2013-05-18, 17:01
Medlem
uncanny_hoffs avatar
Vad jag vet har ingen åkt dit enbart för illegal nedladdning... Så länge du inte sprider eller vidarebefordrar filmen på något sätt borde det vara lugnt.
Citera
2013-05-18, 17:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncanny_hoff
Vad jag vet har ingen åkt dit enbart för illegal nedladdning... Så länge du inte sprider eller vidarebefordrar filmen på något sätt borde det vara lugnt.
Fast illegal nedladdning är ju dock helt klart olagligt, att polisen, anti piratbyrån osv. sedan hellre riktar in sig på dom som sprider i stor skala är en annan sak. Nu var det ju dock inte nedladdning det handlade om utan att titta på streemad film över nätet och det borde ju vara ganska orimligt om det är jag som tittare/lyssnares ansvar att den som streemar eller sänder nätradio betalar för det han skickar ut. Det ansvaret måste ju ligga på den som sänder nätradio eller nätTV.
Citera
2013-05-19, 00:31
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Det är en gråzon. Vi vet inte huruvida det är lagligt eller inte att bara streama film. Ett sådant fall i Sverige har aldrig prövats i en domstol, och inte förrän då vet vi om det är lagligt eller inte.

Det är ingen gråzon. Det är olagligt att tillhanda filmerna på de här sajterna men lagligt att titta på. Om de här två sakerna råder ingen tvekan. De som har swefilm.se och dreamfilm.se kan åka dit ordentligt - du som tittar kan titta hur safe som helst.
Citera
2013-05-19, 00:49
Medlem
InvalidSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Det är ingen gråzon. Det är olagligt att tillhanda filmerna på de här sajterna men lagligt att titta på. Om de här två sakerna råder ingen tvekan. De som har swefilm.se och dreamfilm.se kan åka dit ordentligt - du som tittar kan titta hur safe som helst.
Precis. Spelar ingen roll om man laddar ner filmen i en cache allt eftersom eller om man laddar ner den på en lagringsenhet i sin helhet.
Citera
2013-05-19, 01:13
Medlem
micimaoss avatar
Jag tror att det är like olagligt att streama filmer. det olagliga är inte att u laddar ner en film, utan att du överhuvudtaget kollar på en film som inte tillhör dig. Var inte oroliga sir ponten har nu läst denna tråd och håller på med sina förundersökningar nu

Fast dock är det svårare att fälla en person och ställa honom inför domstol, för bristande bevis.
Citera
2013-05-19, 01:34
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Jo, det är en gråzon.
https://www.flashback.org/t2048535
Hänvisar till upphovsrättslagen:
Citat:
Ursprungligen postat av https://lagen.nu/1960:729#P11a
11 a § Tillfälliga former av exemplar av verk får framställas, om framställningen utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydelse i processen. Exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse.
Framställning av exemplar enligt första stycket är tillåten bara om det enda syftet med framställningen är att möjliggöra
1. överföring i ett nät mellan tredje parter via en mellanhand, eller
2. laglig användning, dvs. användning som sker med tillstånd från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare, eller annan användning som inte är otillåten enligt denna lag.
Första och andra styckena ger inte rätt att framställa exemplar av litterära verk i form av datorprogram eller sammanställningar. Lag (2005:359).
Så visst är det en gråzon. Det har som sagt inte testats i en domstol än, och därför kan man inte säga i dagsläget huruvida det är legalt eller inte.
Citera
2013-05-19, 01:36
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Fildelning --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2013-05-19, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteflashback
jag förstår inte det här med att kolla på filmer online är det tydligen inte olagligt. är det inte olagligt att kolla på filmer på ex swefilmer.com och dreamfilmer.se men man kan åka i fängelse om man laddar ner filmer. Men på dom sidorna kollar man ju bara som att det är på youtube det finns till och med filmer på youtube man kan se. Och på dom sidorna är det ju gratis att se filmer men endel vip filmer måste man betala för får film bolagen dom pengarna då och pengar från reklamerna på sidorn eller va ? men min fråga är kan man bli dömd för att kolla på filmer på ex dom sidorna för tekniskt sätt är det som youtube.com

De som som lägger upp det piratkopierade materialet gör ju fel i lagens mening... de som har kodat ihop tjänsten gör ju sig medskyldiga till upphovsrättsbrott (om du inte förhindrar att ett brott begås utan bara passivt står och tittar på så kan du faktiskt dömmas för medhjälp).

Förresten har du postat i fel avdelning...
Citera
2013-06-09, 13:00
Medlem
Swefilmer.com - Olika frågor

Hej!

Jag har en del frågor angående statistik och hur Swefilmer fungerar. Jag provar att postar det här då en del frågor kanske hade platsat bättre under andra forum, mod får i så fall flytta.

1) Hur många besökare per dag har Swefilmer.com (på ett ungefär om man hade slått ut det)?

2) Om de inte lämnar ut siffor på det, vad skulle ni uppskatta angående dagliga besökare?

3) Alla reklamsidor som poppar up så som, Bet365, Pokerstars mm mm har Swefilmer. com någon form av samarbete med dom?

4) Får Swefilmer.com betalt varje gång någon klickar, eller får de till och med betalt när de här sidorna visas? Och i så fall hur mycket får de betalt för klick (om nu upplägget är som sådant)?

5) Ser även att de har annonser från Tradedoubler mm, olika affiliatebolag, hur funkar det?

6) Som jag har förstått är det inte olagligt att kolla på film, eller att det ligger i en gråzon, men att det är olagligt att hosta sidan! Hur kan i så fall alla dessa stora bolag samarbetar med Swefilmer.com? Eller är det för att det just är en gråzon som de ?samarbetar?

7) Hur mycket kostar det per månad att driva en sådan här sida (alla kostnader)? Vi snackar väl om gigantiska mängder data? Eller räcker det med några enstaka kraftfulla servar med en väldigt stark lina?

8) Har hört att filmerna endast länkas från sidan, men filmerna måste ju ligga på några servrar under Swefilmers bemanning, eller?

9) Krävs det en person eller flera personer för att driva en sådan här sida?

Tack för mig! Svara endast på de frågor ni vet.
Citera
2013-06-09, 14:30
Medlem
Slak12s avatar
Läs

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-illegal-streaming-vaxer-snabbt_8129082.svd
Citera
2013-06-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slak12
Läs

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-illegal-streaming-vaxer-snabbt_8129082.svd

Tack som fan! Fick i princip svar på alla mina frågor!
Citera
2013-06-26, 01:58
Medlem
Rent teoretiskt är det olagligt.
  1. När du streamar sparas det cache på din hårddisk, med andra ord sparas egentligen hela filmen på din HD även om den raderas efterhand.
  2. Upphovsmännen får inte betalt

Men som sagt har det inte varit i domstol än så därför är det lite diffust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in