2013-06-10, 22:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Tacticus, Josefus, Pliny, Lucian etc etc. nämner en person vid namn Christos. Jag syftade på att sanningen måste vara objektiv. Du kan inte själv skapa en sanning, för den kommer bara att gälla dig, den behöver inte gälla för någon annan som har en annan sanning.

Bogomil återigen så sitter du på dina höga hästar men vill inte komma med något argument. För mig är det dårskap att tro på att det inte finns någon skapare. Som jag nämde tidigare så vittnar naturen och din kropp om det.

Så om vi hittar någon som heter Peter Parker så vet vi att Spindelmannen också finns?

Naturen och kroppen vittnar om att naturen och kroppen finns, det säger ingenting om någon skapare.
ID-argumenten är ganska torra vid det här laget, är du säker på att du den vägen vill vandra?
Citera
2013-06-10, 22:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Evolutionsteorin behöver en skapare. Ingenting kan skapa något eller käppa igång en utvecklingproceds.

Och då behöver skaparen en skapare också. Om han kan vara undantagen, då kan utvecklingsprocessen lika gärna också vara det. Varför överkomplicera det hela om det inte finns några bevis för en oändligt långt bort placerad målstolpe?
Citera
2013-06-10, 22:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och då behöver skaparen en skapare också.

Gnostiscismen är åtminstone mindre ... allmänt .... irrationel på den punkten.
Citera
2013-06-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det påståendet belägger du hur då?

Föreställ dig en plats där ingenting (kolla upp ordets betydelse i ett lexikon) är. Skapa en fågel. Du förstår vad jag menar. Om inte besvära mig inte mer.
Citera
2013-06-10, 22:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Föreställ dig en plats där ingenting (kolla upp ordets betydelse i ett lexikon) är. Skapa en fågel. Du förstår vad jag menar. Om inte besvära mig inte mer.

Men evolutionsteorien gör inga anspråk på att förklara abiogenes. Eller hur? Evolutionsteorin kan däremot förklara den utveckling som ledde fram till de fåglar vi ser idag.
Citera
2013-06-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så om vi hittar någon som heter Peter Parker så vet vi att Spindelmannen också finns?

Naturen och kroppen vittnar om att naturen och kroppen finns, det säger ingenting om någon skapare.
ID-argumenten är ganska torra vid det här laget, är du säker på att du den vägen vill vandra?

Varför ska jag fortsätta argumentera med en person som kommer med argument som är på samma nivå som en 6åring?

Nej, till din första fråga. Eftersom vi vet att spindelmannen är en påhittad fiktionell hjälte.

Visst vittnar naturen och kroppen om sin egen existens. Men inte att den är självproducerad.
Citera
2013-06-10, 22:32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du är en idiot med andra ord.
Född sådan eller är du självskapad?
Detta är ett debattforum gillar du inte läget i ett sådant så försvinn eller håll käften.

Och ditt övriga dravel har vilken relevans för diskussionen förutom att du vill visa att du är korkad?
Citera
2013-06-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Men evolutionsteorien gör inga anspråk på att förklara abiogenes. Eller hur? Evolutionsteorin kan däremot förklara den utveckling som ledde fram till de fåglar vi ser idag.

Men förstår du inte att evolutionsteorin utan Gud faller, eftersom i slutändan så hamnar man där. Då kan icke troende bara rulla tummar eller hitta på nya grejer. Därför säger jag dig läs! Titta ut och tänk för dig själv. Det är omöjligt att allt detta är resultatet av en slump. Läs Bibeln med kritiska ögon, om den verkligen är sanningen då har den inget att dölja eller hur?
Citera
2013-06-10, 22:42
Medlem
Citat:

Evolutionsteorin förklarar INTE hur liv uppstod på den här planeten.

Ingenting säger du, tror du att det någonsin har existerat en tidpunkt där ett absolut vacuum var allt som existerade? Har vi någonsin observerat ett absolut vacuum?
Citera
2013-06-10, 22:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men förstår du inte att evolutionsteorin utan Gud faller, eftersom i slutändan så hamnar man där. Då kan icke troende bara rulla tummar eller hitta på nya grejer. Därför säger jag dig läs! Titta ut och tänk för dig själv. Det är omöjligt att allt detta är resultatet av en slump. Läs Bibeln med kritiska ögon, om den verkligen är sanningen då har den inget att dölja eller hur?
Jag tror inte.
Jag tror inte.
Jag tror inte!!!
Då kan det inte vara sant...

Imponerande retorik du för fram...
Citera
2013-06-10, 22:48
Medlem
Citat:

Evolutionsteorin klarar sig utmärkt utan någon Gud, det är dina intellektuella tillkortakommanden som gör att du tycker man bör tvinga in en övernaturlig varelse.
Citera
2013-06-10, 22:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Men förstår du inte att evolutionsteorin utan Gud faller, eftersom i slutändan så hamnar man där.
Nej. Evolutionsteorin förklarar inte hur livet först uppstod. Teorin förklarar bara hur olika arter utvecklats. Den teorin - evolutionsteorin - behöver ingen Gud. Men den gör heller inte anspråk på att motbevisa att en Gud skulle kunna existera.

Citat:
Då kan icke troende bara rulla tummar eller hitta på nya grejer. Därför säger jag dig läs! Titta ut och tänk för dig själv. Det är omöjligt att allt detta är resultatet av en slump. Läs Bibeln med kritiska ögon, om den verkligen är sanningen då har den inget att dölja eller hur?

Men ÄVEN om vi skulle komma fram till att det MÅSTE ha funnits en skapare för att livet skulle uppstå en gång i allra första början ÄR det ÄNDÅ på intet sätt bevisat att den skaparen är den Gud som beskrivs i bibeln. Eller hur?
Senast redigerad av Tinuviel 2013-06-10 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in