Citat:
Ursprungligen postat av
shovit
Servicekostnader på en motard? Sådant gör man hemma då serviceintervallerna är såpass tätt intill, oljebyte var 2-5h, ventiljustering vid 10h, inspektion av motorn vid 20-30h. Skulle hellre köpt 690 SMR då den har en motor gjord för landsväg och serviceintervaller vid 1000-1500mil.
Motard roligare än sporthoj? Allt är relativt. Leka runt i lågfart >70km/h finns det inget som slår motarder, de kan åka runt överallt. Sporthoj är goare på landsvägar där man kan använda chassit och stötdämpningen till max, dock finns det bara gamla sporthojar som får användas till A2 vilket gör att sporthojar i princip är uteslutet för A2. Jag hoppas på lätta 150kg supersport med 50-70hk nästa år, roligt att kunna trasha motorn utan att man behöver ligga i 200 knyck.
Jo service gör man ju enkelt hemma, men det behövs ju delar och andra grejer. Kolvbyten på 4t tror jag ligger runt 100h för motionärer, och en kolv kanske ligger runt en tusing? Visst, det är en minimal kostnad men den typen av kostnader finns ju ändå.
Grejen med att köra motard är att det går snabbt att byta om till enduro och bränna runt i något roligt endurospår, eller köra runt på en vanlig crossbana. Jag kan tänka mig att sporthoj är roligare på landsväg eftersom de är byggda för det ändamålet, men personligen gillar jag inte riktigt landsvägskörning. Det är enformigt. (Om det inte är en slingrig 70-väg eller nåt, det är svinkul!)
50-70 hk blir nog svårt eftersom 35 kw motsvarar ca 47 hk, men det går säkert att strypa och regga som lägre än 35 kw.