• 1
  • 2
2012-01-19, 10:00
Medlem
Hej
Efter en olycka för ca 5år sedan fick jag ungefär 2 miljoner i skadestånd. Vid den tiden fick jag placeringsråd av en bankman i Swedbank. Pga av olycka och deverse problem har aldrig styrt upp min ekonomi då det har varit lågprioriterat.

Känner nu att det är dax. Men innan jag bokar tid hos banken känner jag att jag behöver lite kött på benen då min tillit till banken är låg. Har inga lån samt köpt ut min lägenhet..

Ska i runda slänger försöka visa mitt nuvarande sparande. Har lite svårt att läsa ut vissa procentsatser då jag för tillfället har i princip noll koll på mitt sparande.

Citat:
Kassa 60,000
Ränteplaceringar 1,100 000
Blandplaceringar 400,000
Aktieplaceringar 400,000

Blandplaceringar 400,000
Access Modig: 100,000 -2%
Protect 90: 300,000 -2%

Aktieplaceringar 400,000
10 st olika fonder. -13% totalt

Så min fråga nu är lite hur ni skulle ha resonerat. Vill hellre överlag ha sakta stabil uppgång än att sätta för mycket på spel.
Vilka räntesatser ska jag räkna med att få?
Ska jag kolla runt vad olika banker erbjuder?
Hur stor del av kakan bör låsas upp i räntefonder och ev. aktier?

Tack så mycket!
(måste dessvärre logga ut strax men svarar på ev. frågor lite senare)
Citera
2012-01-19, 10:27
Medlem
Jag själv ärvde drygt 2 miljoner samt en lägenhet av min mormor som gick bort i fjol. Jag har
Handelsbanken som bank och är nöjd. Har en väldigt bra placeringsrådgivare som lett till ett bra resultat.

Jag tycker absolut du kan kolla runt vad olika banker kan erbjuda. Men jag känner mig i alla fall trygg med handelsbanken.

Jag har pengarna placerade i både fonder och aktier Men majoriteten har jag i relativt säkra fonder.

Som du nämnde innan finns det ingen anledning att hetsa, det är bättre att placera långsiktigt.
Eftersom jag bara är 19år och har boende redan så har jag ingen speciell anledning att ha mycket pengar
öppna. Så har bundit upp ett ganska stort kapital i räntefonder.
Citera
2012-01-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigStork
Så min fråga nu är lite hur ni skulle ha resonerat. Vill hellre överlag ha sakta stabil uppgång än att sätta för mycket på spel.
Vilka räntesatser ska jag räkna med att få?
Ska jag kolla runt vad olika banker erbjuder?
Hur stor del av kakan bör låsas upp i räntefonder och ev. aktier?

hur mycket har du tjänat eller förlorat hittills på bankens "råd"?

jag skulle satt hälften på riksgälden och resten på 3-månaders sparkonto med max några hundra tusen per bank. inte en krona i några fonder. på så vis förvarar man sina pengar till lägsta kostnad.

banken kommer givetvis att vilja få dej att spara i deras "aktivt förvaltade" fonder med höga avgifter.
Citera
2012-01-19, 13:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
hur mycket har du tjänat eller förlorat hittills på bankens "råd"?

jag skulle satt hälften på riksgälden och resten på 3-månaders sparkonto med max några hundra tusen per bank. inte en krona i några fonder. på så vis förvarar man sina pengar till lägsta kostnad.

banken kommer givetvis att vilja få dej att spara i deras "aktivt förvaltade" fonder med höga avgifter.

Att sätta allt i olika former av räntesparande är samma sak som att staten garanterar dig årlig förlust då räntesparande aldrig når upp till inflationen, allra helst efter att kapitalinkomstsskatten på 30% är dragen..

10% in hos riksgälden som buffert/säkerhet och 90% in på börsen i direktköp av aktier, fonder kostar bara pengar varje dag, aktier har administrationskostnad noll och endast köp respektive försäljningsavgift. Med 1.8 mille kan man lätt diversifiera en portfölj, till och med kopiera en fonds innehav om man så vill...
Citera
2012-01-19, 15:58
Medlem
Vill bara flika in med att det finns inga placeringsrådgivare som arbetar för dig på en bank. Dom är säljare och arbetar för banken. Var väldigt kritisk mot dessa.
Citera
2012-01-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att sätta allt i olika former av räntesparande är samma sak som att staten garanterar dig årlig förlust då räntesparande aldrig når upp till inflationen, allra helst efter att kapitalinkomstsskatten på 30% är dragen..

10% in hos riksgälden som buffert/säkerhet och 90% in på börsen i direktköp av aktier, fonder kostar bara pengar varje dag, aktier har administrationskostnad noll och endast köp respektive försäljningsavgift. Med 1.8 mille kan man lätt diversifiera en portfölj, till och med kopiera en fonds innehav om man så vill...

Ditt portföljförslag med en fördelning 10/90 rimmar illa med TS önskemål:
Citat:
Vill hellre överlag ha sakta stabil uppgång än att sätta för mycket på spel.
.

Sedan håller jag inte med om att räntesparande aldrig når upp till inflationen. Riksgäldens 5-åring med realränta ger för nuvarande 0,10% utöver konsumentprisindex, tryggare inflationsskydd än så är svårt att hitta. Eftersom TS förmodligen kan behöva pengarna som inkomstförstärkning under en stor del av livet så är det inte så dumt som bas. Solida aktieplaceringar i stora och "trygga" företag med bra direktavkastning kanske kan vara något att överväga om TS vill vara en aktiv placerare.
Citera
2012-01-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Mycket dåligt förslag för TS.
Om TS vill spela med sina pengar på helt okända vatten så varsågod men jag tror knappast TS är så korkad.

Om jag vore i samma sits hade jag satt kronorna på konto och läst på själv så att du förstår vad som kan hända med dina pengar i olika scenarion.

Den erfarenhet jag har av privatebanking är att säljarna på banken försöker stressa dig till snabba beslut där du har 0 kontroll över dina pengar.

De försöker få det hela att låta som guld och gröna skogar men när förslagen granskas så upptäcker man vilka enorma risker de utsätter sina kunder för.
Citera
2013-06-08, 17:56
Medlem
Hej

Ville bara uppdatera status lite!
Jag tog till mig alla tips här innan jag gick till bankmötet för ca. 16 månader sedan.
Gjorde inte mycket ändringar, och ändå med ambitionen att jag skulle bli mer aktiv i mitt sparande!
Men pga några personliga bakslag har jag inte intresserat mig alls. Allt har bara rullat på.
och min bankman har rekommenderat några investeringar jag egentligen bara sagt ja till.

Men nu börjar min tillvara ordna upp sig och jag är mer motiverad än någonsin att ordna upp min ekonomi. Började med att läsa Vägen till din första miljon av Tobias Schildfat samt Trading guiden. Fick en hel del matnyttig kunskap. Men känner mig fortfarande väldigt novis. Men förstår så pass mycket att mitt sparande är väldigt ineffektivt eller kanske rent av idiotiskt.

Hursom... nu till mitt sparande. (fortfarande runt 2mille)

Fonder: 1,600,000
Aktier: 350,000

Fonder
Premium Modig (avgift: 1,82%)110,000:-

Catella Avkastningsfond (avgift: 0,5%) 465,000:-

Företagsobligationsfond (avgift: 1) 560,000:-

JPMF Emerging Markets Bond $ (avgift: 1,5%) 70,000:-

JPMF SPAX Råvarustrategi MAX AIO 524H (avgift: -) 200,000:-

Global Emerging Markets (avgift: 1,72%) 50,000:-

Kinafond (avgift: 1,82%) 70,000:-

Rysslandfond (avgift: 2,42%) 55,000:-

GÖsteuropafond (avgift: 1,42%) 50,000:-

Aktier:

Alliance oil 50,000:-
Balder Pref 100,000:-
BULL GULD X3 50,000:-
Klövern Pref 150,000:-

Såhär ser det i alla fall ut... Större delen av alla investeringar ligger på minus.

Tankar på vad jag egentligen ska ta mig till?

Tack så mycket, ifall någon orkar läsa igenom allt
Citera
2013-06-08, 18:11
Medlem
Citat:
Hej

Jag hade börjat skifta över 100 000 i månaden till Avanza Zero. Det är vad jag hade rekommenderat men det är upp till dig själv att utvärdera vad du vill göra.

Märks förresten att det är en bankman som skött dina investeringar. 1,82 % i avgift för en fond-i-fond, horribelt.

-Nu ska vi sprida dina risker överallt i världen, fast istället för att ta en eller flera billiga indexfonder som täcker det mesta så tar vi massor av fonder med väldigt höga avgifter och som antagligen kommer underprestera gentemot jämförbara index.
Citera
2013-06-08, 18:55
Medlem
Aimberts avatar
Och Bull Guld x3? Vad i helvete? Dels är det ingen aktie, dels passar den inte alls in i din portfölj med dina önskemål. Om jag var du skulle jag satsa på en portfölj som såg ut mer så här:

10 % Avanza Zero (avgiftsfri indexfond)
10 % Wallenstam (Stabilt fastighetsbolag)
10 % Investor (Wallenbergs investmentbolag)
10 % ABB (Kraft- och automation
10 % SCA (Skogs- och pappersprodukter)
10 % Coca-Cola (Amerikansk s.k "blue chip")
10 % Walmart (Amerikansk s.k "blue chip")
10 % Swedbank (eller annan storbank)
10 % Fortum (Stabil högutdelare)
10 % H&M (Stabilt bolag med fortsatta tillväxtmöjligheter)

Beroende på om du vill ha pengar varje år från dina aktier eller inte kan portföljen anpassas för bolag som delar ut mer eller mindre pengar, men något åt det här hållet rekommenderar jag; Stabila, stora bolag med bevisad intjäningsförmåga.
Citera
2013-06-09, 11:14
Medlem
Citat:
Hej

Ville bara uppdatera status lite!
Jag tog till mig alla tips här innan jag gick till bankmötet för ca. 16 månader sedan.
Gjorde inte mycket ändringar, och ändå med ambitionen att jag skulle bli mer aktiv i mitt sparande!
Men pga några personliga bakslag har jag inte intresserat mig alls. Allt har bara rullat på.
och min bankman har rekommenderat några investeringar jag egentligen bara sagt ja till.

Men nu börjar min tillvara ordna upp sig och jag är mer motiverad än någonsin att ordna upp min ekonomi. Började med att läsa Vägen till din första miljon av Tobias Schildfat samt Trading guiden. Fick en hel del matnyttig kunskap. Men känner mig fortfarande väldigt novis. Men förstår så pass mycket att mitt sparande är väldigt ineffektivt eller kanske rent av idiotiskt.

Hursom... nu till mitt sparande. (fortfarande runt 2mille)

Fonder: 1,600,000
Aktier: 350,000

Fonder
Premium Modig (avgift: 1,82%)110,000:-

Catella Avkastningsfond (avgift: 0,5%) 465,000:-

Företagsobligationsfond (avgift: 1) 560,000:-

JPMF Emerging Markets Bond $ (avgift: 1,5%) 70,000:-

JPMF SPAX Råvarustrategi MAX AIO 524H (avgift: -) 200,000:-

Global Emerging Markets (avgift: 1,72%) 50,000:-

Kinafond (avgift: 1,82%) 70,000:-

Rysslandfond (avgift: 2,42%) 55,000:-

GÖsteuropafond (avgift: 1,42%) 50,000:-

Aktier:

Alliance oil 50,000:-
Balder Pref 100,000:-
BULL GULD X3 50,000:-
Klövern Pref 150,000:-

Såhär ser det i alla fall ut... Större delen av alla investeringar ligger på minus.

Tankar på vad jag egentligen ska ta mig till?

Tack så mycket, ifall någon orkar läsa igenom allt

Befinner sig något i Investeringssparkonto eller dylikt?

Jag misstänker att det inte gör det och rekomenderar att du som första steg börjar sälja av för att nå 0kr i vinst på dina försäljningar. Dvs sälj en förlustfond och sälj samtidigt en vinstfond så att vinsten blir precis plus minus 0. Om du sedan får vinst eller förslutfonder kvar får du tänka lite strategiskt, det kan vara värt att spara dom för att kvitta i framtiden.

Det jag personligen tycker stämmer överens meda dina mål, och som du därmed kanske inte behöver sälja (beroende på vad du själv tycker känns bra) är Klövern Pref, Balder Pref. Jag tycker du sedan istället för att investera hela kapitalet i lågrisk ska investera en mindre del i högrisk och resterande i räntekonto, Hoist spar brukar vara ränteledande när det gäller obunden ränta.

Detta tycker jag kunde varit en rimlig fördelning.

Avanza Zero: 400 000kr
Klövern Pref: 150 000kr
Balder Pref: 100 000kr
Sparkonto: 1 350 000kr

Notera dock att insättningsgaranti endast täcker 100 000 euro per sparinstitut och att du därför bör hålla dig med god marginalen under denna gräns för att inte riskera dina sparpengar.
Citera
2013-06-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Jag hade börjat skifta över 100 000 i månaden till Avanza Zero. Det är vad jag hade rekommenderat men det är upp till dig själv att utvärdera vad du vill göra.
Låter som en vettig grej som många verkar rekommendera! Hur stor del hade du avsatt till Avanza Zero?
__________________________________________________ ________________

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Om jag var du skulle jag satsa på en portfölj som såg ut mer så här:

Intressant! Ska titta närmare på detta upplägg. Hur stor del hade du lagt i din aktieportfölj kontra räntekonton om du hade 2mill?

__________________________________________________ _______________

Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Befinner sig något i Investeringssparkonto eller dylikt?
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Jag misstänker att det inte gör det och rekomenderar..

Det här är ett upplägg jag verkligen tror skulle passa mig. Låt säga att jag inte är i något större behov av pengar, ivarjefall inte dom närmsta åren. Bör jag binda upp dom i olika 1, 3 och 5 års sparkonton på diverse sparinstitut?

Tack alla för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in