Citat:
Ursprungligen postat av
BreehcNicdoll
Jovisst, jag tror till exempel aldrig att jag använde particip som något annat än attribut eller predikativ, innan jag läste om participium coniunctum i (latinska) grammatikböcker. Det är sådant som förädlar språket.
Det må vara hänt att man snappar upp en och annan grammatisk konstruktion genom att studera grammatik- och ordböcker. Men jag tycker fortfarande att detta har väldigt lite att göra med själva skrivandets hantverk. Visserligen kan ett nyanserat språk bidra till en förfinad litterär framställning. Det är väl alldeles sant. Men jag tror inte att det skönlitterära skrivandet är avhängigt av hur rikt språket i sig är. Jag tror fortfarande att själva sättet man berättar på är av större vikt, och här kan grammatisk förfining – hur den än erhålls – nog bara bidra med en liten del.
Jag har ibland fått intrycket att det till och med finns en ganska spridd uppfattning att ett stort fokus på ett nyanserat och rikt språk är det enda som är viktigt när det gäller skrivande, vilket många oerfarna skribenter verkar ta fasta på. Osäkra skribenter brer ofta på rejält med massor av eleganta uttryck för att försöka få till en driven och medveten stil, men de behärskar fortfarande inte skrivandets hantverk. Därför har jag totalt sett lite svårt att godta påståendet att studier av grammatik- och ordböcker gör att man lär sig skriva skönlitteratur – som ju är trådens frågeställning. Och om det nu är så behövs definitivt ett komplement av något slag. Om man vill lära sig att skriva bör man definitivt lägga krutet där från början.
Citat:
Ursprungligen postat av
BreehcNicdoll
Det beror naturligtvis på vilken ordbok man tittar i. Läser man enbart SAOL får man i princip bara hjälp med stavningen. Men man kan hitta rikligt med formuleringar i både Norstedts vanliga svenska ordbok och dess synonymordbok. Men den bästa källan till goda formuleringar lär vara SAOB, som långt ifrån bara innehåller föråldrade stavningar.
Jo, och nu skrev både du och jag ord
bok, inte ord
lista, vilket gör att SAOL helt faller bort. Sedan verkar det lite löjligt att föra dram SAOB, som är en historisk ordbok, som det
bästa exemplet på en ordbok som bidrar till ”goda formuleringar”.