2013-06-09, 01:11
Medlem
Darnees avatar
Hejsan.

Jag översätter ett brädspel som handlar om detektiver, där man ska lista ut föremål, platser och personer med hjälp av små informationstexter (t.ex. "Den här personen är en sångare").

I spelreglerna vill jag nu kalla dessa informationsbitar för "ledtrådar", men den danska kunden vill att det ska stå "spår" - eftersom de använt "spor" i de danska reglerna.

Jag anser att om man vill få till en klassisk deckarkänsla, a la gamla noir-filmer, så fungerar det inte med "spår" eftersom det ju är "ledtrådar" man letar efter som detektiv. Därför skulle jag, i lite omröstningsstil, gärna vilja höra efter med alla som läser detta inlägg vilket ord ni skulle använda om ni skulle leka detektiv (med förstoringsglas och rutig keps, förstås), så att jag har mer på fötterna i min argumentation.

Tack på förhand.
Citera
2013-06-09, 01:28
Medlem
stilltons avatar
helt klart ledtråd. jämför med engelska clue. fråga din uppdragsgivare om en engelsk översättning skulle vara "track"?
Citera
2013-06-09, 01:30
Medlem
Trollmannens avatar
För mig känns det naturligare att säga ledtråd.

Man kan ju få upp ett spår - och det känns mera deckaraktigt än ledtråd, som låter mer som "fusk".
Citera
2013-06-09, 10:47
Medlem
Förövaren lämnar spår, men detektiven hittar ledtrådar. En ledtråd låter bäst om det syftar på hur detektiven klurar ut något genom att lägga ihop ihop pusselbitar.
Citat:
Ursprungligen postat av Darnee
(t.ex. "Den här personen är en sångare").
Ett tips om du ska översätta bra: skriv han är sångare, inte han är en sångare.
Citera
2013-06-09, 13:05
Medlem
JaneCs avatar
Jag hänger (i vanlig ordning) inte med ... Den danska kunden vill att ska stå "spår" i den svenska översättningen eftersom det står så i de danska reglerna? Är inte den självklara lösningen då att skriva "ledtråd" i de svenska reglerna? Eller ska reglerna enbart finnas på danska?
Citera
2013-06-09, 13:33
Medlem
Darnees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Förövaren lämnar spår, men detektiven hittar ledtrådar. En ledtråd låter bäst om det syftar på hur detektiven klurar ut något genom att lägga ihop ihop pusselbitar.

Ett tips om du ska översätta bra: skriv han är sångare, inte han är en sångare.

Tack.

Ja, det där var nog ett lite dåligt exempel, snabbt ihopslängt (och jag har kollat att jag inte råkat skriva så i spelet). Snarare "en svensk sångare".

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jag hänger (i vanlig ordning) inte med ... Den danska kunden vill att ska stå "spår" i den svenska översättningen eftersom det står så i de danska reglerna? Är inte den självklara lösningen då att skriva "ledtråd" i de svenska reglerna? Eller ska reglerna enbart finnas på danska?

Huvudet på spiken, faktiskt. Min svenska översättning bedöms efter danska språkregler. Det är inte första gången, men förr har det alltid räckt att säga att man inte kan skriva så på svenska. Den här gången har det inte gjort det, vilket är frustrerande.
Citera
2013-06-09, 13:44
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darnee
Tack.

Ja, det där var nog ett lite dåligt exempel, snabbt ihopslängt (och jag har kollat att jag inte råkat skriva så i spelet). Snarare "en svensk sångare".

Huvudet på spiken, faktiskt. Min svenska översättning bedöms efter danska språkregler. Det är inte första gången, men förr har det alltid räckt att säga att man inte kan skriva så på svenska. Den här gången har det inte gjort det, vilket är frustrerande.
Det är inte det faktum att "ledetråd" på danska kan betyda ungerfär "riktlinje" som förvirrar dem?

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ledetråd

Borde väl räcka att förklara skillnaden tycker man?
Senast redigerad av JaneC 2013-06-09 kl. 13:46.
Citera
2013-06-09, 14:07
Medlem
Darnees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Det är inte det faktum att "ledetråd" på danska kan betyda ungerfär "riktlinje" som förvirrar dem?

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ledetråd

Borde väl räcka att förklara skillnaden tycker man?

I normala fall brukar det som sagt räcka med att säga "jag har rätt och ni har fel".

Men det kan mycket väl ligga något i det du skriver om ledetråd. Jag borde förstås själv ha kollat upp vad ordet betyder på danska.
Citera
2013-06-09, 18:36
Medlem
AldenGs avatar
Jag skulle söka en annan uppdragsgivare. Det är löjligt det du beskriver, det klassiska misstaget danskar gör med svenska språket -- t.o.m. en känd komisk stereotyp om danskar i svenska polisromaner. Kan det verkligen finnas såna envist korkade danskar på riktigt? Ska du också skriva om vinduer i stället för fönster? Skulle de skriva 'spoor' på engelska LOL? (Yes, inspector, the thief left spoor on the hallway carpet. He's a fox, that one.) Min svenska är långtifrån fullkomlig, men till skillnad från din uppdragsgivare har jag fördelet att inse mina egna språkliga begränsningar.
Citera
2013-06-09, 18:48
Medlem
AldenGs avatar
Visst kan man ha delade meningar om just spår. Det jag anser vara löjligt är att välja p.g.a. likheten till ett visst ord på danska.
Citera
2013-06-09, 19:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Visst kan man ha delade meningar om just spår. Det jag anser vara löjligt är att välja p.g.a. likheten till ett visst ord på danska.

Nu är väl förvisso spår i förhållande till ledtråd ett eget ord i sammanhanget på ett helt annat sätt än du ovan exemplifierar med avseende fönster/vinduer.
Citera
2013-06-10, 00:13
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är väl förvisso spår i förhållande till ledtråd ett eget ord i sammanhanget på ett helt annat sätt än du ovan exemplifierar med avseende fönster/vinduer.

Det förstår jag.

Det var inte meningen att ta ställning till själva ordvalet utan bara till uppdragsgivarens vägran att lita på sin översättare och till ideen att det bästa valet är naturligtvis det ord som mest liknar det danska ordet.

Jag tänkte först som In-Fredel att ett spår är mindre och mer konkret än en ledtråd men nu när jag funderat vidare på saken undrar om det inte är tvärtom -- att en ledtråd är ett litet indicium medan ett spår kan vara en hel stor teori men en hop indicier och bevismaterial och funderingar för och mot. Fanns det inte ett flertal sådana nämda 'spår' i utredningen av mordet på Palme?
Senast redigerad av AldenG 2013-06-10 kl. 00:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in