 år. så närmare 35 år har blivit..

Jag spelar själv piano.
Men när det gäller hela konceptet med SHM och andra DJ:s så förstår jag vad du menar med att dem står och spelar upp sin musik som på en skiva, playback, medan andra artister som Santana återskapar allt på scenen.
Det jag försökte förmedla var att SHM även de skapar musik fast bara på ett annat sätt. Men det fattar du ju....
Citera
2013-06-12, 09:04
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnazKalas
DU har en poäng och tack för att du "av-centementerar" mig en aning. Tycker fortfarande dock att själva återkastningen är viktig. Det är till största del den anledningen som gör att jag vill gå till konserter. Varför kan man inte inte gömföra musik med musik? Så jävla mycket "äpplen och päron" är det väll inte? Hoppas att några där ute förstår hur jävla lätt det dom gör är..

Utmaningen i EDM ligger i att skapa låtarna, inte i att framföra dom.

Om du tycker dom är så skeva musiker kan du inte skriver en Don't you worry child eller två så du blir ekonomiskt oberoende och sen kan du återgå till att knäppa strängar efter det?
Citera
2013-06-12, 13:24
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoFarGone

Kolla upp vem beardyman är.
Citera
2013-06-12, 13:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det som tråden missar lite är att SHM inte är musiker, dom är möjligtvis kompositörer eller producenter.

Att sen en massa svagbegåvade idioter är beredda att betala pengar för att stå & dyrka 3 hipsters som trycker på play & vevar lite med näven är en annan fråga. Det är nog lite som hip hop & rap, ingen gillar skiten egentligen, men man måste låtsas göra det för att verka inne.

När jag nu ändå tangerar ämnet: Nej det är inte stor konst att stå & spela vinylskivor heller.
Citera
2013-06-12, 13:37
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det som tråden missar lite är att SHM inte är musiker, dom är möjligtvis kompositörer eller producenter.

Att sen en massa svagbegåvade idioter är beredda att betala pengar för att stå & dyrka 3 hipsters som trycker på play & vevar lite med näven är en annan fråga. Det är nog lite som hip hop & rap, ingen gillar skiten egentligen, men man måste låtsas göra det för att verka inne.

När jag nu ändå tangerar ämnet: Nej det är inte stor konst att stå & spela vinylskivor heller.

Är det inte jobbigt att vara så ignorant?
Citera
2013-06-12, 13:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Är det inte jobbigt att vara så ignorant?
Blev du kränkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in