2013-06-10, 14:23
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Skaparen ligger inte bakom sjukdomar, för då skulle det betyda att Skaparen orsakar ondskan, och det är motsatsen till vad en kärleksfull Gud skulle vara
Nja. Det beror ju som sagt på vilken utgångspunkt man utgår ifrån.

Eftersom som många andra redan har konstaterad att problematiken kan härledas till teodicéproblemet. Så kan du läsa ett inlägg jag skrev om det https://www.flashback.org/sp40175548. Det skulle även kunna kompletteras om behovet finns ifrån din sida men jag tror det det är utförligt nog.

Citat:
Ursprungligen postat av =kunskap1
Ja, människan har skapat vissa sjukdomar. Visste du att människan skapat det mest dödliga virus man känner till? Vem är då ansvarig?
Ja, det vet jag. Dokumentären House of numbers är synnerligen intressant. Vem som är ansvarig är ju ingen annan förutom dessa individer.

Citat:
Ursprungligen postat av =kunskap1
P.S min trosuppfattning är irrelevant.
Det blir mycket lättare att ta till sig dina argument ur en bredare perspektiv och på så sätt komma rakt på sak.
Citera
2013-06-10, 14:33
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Berätta det till någon som är döende av ebola eller cancer, Gud gjorde dig dödligt sjuk så att vi andra skall kunna njuta av vår goda hälsa!
Bay's fråga löd: Hur kommer det sig att vi blir sjuka?
Om vi nu måste ta det till det extrema som du har verka ha en svaghet för(dina resonemang har en tendens att alltid luta sig åt del hållet oavsett vad) och jag är tvungen att berätta det till någon som lider av en dödlig sjukdom skulle en medicinsk förklaring vara tillräcklig!
Citera
2013-06-10, 14:37
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Varför dör folk i sjukdomar och vad är orsakerna? Svara på den frågan så är alla dina frågor besvarade.
Bakterier och virus har sitt syfte i naturen. Utan dessa skulle hela ekosystemet kollapsa. Virus och bakterier samarbetar med varandra tex i människokroppen.
Men utförandet av ekosystemet är rent ut sagt vidrigt dåligt. Tänk dig att du har ett företag där du har en penna som du skriver ned viktiga saker med. Plötsligt råkar pennan hamna i en annan avdelning varav hela avdelningen dör eftersom pennan inte hör till den avdelningen.
Virus förser bakterier med nya gener för att bryta ner kolhydrater och bygga upp aminosyror.
Det finns mänder av självdödande virus vars enda funktion är att skada sin värd. Med tiden muterar viruset och kan återigen angripa samma värd. Tänk på influensa.
Citat:
Det får människan svara på. Varför kunde Skaparen inte skapa virus som blir ofarliga när de hamnar i en annan miljö, det kan jag inte svara på. Meningen är heller inte att de ska hamna i en annan miljö.
I en naturlig miljö så hamnar bakterier och virus i fel miljöer, det är omöjligt för oss att totalt isolera bakterier till dess "rätta plats". En allsmäktig gud hade med enkelhet kunnat skapa en bakterie som gör sitt jobb i rätt miljö och är oskadlig i fel miljö. Om Gud existerar är det ett designfel av en klåpare till designer. En allsmäktig Gud kan göra allt utan att ens spendera energi, men väljer medvetet att skapa saker som skadar oss i miljöer som vi omöjligen kan påverka om man bortser från ett hypotetiskt framtida kliniskt samhälle där människan har makt över mikroorganismers populationer.
Senast redigerad av Kroesmann 2013-06-10 kl. 14:41.
Citera
2013-06-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Om vi nu måste ta det till det extrema som du har verka ha en svaghet för(dina resonemang har en tendens att alltid luta sig åt del hållet oavsett vad) och jag är tvungen att berätta det till någon som lider av en dödlig sjukdom skulle en medicinsk förklaring vara tillräcklig!

Det är inte jag som tar det till det extrema, även om det ibland givetvis underlättar när man skall belysa det absurda i kunskap1s argument.

Det extrema är att skapa dödliga sjukdomar för att friska människor skall kunna njuta av deras goda hälsa. Vilket oavsett hur man ser på det, handlar om att man finner njutning på bekostnad av andras lidande.
Citera
2013-06-10, 14:38
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Nja. Det beror ju som sagt på vilken utgångspunkt man utgår ifrån.

Eftersom som många andra redan har konstaterad att problematiken kan härledas till teodicéproblemet. Så kan du läsa ett inlägg jag skrev om det https://www.flashback.org/sp40175548. Det skulle även kunna kompletteras om behovet finns ifrån din sida men jag tror det det är utförligt nog.
Detta svarade jag på. Inlägget var en strawman utav dig. Mitt argument var inriktat på en specifik Gudsdefinition.
Citera
2013-06-10, 14:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Att måste berätta sånt för någon är väl en mindre väsentlig fasett av debatten. Men att leda teodice-problemet till gränsen av människans vetande och kunnande är relevant.
Citera
2013-06-10, 14:51
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det är inte jag som tar det till det extrema, även om det ibland givetvis underlättar när man skall belysa det absurda i kunskap1s argument.

Det extrema är att skapa dödliga sjukdomar för att friska människor skall kunna njuta av deras goda hälsa. Vilket oavsett hur man ser på det, handlar om att man finner njutning på bekostnad av andras lidande.
Vem är ''man'' som finner njutning? Om du menar en Allsmäktig Skapare('' tas även det till extrema så skulle Han kunna utplåna allihopa direkt '')
Citera
2013-06-10, 14:54
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Har du hört talas om induktion? Man utgår utifrån ett antal händelser och sedan drar man en sannolik slutsats. Hur vet man tex att allt järn smälter vid hög värme? Har man samlat allt järn som finns över hela jordklotet? Nej, det har man inte. Men hur kunde man då dra slutsatsen att allt järn smälter vid hög värme? Man väljer ett fåtal järnbitar som man sedan lägger i värmen och ser att de smälter, därför drar man slutsatsen att allt järn över hela jordklotet smälter, även om man inte testat allt järn. Samma sak gäller för sjukdomar. Man testar inte om alla sjukdomar orsakas av människan, utan man tar ett fåtal slumpmässigt och undersöker dessa och ser att orsaken ligger hos människan, därför kan man dra slutsatsen att människan ligger bakom alla sorters sjukdomar utan att behöva undersöka alla. Detta kallas induktion om du inte redan visste det.

Utan att behöva.. nej du har ingen vidare koll på hur man började förädla vad man fann i jordlagren. Du insinuerar.

Stämmer att många mediciner skapats via induktion (vilket tidsperspektvi håller du dig med, räknar du år 200 eller år 1200 eller år 1700 eller håller du dig till senaste seklet eller vad?!

Barn har alltid fötts med avsaknad av förmågor, att inte tillföra vad som krävs eller att tillföra vad som inte krävs är alltid riskfyllt, beroende på hur "perfektionistiskt eller fobiskt du går"

Finns livsnormer/kriterier/förväntningar vilka överskrider/underskrider "hälsonorm" utifrån olika ideal/normativa parametrar för resp. tid, men också argument för gällande medicinal-normer. Sedan har forskningsunderlag sett olika ut genom olika tider.

Att panodil eller annat valfritt preparat inte alltid hållt dedutkivitets-principen strikt intakt, betyder inte att panodil i regel är farligt för dem med värk, men vet man inte ens vad man stoppar i sig eller delar ut, eller lider av glömskesjukan, så kan ju en treo teoretiskt sett orsaka dödsstöten för fel individ.

Men inte att människan själv skapat alla sjukdomar, helt fel.. öronbarn har annan mottaglighet än icke-öron-barn ex.vis ... trots allt har penicillin-konsumtionen också ökat markant över inte alltid säkra indikationer.. och använts fel, för att rädslor och fobier också är fktorer vilka forcerat.. och ställt obl orimlig krav.

T.ex : sällan man drar ut vaxproppar ur öronen via vakuum-metoden längre.

Man vet exakt vilka mängder av vad, som ska till för en optimal narkos och likaledes vilka mängder av vad som ska till, för att få människan tillbaka till habitualtillstånd, skulle sådant bygga på induktion lilla stumpan, så skulle människor inte ens våga äta den mat som produceras och bli rädda av att se en buljongtärning eller ett paket socker. Men.. inte alla läkare anser det vara etiskt försvarbart, att ta den vetenskapliga utredningens gång utan väljer utefter sin tro, att överskrida, dvs nonchalera viktiga hållpunkter, ibland p.g.a fördomar och det berömda hoppet som kan vara religionsbaserat.

Dem med synfel har knappast själv orsakat vad som fattas att kunna läsa hela syntavlan osv. Det har funnits näringsbris och missväxtår, som också gjort sitt till.

Ditt sätt att resonera på är fortfarande selektivt, du tycks ha en agenda som du gillar att hemlighålla och så verkar du väldigt fundamentalt negativ mot vetenskap och generell kunskap, som är viktig bas för att kunna bygga på specificerad kunskap, att hoppa direkt in och googla loss utan att ha byggt up elementär kunskap, är som du ser på dina resonemang hittills.. inte värst lyckat.

Att gelédragering kan orsaka fobisk panik för vissa, sitter kanske inte i själva gelén, utan i föreställningen om geléets ursprung och tillverkningsprocedur. Det i sig kan utlösa moralpanik.
Citera
2013-06-10, 14:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vem är ''man'' som finner njutning? Om du menar en Allsmäktig Skapare('' tas även det till extrema så skulle Han kunna utplåna allihopa direkt '')

Men .... i sociopat-versionen ... skulle denna 'allsmäktiga gud' förlora sin sadistiska njutning om han utplånade alla.

I klåpare-versionen skulle han förlora den negativa entropin.
Citera
2013-06-10, 14:56
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Detta svarade jag på. Inlägget var en strawman utav dig. Mitt argument var inriktat på en specifik Gudsdefinition.
Och mina argument är inriktat på en annan specifik Gudsdefinition. Det var jag tydlig med, hur är det en strawman om det var jag som berättade detta för dig?
Citera
2013-06-10, 15:01
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Och mina argument är inriktat på en annan specifik Gudsdefinition. Det var jag tydlig med, hur är det en strawman om det var jag som berättade detta för dig?
Mitt argument var aldrig tänkt att att angripa en Muslimsk definition av Gud. Definitionen jag använde mig av var omnibenevolent och omnipotent och det skrev jag också, innan du skrev ditt inlägg. Så jo, det var en strawman.

Hmm, var det inte du som hotade med att på mig perma bannad?
Citera
2013-06-10, 15:01
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Att måste berätta sånt för någon är väl en mindre väsentlig fasett av debatten. Men att leda teodice-problemet till gränsen av människans vetande och kunnande är relevant.
Än mindre att det ''måste'' berättas för någon fiktiv person öht.
Du menar vad ni ateister referera till god-of-gaps?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in