Citat:
Ursprungligen postat av
Gothenburgo
Jag är en väldigt fotbollsintresserad ung man (ser mig väl som en ungdom fortfarande, trots mina 21 somrar), Tyskland är även liga nummer två för mig, efter England. Tycker att spelares löner kan vara väldigt intressanta, och i England har jag bra koll på det området. Tänkte kolla om några här har koll på Bundesligaspelares kontrakt ?
Vad har en spelare som Per Nilsson i lön ? Vad tjänar Dortmundspelarna ?
Skriv gärna om ni vet vad spelare i BL tjänar !
Inkomsterna skiljer sig ganska mycket, men stjärnorna i Bayern har sådana kring €10M/år och ett par av de spelarna brukar vara bland de 10 mest välbetalda i världen.
Dortmund däremot har både haft historiska (man "brukar" nästan gå i konkurs pga höga löner) och ekonomiska skäl att betala betydligt lägre. Tror Götze hade kring €3M för ett år sedan, men senare runt €5M. Lewandowski ska ha haft €1,5M och blivit erbjuden €3M – vilket han som bekant nekade. (Nivå som reservmålis Starke i Bayern förresten.) BVB håller på och höjer lönerna successivt, ett måste om de vill behålla sina spelare. Den klubben och spelarlöner är ett känsligt kapitel.
Har tidigare sett siffror på att lönerna generellt varit kring 20% lägre än i Premier League, men då finns det förutom höglöneklubben Bayern några rena "låglöneföreningar" som Freiburg och Mainz.
Skulle gissa att Per Nilsson får något mindre än €2M/år, men det är svårt att veta. Blev egentligen inte ordinarie i Nürnberg förrän denna säsong.