2013-06-06, 16:37
Medlem
Tja
Är en kille på 17 år som tänker ta nya A2 körkort och vill ha lite tips inför motorcykelköp.
Vill ha en Enduro cross helst KTM Älskar ju orange men jag vete fan vad man kan köra på A2 kortet med dom nya reglerna.

nettoeffekt får högst vara 35 kilowatt och får bara har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg.

GE TIPS DÖR FAN

/Robert Eriksson
Citera
2013-06-06, 16:45
Medlem
Aimberts avatar
Häng inte upp dig för mycket på att den max får ha 35 kW då du kan strypa en mer effektstark hoj. Den strypta hojen får dock ha haft max 70 kW i orginalutförande.
Citera
2013-06-06, 18:40
Medlem
vad kostar det att strypa eller kan man göra det själv i så fall är det svårt?
Citera
2013-06-06, 18:46
Medlem
Blåbärés avatar
Skulle jag varit du, så skulle det blivit KTM Duke 390, om jag hade haft råd iförsej http://www.bike.se/nyheter/ktm-visar-390-duke-infor-2013
Citera
2013-06-06, 21:28
Medlem
Adonis avatar
Jag tänker själv ta A2 till våren och är sjukt sugen på en KTM 450 EXC (och sedan motardkit på den ). Enduro är sjukt jäkla roligt, och jag gissar att motard är mycket roligare än en sporthoj.
Vad har du för budget? Tänk på att själva kortet kan vara ganska dyrt och sedan tillkommer försäkringar, bensinkostnader, servicekostnader osv.
Citera
2013-06-07, 11:27
Medlem
shovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoni
Jag tänker själv ta A2 till våren och är sjukt sugen på en KTM 450 EXC (och sedan motardkit på den ). Enduro är sjukt jäkla roligt, och jag gissar att motard är mycket roligare än en sporthoj.
Vad har du för budget? Tänk på att själva kortet kan vara ganska dyrt och sedan tillkommer försäkringar, bensinkostnader, servicekostnader osv.

Servicekostnader på en motard? Sådant gör man hemma då serviceintervallerna är såpass tätt intill, oljebyte var 2-5h, ventiljustering vid 10h, inspektion av motorn vid 20-30h. Skulle hellre köpt 690 SMR då den har en motor gjord för landsväg och serviceintervaller vid 1000-1500mil.

Motard roligare än sporthoj? Allt är relativt. Leka runt i lågfart >70km/h finns det inget som slår motarder, de kan åka runt överallt. Sporthoj är goare på landsvägar där man kan använda chassit och stötdämpningen till max, dock finns det bara gamla sporthojar som får användas till A2 vilket gör att sporthojar i princip är uteslutet för A2. Jag hoppas på lätta 150kg supersport med 50-70hk nästa år, roligt att kunna trasha motorn utan att man behöver ligga i 200 knyck.
Citera
2013-06-11, 21:54
Medlem
Adonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shovit
Servicekostnader på en motard? Sådant gör man hemma då serviceintervallerna är såpass tätt intill, oljebyte var 2-5h, ventiljustering vid 10h, inspektion av motorn vid 20-30h. Skulle hellre köpt 690 SMR då den har en motor gjord för landsväg och serviceintervaller vid 1000-1500mil.

Motard roligare än sporthoj? Allt är relativt. Leka runt i lågfart >70km/h finns det inget som slår motarder, de kan åka runt överallt. Sporthoj är goare på landsvägar där man kan använda chassit och stötdämpningen till max, dock finns det bara gamla sporthojar som får användas till A2 vilket gör att sporthojar i princip är uteslutet för A2. Jag hoppas på lätta 150kg supersport med 50-70hk nästa år, roligt att kunna trasha motorn utan att man behöver ligga i 200 knyck.

Jo service gör man ju enkelt hemma, men det behövs ju delar och andra grejer. Kolvbyten på 4t tror jag ligger runt 100h för motionärer, och en kolv kanske ligger runt en tusing? Visst, det är en minimal kostnad men den typen av kostnader finns ju ändå.

Grejen med att köra motard är att det går snabbt att byta om till enduro och bränna runt i något roligt endurospår, eller köra runt på en vanlig crossbana. Jag kan tänka mig att sporthoj är roligare på landsväg eftersom de är byggda för det ändamålet, men personligen gillar jag inte riktigt landsvägskörning. Det är enformigt. (Om det inte är en slingrig 70-väg eller nåt, det är svinkul!)

50-70 hk blir nog svårt eftersom 35 kw motsvarar ca 47 hk, men det går säkert att strypa och regga som lägre än 35 kw.
Citera
2013-06-11, 21:57
Medlem
NubArtss avatar
Kolla de nya Honda 500cc de är gjorda för A2.
Citera
2013-06-12, 15:05
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhawk27
vad kostar det att strypa eller kan man göra det själv i så fall är det svårt?

Man köper strypbrickor, populärast är mc kompaniet. 1880:- inklusive frakt.

Reg besiktning kostar 800kr.

90% är brickor som du sätter i insuget, inte alls svårt.
Citera
2013-06-13, 00:59
Medlem
Adonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NubArts
Kolla de nya Honda 500cc de är gjorda för A2.

Är du säker på det? Tveksamt att Honda skulle anpassa sig efter det lilla fjuttlandet Sverige. Inte ens Volvo är direkt anpassade efter det svenska klimatet (även om de råkar fungera väldigt bra här).

Nja, Honda har nog viktigare saker för sig än att anpassa sina hojar efter svenskarnas behov.

Jag har för mig att om man köper en ny hoj så kan man få med ett strypningskit (strypning-skit?), men jag är väldigt osäker. Min kompis som köpte hoj tror jag fick med ett kit i en låda, men den lådan är nog oöppnad...
Citera
2013-06-13, 10:01
Medlem
shovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adoni
Är du säker på det? Tveksamt att Honda skulle anpassa sig efter det lilla fjuttlandet Sverige. Inte ens Volvo är direkt anpassade efter det svenska klimatet (även om de råkar fungera väldigt bra här).

Nja, Honda har nog viktigare saker för sig än att anpassa sina hojar efter svenskarnas behov.

Jag har för mig att om man köper en ny hoj så kan man få med ett strypningskit (strypning-skit?), men jag är väldigt osäker. Min kompis som köpte hoj tror jag fick med ett kit i en låda, men den lådan är nog oöppnad...

Du vet väl att dessa nya regler gäller hela EU? Kawasaki/Honda/KTM har alla släppt A2 specifika hojar. Man får inte med stryp-kit när man köper nya hojar, det köper man själv.
Citera
2013-06-13, 14:14
Medlem
Adonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shovit
Du vet väl att dessa nya regler gäller hela EU? Kawasaki/Honda/KTM har alla släppt A2 specifika hojar. Man får inte med stryp-kit när man köper nya hojar, det köper man själv.

Det hade jag faktiskt ingen aning om! Jag frågade min polare också om hans strypkit och visst hade han köpt det samtidigt som hojen för att kunna få ner effekten i registreringsbeviset. Jag står mig rättad.

Hur står sig 450 effektmässigt? Går det att registrera en ostrypt enduro under 35 kw eller måste man strypa den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in