2013-06-10, 23:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Du borde inte bli komiker. Håll käften är en svordom. Du ljuger. Du har hittat den, dina förstoringsglas verkar vara av bra kvalite, märke?
Möjligt det är det i din skyddade värld inte i min.
Citera
2013-06-10, 23:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Om du vill, det är dock inget tvång.

Tror du också på honom?
Citera
2013-06-10, 23:32
Medlem
Citat:
Jag tror att evolutionsteorin är ett redskap, en förklaringsmodell som vi människor nyttjar oss av. Jag börjar tro att du inte riktigt vet vad du pratar om!

Vad är evolutionsteorin enligt dig?

Fattar du inte med din hjärna lilla människa. Du kan inte använda en modell som inte överensstämmer med verkligheten till för att förklara verkligheten.
Citera
2013-06-10, 23:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Fattar du inte med din hjärna lilla människa. Du kan inte använda en modell som inte överensstämmer med verkligheten till för att förklara verkligheten.
Vad gör du då här med ett fantasifoster och +3000 år gamla vanföreställningar?
Citera
2013-06-10, 23:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag har ingen uppfattning i den frågan faktiskt.
Har inte sett någon som kan argumentera övertygande för endera ståndpunkten.
Kontaterar bara att olika hypoteser finns.

Vad säger din magkänsla, finns det ändligt eller oändligt antal universum? Ändligt låter väl långsökt, eller?
Citera
2013-06-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Tror du också på honom?

Han befinner sig på på en nivå så långt ovanför min, så hans trovärdighet är jag knappast lämpad att uttala mig om. Har dock läst två böcker av honom, böcker som jag verkligen uppskattade.
Citera
2013-06-10, 23:38
Medlem
Citat:

Om du kan bevisa att evolutionsteorin är bristfällig och oduglig som förklaringsmodell så har du garanterat ett Nobelpris i din hand om något år! Så sätt igång bara, upp till bevis!
Citera
2013-06-10, 23:40
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Han befinner sig på på en nivå så långt ovanför min, så hans trovärdighet är jag knappast lämpad att uttala mig om. Har dock läst två böcker av honom, böcker som jag verkligen uppskattade.

Jag uppskattar också honom väldigt högt. En vetenskapsman som forskat i hela sitt liv ska man lyssna på. Håller du med honom när han påstår att det MÅSTE finnas en imaginär tid innan Big Bang, där denna tid inte har någon början eller slut?
Citera
2013-06-10, 23:43
Medlem
Citat:
Jag uppskattar också honom väldigt högt. En vetenskapsman som forskat i hela sitt liv ska man lyssna på. Håller du med honom när han påstår att det MÅSTE finnas en imaginär tid innan Big Bang, där denna tid inte har någon början eller slut?

Vet ej. Behöver dessutom få förklarat för mig vad som menas med "imaginär tid" då det låter lite luddigt.
Citera
2013-06-10, 23:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vad säger din magkänsla, finns det ändligt eller oändligt antal universum? Ändligt låter väl långsökt, eller?
Jag har faktiskt ingen uppfattning alls.
Det är för komplext att kunna ha en vettig uppfattning om ämnet.
Om vi kommer få någon förklaring till vilket är den rätta så kommer det vara ett resultat ur en modell där vi kunnat belägga merparten av denna och man kan se att ett ändligt eller oändligt antal universum är en förutsättning för denna modell.

Vi kommer aldrig kunna observera något som kan ge empiriska data kring detta.
Citera
2013-06-10, 23:46
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Vet ej. Behöver dessutom få förklarat för mig vad som menas med "imaginär tid" då det låter lite luddigt.

Här har du en liten förklaring:
Citat:
For over ten years Hawking has been applying the No Boundary Proposal, a theory which extends other theories such as Sum Over Histories developed by the late Richard Feynman and Imaginary Time. Hawking's theory is the first cosmological model of the universe with a second reference of time which has no beginning or end. As yet scientists aren't using the word forever, that being such a big step. There are mind boggling implications to consider when the universe exists forever. And there are others, other influential scientists and the powers that be, who aren't sure what to think of the idea that the universe can have a beginning, and end, yet still exist forever.

http://everythingforever.com/hawking.htm
Citera
2013-06-10, 23:52
Medlem
wootens avatar
Citat:
Vetenskapen accepterar ett "evigt" begrepp. Hawking har nämligen upptäckt att imaginär tid MÅSTE existera innan Big Bang som varken har en början eller slut. Men vad detta eviga är för något är vi inte överens om. Vissa påstår att det eviga är universum andra påstår att det är Skaparen.
So? Detta adresserar inte frågan huruvida guds existens är slumpmässig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in