2013-06-04, 09:21
Medlem
GnusMasters avatar
Hej

Skulle gissa att jag ätit i genomsnitt 1.5mg xanor ed, samt tryckt i mig en jävla massa oxascand tillsammans med alkohol i partysyfte.
Även tagit några ksalol då och då. Detta har jag gjort i kanske snart 3 månader.

Till en början käkade jag bara Xanor på helgerna, typ lördagsgodis..
Sen började jag ta det när jag kom hem från jobbet, knäckte en stav på mitten vid 17:00, mådde grymt och sov bra.
Började sen märka på dagen, runt 14:00, att jag blev irriterad och sugen på Xanor.
Då började jag ta 1mg på morgonen och 1 mg på kvällen.
Gjort detta ett tag nu, och vill sluta, var inte tänkt att jag skulle käka benzo varje dag..

Läkaren skriver ut oxascand 10mg, har 90st sånna hemma, har hur mycket Xanor/ksalol som helst som jag fått tag i på annat håll.

anledningen till att läkaren skriver ut Oxascand är pga jag har social fobi, har fått det diagnotiserat.
var tänkt att jag skulle äta oxascand samt betablockare vid speciella tillfällen då jag behövde det.

Höll upp från Xanor i några dagar förut, när jag inte hade några hemma, var inget vidare...
Det värsta var att inte kunna somna, att jag hade konstant huvudvärk, orolig och allmänt ängslig var självklart jävligt jobbigt... För att inte tala om ångesten...

Jag undrar, om ni varit med om samma situation, kan jag gå över från Xanor till enbart Oxascand för att sen sluta med Oxascanden helt, och bara ta dem vid speciella tillfällen, t.ex. i större sociala sammanhang?

Hur bör jag lägga upp min nedtrappning?
Det värsta är som sagt sömnen, ska jag dricka 3-4 öl innan jag ska somna?
Ska jag försöka Fixa sömntabletter eller atarax för att kunna somna?

Käkade igår 20mg oxascand runt 10:00, och 30mg oxascand vid 23:00, tog 3 atarax också för att kunna somna.

Sen dess har jag inte tagit något, men känner ett stort sug, och börjar känna en jävla ångest och illamående...

Vilken jävla klant man är som sätter sig i en sån här situation

// Peace
Citera
2013-06-04, 11:01
Medlem
E.W.s avatar
Det finns flera nedtrappningsscheman på nätet.

Det går att trappa ner med de benzo du har. Men det brukar gå lättare med de som har lång halveringstid, t.ex. diazepam (Valium, Stesolid).

Som tillägg kan du prova betablockerare och Atarax. Även om de inte brukar ha så bra effekt.
Citera
2013-06-04, 11:39
Medlem
GnusMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Det finns flera nedtrappningsscheman på nätet.

Det går att trappa ner med de benzo du har. Men det brukar gå lättare med de som har lång halveringstid, t.ex. diazepam (Valium, Stesolid).

Som tillägg kan du prova betablockerare och Atarax. Även om de inte brukar ha så bra effekt.

Tack för ditt svar, ska prova med betablockarna, borde kunna dämpa kroppens stress, t.ex. skakningarna och den höga pulsen!

Skulle du säga att det är svårare att sluta med Xanor än Oxascand? är det dumt att trappa ner med ett annat benzo prepp (oxascand) eller blir det för svårt att bara sluta rakt av?
Citera
2013-06-04, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMaster
Tack för ditt svar, ska prova med betablockarna, borde kunna dämpa kroppens stress, t.ex. skakningarna och den höga pulsen!

Skulle du säga att det är svårare att sluta med Xanor än Oxascand? är det dumt att trappa ner med ett annat benzo prepp (oxascand) eller blir det för svårt att bara sluta rakt av?

Trappa hellre ner med oxascand än med xanor.
1mg xanor är typ som 40mg oxascand, så det blir enklare att ta bort t.ex 5mg eller 10mg oxascand än att försöka dela en xanortablett i 40 delar.

Lycka till!
Citera
2013-06-04, 17:16
Medlem
E.W.s avatar
Citat:

Betablockeraren kommer att sänka din puls. Den kommer förhoppningsvis även hjälpa lite mot skakningarna.

Xanor är mycket kraftfullare än Oxascand. Har du många Oxascand är det nog lättare att trappa ner med dem. Har du bara 90 finns risk att det inte räcker. Tänk på att det är stor skillnad i kraft. I värsta fall kan du lägga till lite alkohol om det blir outhärdligt. Detta är dock en nödlösning.
Senast redigerad av E.W. 2013-06-04 kl. 17:19.
Citera
2013-06-05, 04:04
Medlem
Synatts avatar
3 månader är ju ingen evighet direkt så vill du verkligen lägga av så kommer du klara det utan problem.
Xanoren kan och bör du säga hej då från och med nu, värre gift får man leta efter( dock en bra medicin vid panikångest då dom fyller sin funktion).
Så, du sitter du på 90st 10mg Sobril vilket kommer funka att göra en lagom nedtrappning på.
Första 10 dagarna: 4x10mg om dagen, en morgon, en lunch och 2 innan läggning.
Dag 11 har du 50st kvar och Xanoren är om inte helt borta så på god väg.
Så dag 11-18: 10mg morgon lunch och kväll(känns det omöjligt att sova så flytta lunchintaget så det blir 20mg till kvällen istället).
Dag 19-26: 30st kvar, en morgon och en kväll.
Dag 27-Fri: ca 15st kvar vid det här laget. För sömnens skull skulle jag rekommendera att endast här inta strax innan läggning. Kan ju dela tabletterna och köra 15mg de närmsta kvällarna och sedan 10mg tills de tar slut, kommer gå hur bra som helst.

Hade personligen klippt rakt av då 3 månader inte är en lång tid samt att dina doser varit relativt låga samt att nedtrappningen innebär ytterligare en dryg månad med benso i systemet, men nedtrappning passar många och är säkert och beprövat.

Givetvis är xanor eller annan benso ett stort nono under nedtrappningen om du väljer den vägen, likaså tanken om alkoholen till kvällen som sömnhjälp, stimulerar ju bara ditt GABA-system vilket bara gör det svårare för dig själv och förstör hela poängen med nedtrappningen.

Lycka till i vilket fall, kommer garanterat gå utan problem!

Mvh
Citera
2013-06-05, 10:57
Medlem
GnusMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synatt
3 månader är ju ingen evighet direkt så vill du verkligen lägga av så kommer du klara det utan problem.
Xanoren kan och bör du säga hej då från och med nu, värre gift får man leta efter( dock en bra medicin vid panikångest då dom fyller sin funktion).
Så, du sitter du på 90st 10mg Sobril vilket kommer funka att göra en lagom nedtrappning på.
Första 10 dagarna: 4x10mg om dagen, en morgon, en lunch och 2 innan läggning.
Dag 11 har du 50st kvar och Xanoren är om inte helt borta så på god väg.
Så dag 11-18: 10mg morgon lunch och kväll(känns det omöjligt att sova så flytta lunchintaget så det blir 20mg till kvällen istället).
Dag 19-26: 30st kvar, en morgon och en kväll.
Dag 27-Fri: ca 15st kvar vid det här laget. För sömnens skull skulle jag rekommendera att endast här inta strax innan läggning. Kan ju dela tabletterna och köra 15mg de närmsta kvällarna och sedan 10mg tills de tar slut, kommer gå hur bra som helst.

Hade personligen klippt rakt av då 3 månader inte är en lång tid samt att dina doser varit relativt låga samt att nedtrappningen innebär ytterligare en dryg månad med benso i systemet, men nedtrappning passar många och är säkert och beprövat.

Givetvis är xanor eller annan benso ett stort nono under nedtrappningen om du väljer den vägen, likaså tanken om alkoholen till kvällen som sömnhjälp, stimulerar ju bara ditt GABA-system vilket bara gör det svårare för dig själv och förstör hela poängen med nedtrappningen.

Lycka till i vilket fall, kommer garanterat gå utan problem!

Mvh

Hej, tack för svaret!

Jag provade att sluta helt, vilket gick åt helvete, fick verkligen ångest, kallsvettningar, panikattack, började gråta, omöjligt att sova, verklighetsfrånvaro etc...

Har inte ätit någon Xanor nu sen i söndags (3 dagar), har dock ätit Oxascand ca 30mg ed, betablockare samt atarax till kvällen (3st) för att kunna sova.
Har varit hemma från jobbet sen i måndags, försöker varje dag att inte äta någon oxascand, men ångesten tar över...

har inte tagit någon idag, funderar på att kriga och strunta i det..

Har Stilnoct hemma, är det dumt att äta den innan man ska sova? Det kanske gör att beroendet sitter i? Stilnoct innehåller Zolpidem och Xanor Alprazolam, men vet inte hur de påverkar varandra?

Så alkohol är inte att föredra? tänkte att man skulle sova bättre efter några öl...
Har märkt att mina drömmar börjar bli helt skeva, (när jag väl sover), vilket känns obehagligt..!
Citera
2013-06-05, 12:28
Medlem
Synatts avatar
Citat:
Hej, tack för svaret!

Jag provade att sluta helt, vilket gick åt helvete, fick verkligen ångest, kallsvettningar, panikattack, började gråta, omöjligt att sova, verklighetsfrånvaro etc...

Har inte ätit någon Xanor nu sen i söndags (3 dagar), har dock ätit Oxascand ca 30mg ed, betablockare samt atarax till kvällen (3st) för att kunna sova.
Har varit hemma från jobbet sen i måndags, försöker varje dag att inte äta någon oxascand, men ångesten tar över...

har inte tagit någon idag, funderar på att kriga och strunta i det..

Har Stilnoct hemma, är det dumt att äta den innan man ska sova? Det kanske gör att beroendet sitter i? Stilnoct innehåller Zolpidem och Xanor Alprazolam, men vet inte hur de påverkar varandra?

Så alkohol är inte att föredra? tänkte att man skulle sova bättre efter några öl...
Har märkt att mina drömmar börjar bli helt skeva, (när jag väl sover), vilket känns obehagligt..!
Du kan följa schemat jag gav rakt av och det kommer inte vara några problem, kan du hålla sobril-intagen ännu lägre så är det ju bara bra, dra inte ut på det hela för länge bara.
Jo jag vet vad de innehåller och visst finns det en korstolerans, använd Zolpidem endast i nödfall för aömnen om nu inte sobrildosen för dagen räcker, men det verkar den ju göra?

Nej ingen alkohol då de går på samma receptorer och är således som att skjuta sig själv i foten så skit i den. Yes drömmarna blir ofta så under avtändningar men de går över såklart.
Lycka till och håll dig till en plan så blir detta lätt.....sen är det bara att ge fan i att börja igen

Mvh
Citera
2013-06-09, 19:03
Bannlyst
Citat:
Du kan följa schemat jag gav rakt av och det kommer inte vara några problem, kan du hålla sobril-intagen ännu lägre så är det ju bara bra, dra inte ut på det hela för länge bara.
Jo jag vet vad de innehåller och visst finns det en korstolerans, använd Zolpidem endast i nödfall för aömnen om nu inte sobrildosen för dagen räcker, men det verkar den ju göra?

Nej ingen alkohol då de går på samma receptorer och är således som att skjuta sig själv i foten så skit i den. Yes drömmarna blir ofta så under avtändningar men de går över såklart.
Lycka till och håll dig till en plan så blir detta lätt.....sen är det bara att ge fan i att börja igen

Mvh

Så alkohol är inte bra? Jaså, det är därför man börjat dricka så mycket vid AT/abs... Har efter att ha varit liiite drogfri iaf, men fått återfall. Också gått till formeln sobril + lyrica + imovane, och ingen alkohol. Inte cigg heller faktiskt.
Citera
2013-06-09, 23:06
Medlem
Synatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
Så alkohol är inte bra? Jaså, det är därför man börjat dricka så mycket vid AT/abs... Har efter att ha varit liiite drogfri iaf, men fått återfall. Också gått till formeln sobril + lyrica + imovane, och ingen alkohol. Inte cigg heller faktiskt.
Mjo visst är det så, kommer man inte ifrån!
Jo såg det, bara att gå vidare framåt, enda man kan göra ändå så lika bra att lära sig göra det rätt.
Låter sansat med Sob/Lyr/Imovane, göra lagom nedtrappningstempo på sobrilen och lyrican, Imovanen kanske är för livet ut? Spelar ingen roll, ryck den sist såklarg i vilket fall!

Återigen, lycka till, det går!

//SyNatt
Citera
2013-06-10, 00:08
Bannlyst
Citat:
Mjo visst är det så, kommer man inte ifrån!
Jo såg det, bara att gå vidare framåt, enda man kan göra ändå så lika bra att lära sig göra det rätt.
Låter sansat med Sob/Lyr/Imovane, göra lagom nedtrappningstempo på sobrilen och lyrican, Imovanen kanske är för livet ut? Spelar ingen roll, ryck den sist såklarg i vilket fall!

Återigen, lycka till, det går!

//SyNatt

Ja, jag måste. Och vill faktiskt nu för min egen skull! Jag vill leva ett nyktert liv ett tag till iaf, för jag behövs för min flickvän och mina barn skull. Även om jag är på några snäpp från suicidal, hela tiden- vilket är tärande. Men det kanske hör ihop med att bli drogfri..??

Jo, jag vet att det går. Himla tur att jag fick tag i den här sobrilen - nu när jag tog opiater för att klara alla åtaganden som var väldigt omfattande med min familj i ett antal dar. Jag hade inte orkat annat. Det hade inte gått.

Jag vet inte hur man ska räkna, men detta räknar jag som mitt första verkliga återfall - och det var planerat, och betingat av krav från yttervärlden, såna som jag "must do" bara. 4 dar eller vad det är på opiater och annat, och sen nu första opiatfri igen. Jag har t o m opiater hemma, som jag ska ha i slutet av veckan. Jag har otroligt nog skaffat mig den kontrollen att kunna härbärgera varor - för senare tillfällen. Jag har ett, eller möjligtvis 2 planerade återfall till. Sen är det slut. Men på fredag ska jag ut med mina kompisar, och då kan jag bara inte vara drogfri.

Tack för ditt stöd
jag vet att min väg är krokig, men jag vet att också att jag kommer att klara det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in