Citat:
Ursprungligen postat av
riquelme
Nej? Suarez har burit Liverpool helt själv, och Ajax innan dess. Dessutom är han den givna stjärnan i Uruguay, den allt hänger på. Frågan är om det funnits någon bättre landslagsspelare i något land de senaste åren. Helt makalöst bra. Cavani däremot är alltid en besvikelse i landslaget. Försvinner när det gäller som mest och fattar konstiga beslut på plan. I Napoli har han haft duktiga medspelare kan jag tycka, även om jag sett laget för lite för att våga uttala mig alltför mycket där. Men Suarez känns klart vassare och inte lika beroende av medspelare. Skapar målchanser även på egen hand.
Som tidigare nämnt så är det olika spelartyper vilket gör det svårt att göra en jämförelse rakt av.
Även om Napoli har ett par duktiga spelare, så tycker jag inte han får så mycket mer hjälp där än vad Suarez får i Liverpool, så när det gäller att bära sina lag så är de iaf på en liknande nivå.
Vad gäller landslaget så är utan tvekan Suarez stjärnan, men sist jag såg de spela så var inte Cavani på sin naturliga position vilket självklart påverkar en insats väldigt mycket. Jämför Ba säsongen när Cisse kom, målspruta innan och inga mål alls efter då han tvingades ut på en kant.
Vilken spelare man föredrar beror troligen främst på lagets formation, Mou exempelvis älskar kontringsfotboll och väldigt hårt jobbande spelare, så jag tvivlar på att han skulle ta Suarez även om han fanns tillgänglig för samma pris som Cavani.
Sedan får vi faktiskt inte ignorera personen Suarez, han må vara en fantastisk spelare men han påverkas markant av sitt beteende, att bli avstängd i långa perioder gör att det inte spelar någon roll hur bra han är, dessutom bevisar hans agerande att han helt enkelt är korkad.
Personligen så anser jag att skillnaden mellan de är försumbar, och skriver man att "Suarez är klart bättre än Cavani" så har man nästan garanterat inte sett den sistnämnde spela särskilt mycket.