2013-06-09, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Vem av dem drack hennes blod då?

Jag tror ingen av dem druckit blod och jag köper inte allt som finns i Barnets berättelse.
Citera
2013-06-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Vem av dem drack hennes blod då?

Och vem åt ögon? De hade sex med varandra i samband med styckningen enligt Hagenbach (?)
Citera
2013-06-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag tror ingen av dem druckit blod och jag köper inte allt som finns i Barnets berättelse.

Vilka delar i "Barnets berättelse" tror du på? Jag har lyssnat på banden, vilken del är det du tror på? Vänligen svara på mina frågor, jag undrar hur du kom fram till din slutsats.

Hur avgör du vilka delar du tror på och vilka delar som är lögn?
Citera
2013-06-09, 19:32
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
De las åt sidan för att de var helt ointressanta.

De tipsen hade inte lett någonstans. Hade utredarna (eller åtminstone den eller de som ledde utredningen) haft anledning att fördjupa sig, så hade de också gjort det.

Nu tar vi det en gång till. Du kan ej påstå att nya tips ej leder någonstans eftersom du ej vet vad tipsen innehåller.

Du talar alltså i nattmössan.

Att du nu indirekt påstår att inget, absolut inget kan få dig att ändra åsikt ändrar ej på fakta.

Om det är så att du ej är mottaglig för ny information så är det kanske läge att dra sig ur den här tråden nu?
Citera
2013-06-09, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Vilka delar styckade Thomas Allgén och hur lade man upp jobbet, singlade slant? När gjorde man detta och med vilken kamera fotograferades styckningen? Framkallade man bilderna själv eller lämnade man in rullen för framkallning? Använde Thomas Allgén stativ och hur var belysningen i styckrummet? Hur vet vi att Thomas Allgén fotograferade och inte Teet Härm? Var Teet Härm en sämre fotograf?

Jag tror det var ganska självklart att TH gjorde grovjobbet, inte minst med tanke på vanan att skära i lik (han var ju rättsläkaren av de båda). TA kan vara den som styckat "oskickligt" på några ställen på liket eller att TH gjort det för att skapa förvirring hos rättsläkare och utredare, för att dölja 100% expertis. Fotohandlarparet hade en uppfattning om att bilderna tagits med en kamera med mer avancerad optik och att blixtljus använts. TA lämnade in styckfilmrullen eller -rullarna. Fotohandlarparet talade om likdelar liggande mot en grön bakgrund och gröna dukar har av hävd använts vid obduktioner, när det tas bilder med kamera.

TH tror jag inte var kass på att fota, han hade förresten tidigare tagit bilder på lik (med sin egen kamera och utanför ordinarie obduktion!), bilder som sedan påträffades i hans hem, när snuten gjorde en husrannsakan där. Han kunde inte ge något riktigt bra svar på varför han förvarade dessa bilder hemma hos sig. TH var i alla fall den som hade en vana att skära i lik, genom sitt yrke, och inte minst av den anledningen fick TA mestadels fota styckningen.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-06-09 kl. 19:41.
Citera
2013-06-09, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Nu tar vi det en gång till. Du kan ej påstå att nya tips ej leder någonstans eftersom du ej vet vad tipsen innehåller.

Du talar alltså i nattmössan.

Att du nu indirekt påstår att inget, absolut inget kan få dig att ändra åsikt ändrar ej på fakta.

Om det är så att du ej är mottaglig för ny information så är det kanske läge att dra sig ur den här tråden nu?

Jag kan för mitt liv inte föreställa mig att de här "nya tipsen" du nämner här skulle styrka läkarnas inblandning. Eller hur?

Nya tips behöver inte ha något med fakta att göra.
Citera
2013-06-09, 19:54
Bannlyst
Citat:
1) Vilka delar i "Barnets berättelse" tror du på? Jag har lyssnat på banden, vilken del är det du tror på? Vänligen svara på mina frågor, jag undrar hur du kom fram till din slutsats.

2) Hur avgör du vilka delar du tror på och vilka delar som är lögn?

1) Av vad jag kan minnas av den, så är det en hel del där som har en rent sexuell anknytning och flickan verkar vara på tok för mycket fokuserad på sitt eget könsorgan och säger en hel del om pappan i samband med att hon fingrar sig själv därnere och man får lätt ett intryck av att han varit där och stuckit in saker som leksaksskruvmejslar och annat. Då är det inte särskilt långsökt att man tänker på saker som har med en aggressiv sexualitet att göra. Helhetsbilden ger klart ett sådant intryck och det är därför som jag har svårt att bara dissa det som rena fantasier.

2) Jag syftar till det som jag finner troligt. Att en "tant ligger på en grill", exempelvis, finner jag inte troligt.
Citera
2013-06-09, 19:57
Bannlyst
Citat:
Och vem åt ögon? De hade sex med varandra i samband med styckningen enligt Hagenbach (?)

Om de hade sex med varandra vet jag inte och har ingen uppfattning om det. Denna detalj kan vara något som Mamman bara fått för sig, men det betyder inte att precis allt i berättelsen är båg.

Jag tror ingen har ätit ögon i detta fall.
Citera
2013-06-09, 20:09
Bannlyst
I Styckmordsmålet (uppsats fr. -99) står det att en kollega till TH hade gått in i THs tjänsterum för att lämna tillbaka något han hade lånat och där sett en herrtidning ligga framme och tagit upp den och då hade urklipp fallit ner från den och dessa var annonser där par söker par och där barn också kan vara med. THs "förklaring" var att han hade klippt ut dessa annonser, för att han tyckte dessa var "upprörande". Mja, jag köper inte det.
Citera
2013-06-09, 20:24
Bannlyst
Gick man någonsin till botten med den polska slaktaren, tidigare dömd för styckmord av kvinna, som fanns i Da Costas adressbok?
Citera
2013-06-09, 20:34
Medlem
Reimers avatar
Fascinerande att det finns någon som tycks tro på barnets berättelse fortfarande, visserligen så slog vi världsrekord den gången när barnets vittnesmål avgavs, det är fan i mig inte dåligt vad ett 18 månaders barn kan minnas, visserligen uttolkad av sin mor men i alla fall, rekord var det.

Man kan ju önska att någon sansad person försöker sig på en likartad övning med dagens barn, det skulle vara roligt att få se om minnesförmågan och språket är lika utvecklat fortfarande.
Citera
2013-06-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Gick man någonsin till botten med den polska slaktaren, tidigare dömd för styckmord av kvinna, som fanns i Da Costas adressbok?

Han fanns inte i da Costas adressbok. Dock påstår en engelsk skribent detta i en artikel: http://www.telegraph.co.uk/culture/books/8157585/The-real-life-Swedish-murder-that-inspired-Stieg-Larsson.html

[...]But will we ever truly know who killed Catrine da Costa? Gonerka’s name has, according to police sources, been discovered in da Costa’s diary. But could he simply have been a customer and transferred his hair to her body during sexual contact?[...]
Senast redigerad av echoesofglory 2013-06-09 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in