2012-01-19, 10:00
Hej
Efter en olycka för ca 5år sedan fick jag ungefär 2 miljoner i skadestånd. Vid den tiden fick jag placeringsråd av en bankman i Swedbank. Pga av olycka och deverse problem har aldrig styrt upp min ekonomi då det har varit lågprioriterat.
Känner nu att det är dax. Men innan jag bokar tid hos banken känner jag att jag behöver lite kött på benen då min tillit till banken är låg. Har inga lån samt köpt ut min lägenhet..
Ska i runda slänger försöka visa mitt nuvarande sparande. Har lite svårt att läsa ut vissa procentsatser då jag för tillfället har i princip noll koll på mitt sparande.
Så min fråga nu är lite hur ni skulle ha resonerat. Vill hellre överlag ha sakta stabil uppgång än att sätta för mycket på spel.
Vilka räntesatser ska jag räkna med att få?
Ska jag kolla runt vad olika banker erbjuder?
Hur stor del av kakan bör låsas upp i räntefonder och ev. aktier?
Tack så mycket!
(måste dessvärre logga ut strax men svarar på ev. frågor lite senare)
Efter en olycka för ca 5år sedan fick jag ungefär 2 miljoner i skadestånd. Vid den tiden fick jag placeringsråd av en bankman i Swedbank. Pga av olycka och deverse problem har aldrig styrt upp min ekonomi då det har varit lågprioriterat.
Känner nu att det är dax. Men innan jag bokar tid hos banken känner jag att jag behöver lite kött på benen då min tillit till banken är låg. Har inga lån samt köpt ut min lägenhet..
Ska i runda slänger försöka visa mitt nuvarande sparande. Har lite svårt att läsa ut vissa procentsatser då jag för tillfället har i princip noll koll på mitt sparande.
Citat:
Kassa 60,000
Ränteplaceringar 1,100 000
Blandplaceringar 400,000
Aktieplaceringar 400,000
Access Modig: 100,000 -2%
Protect 90: 300,000 -2%
Aktieplaceringar 400,000
10 st olika fonder. -13% totalt
Ränteplaceringar 1,100 000
Blandplaceringar 400,000
Aktieplaceringar 400,000
Access Modig: 100,000 -2%
Protect 90: 300,000 -2%
Aktieplaceringar 400,000
10 st olika fonder. -13% totalt
Så min fråga nu är lite hur ni skulle ha resonerat. Vill hellre överlag ha sakta stabil uppgång än att sätta för mycket på spel.
Vilka räntesatser ska jag räkna med att få?
Ska jag kolla runt vad olika banker erbjuder?
Hur stor del av kakan bör låsas upp i räntefonder och ev. aktier?
Tack så mycket!
(måste dessvärre logga ut strax men svarar på ev. frågor lite senare)