2013-06-11, 20:45
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Värre än så, tittar man på lite identifikationer så var jag unik bland 3000000 testade på https://panopticlick.eff.org/

Har man nån kaka på sig osv så är det ännu värre.

Prism ser nog primärt till IP adresser, men pga VPN, kryptering osv så har dom nog andra lösningar.

Den jag visade nu är en som talar om hur dom gör för att visa hur unik jag är - gratis.

Månne vad prism har för budget? inte gratis i alla fall, kan säkert koppla ihop mig oavsett olika IP och användarnamn.

Vafan... foliehatt på

Inte chockande att dom övervakat. Men jag var också unik på den sidan. Nog många som är..
Står vilka browser plugins man har installerade och annat...
(Redan innan java frågar om tillåtelse också för min del.)

Men det är som det är. Visste redan att facebook var övervakat ändå så..
Råkade svara på detta inlägg bara.

1984 nu, det är redan känt sen länge Vpn finns iallafall.
Senast redigerad av [complex] 2013-06-11 kl. 20:47.
Citera
2013-06-11, 20:46
Avslutad
Nu har Ryssland erbjudit Snowden politisk asyl.
Nu har de skjutglada cowboysarna fått Kina och Ryssland att framstå som liberala och humana, bra jobbat !
Hoppas de blivit av med sina egna försvarshemligheter oxå genom NSA så är ju klanteriet fullkomligt.
Jag börjar tom ha större förtroende för Nord Korea, dom vet man var man har iaf.
Senast redigerad av Wal1berg 2013-06-11 kl. 20:48.
Citera
2013-06-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Nu har de skjutglada cowboysarna fått Kina och Ryssland att framstå som liberala och humana, bra jobbat !
Korkat är bara förnamnet! Hur skall USA nu kunna påverka Kina åt en mera demokratisk riktning? Det kan de inte längre. Kina sitter bara och skrattar åt USA just nu.

Citat:
Hoppas de blivit av med sina egna försvarshemligheter oxå genom NSA så är ju klanteriet fullkomligt.
Jag börjar tom ha större förtroende för Nord Korea, dom vet man var man har iaf.

Det verkar allt mer som om USA inte kan verka i en omgivning 100% fredligt. De måste ha någon att kriga med och någon att känna sig hotad utav? Kan det ha att göra med den stora arbetsstyrkan inom landet som alltid varit väldigt upptagna med militär produktion?
Citera
2013-06-11, 21:08
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Jag skulle gå ännu längre med att påstå att Flashback är ett åsiktsregistreringsverktyg.

NSA eller SÄPO har inga som helst problem att ta reda på vem som skriver på Flashback och dem vill att du skriver på Flashback så dem får reda på vad dina åsikter är.
Citera
2013-06-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Korkat är bara förnamnet! Hur skall USA nu kunna påverka Kina åt en mera demokratisk riktning? Det kan de inte längre. Kina sitter bara och skrattar åt USA just nu.

Det verkar allt mer som om USA inte kan verka i en omgivning 100% fredligt. De måste ha någon att kriga med och någon att känna sig hotad utav? Kan det ha att göra med den stora arbetsstyrkan inom landet som alltid varit väldigt upptagna med militär produktion?

Fulagent007, du har rätt till en nivå att förtroende har försvunnit, nu när europas industrier inte längre vill kommunicera med usa på deras villkor.
Citera
2013-06-11, 21:23
Medlem
aljsdlasdjlas avatar
Tycker folk tänker för litet.. Vad är det som hindrar att USA skaffar sig fördelar via informationen dom får tag på via PRISM, då menar jag företags hemligheter etc.

Kom för helvete inte å säg att dom har en moralisk spärr.. skrattretande.

ninjaedit: jag tror faktiskt jag tycker det är ok att det förekommer någon slags terrorist övervakning.. men att det hela sköts av ett land. NEJ TACK.
Senast redigerad av aljsdlasdjla 2013-06-11 kl. 21:26.
Citera
2013-06-11, 21:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Nä särskilt Kina men även Ryssland är fortfarande betydligt värre än USA. Alltså, PRISM är allvarligt, jag ser det också som ett problem men det är aldrig rätt att ta till osakligheter i debatten för det.

I USA kan du skriva att Obama inte är USA:s rättmätige president, du kan vräka ut ditt hat över staten i stort sett oförblommerat. I Kina åligger det internetleveantörerna att ta bort allt som är misshagligt för den kinesiska staten, annars förlorar de sitt drifttillstånd. I Ryssland är inte censuren lika långtgående men både journalister och bloggare har fängslats samt sociala nätverk har ombetts stänga av grupper som protesterat mot det regerande partiet. Ryska Roskomnadzor har också automatiskt övervakningssystem som söker efter misshagliga yttringar på nätet. Till skillnad från i USA har man i Ryssland rätten att radera sidorna.

Reportrar utan gränsers lista över länderna med sämsta frihet på nätet har ni här: http://12march.rsf.org/en/

Enemies of Internet

Bahrain
Belarus
Burma
China
Cuba
Iran
North Korea
Saudi arabia
Syria
Turkmenistan
Uzbekistan
Vietnam

Countries under surveillance

Australia
Egypt
Eritrea
France
India
Kazakhstan
Malaysia
Russia
South Korea
Sri Lanka
Thailand
Tunisia
Turkey
United Arab Emirates
Citera
2013-06-11, 21:37
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
är prism skandalen det största som hänt i världen på väldig länge?

Nej. Alla som inte är totalt korkade har sedan länge insett att de är övervakade. Därmed är det ingen större skandal. Den största skandalen är att så få reagerar. Den näst största skandalen är att folk litar på ett amerikanskt rättstavningsprogram och särskriver. Med dina ord blir det sär skriver.
Citera
2013-06-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumpingDog
Nej. Alla som inte är totalt korkade har sedan länge insett att de är övervakade. Därmed är det ingen större skandal. Den största skandalen är att så få reagerar. Den näst största skandalen är att folk litar på ett amerikanskt rättstavningsprogram och särskriver. Med dina ord blir det sär skriver.

Klart man vet att man är övervakad i någon form. Men skillnaden är väldigt stor mellan att vara övervakad av ett företag och att vara övervakad av en statsapparat.

Företag kan gå omkull och konkursa om de missköter sig. Där har du konsumentens makt över ett företag. En statsapparat behöver inte bry sig om den missköter sig. Den kan inte gå i konkurs. En statsapparat har dessutom tillgång till militär personal och materiel med vilket den kan utdöma bestraffning i alla dess former.

Ett enskilt företag kan inte utdöma bestraffningar. Tack vare internet har sköts av företag och organisationer så har det fungerat tills nu. När främmande länder kan läsa din epost (och göra sökningar i den) är spelreglerna väldigt mycket annorlunda.
Citera
2013-06-11, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nä särskilt Kina men även Ryssland är fortfarande betydligt värre än USA. Alltså, PRISM är allvarligt, jag ser det också som ett problem men det är aldrig rätt att ta till osakligheter i debatten för det.

I USA kan du skriva att Obama inte är USA:s rättmätige president, du kan vräka ut ditt hat över staten i stort sett oförblommerat. I Kina åligger det internetleveantörerna att ta bort allt som är misshagligt för den kinesiska staten, annars förlorar de sitt drifttillstånd. I Ryssland är inte censuren lika långtgående men både journalister och bloggare har fängslats samt sociala nätverk har ombetts stänga av grupper som protesterat mot det regerande partiet. Ryska Roskomnadzor har också automatiskt övervakningssystem som söker efter misshagliga yttringar på nätet. Till skillnad från i USA har man i Ryssland rätten att radera sidorna.

Reportrar utan gränsers lista över länderna med sämsta frihet på nätet har ni här: http://12march.rsf.org/en/

Enemies of Internet

Bahrain
Belarus
Burma
China
Cuba
Iran
North Korea
Saudi arabia
Syria
Turkmenistan
Uzbekistan
Vietnam

Countries under surveillance

Australia
Egypt
Eritrea
France
India
Kazakhstan
Malaysia
Russia
South Korea
Sri Lanka
Thailand
Tunisia
Turkey
United Arab Emirates

vilka osakligheter talar du om, varför finns inte USA med på ngn av dessa listor som uppenbart ser internet/användarna som ett hot mot nationen ?
Citera
2013-06-11, 22:17
Medlem
Enligt en undersökning så är 56% av Amerikanarna FÖR att denna extrema samkörning görs.

Källa: Jude TV4 (Nyheterna 22)
Citera
2013-06-11, 22:25
Medlem
Spelar ingen roll hur många amerikanare som vill ha de. De är ju ''vi'' andra som bryr oss mest.
Nu lär det bli spänt mellan alla stora länder, speciellt nu efter Ryssland kom ut med asylgrejen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in