Citat:
Ursprungligen postat av
Henis
Men varför återkom Pelle Jenven med orden " Tänk hund, tänk häst, tänk på segla.
Kände Helena någon några med stor vana från sjön ? Fanns det någon, några jägare eller fiskare i hennes umgängeskrets ?
Och vem var denne någon som hon träffat på hotellet ?
Var det någon hon tyckte om, eller någon hon var rädd för ?
Jag spekulerar här, men Jenvéns uttalande skulle kunna ha att göra med att "tänka utanför boxen", samt att påminna om Helenas intressen. Det kanske fanns personer inom hennes "intresse-områden", som man inte tänkt på. Jag tror inte att han menade att personen (gm) skulle ha koppling till alla de tre områdena du nämnde, utan mer att polisen tror att gm ev. fanns i hennes omgivning/bekantskapskrets. Då är det bra att klart uttrycka vad Helenas intressen var. (Och upprepa/uppdatera detta, så att det hålls aktuellt.) Det kanske kan påminna någon om något.
Personligen tror jag att gm finns i Helenas omgivning. Det behöver inte vara i den närmaste kretsen, men jag tror att hon sannolikt kände/var bekant med gm. Detta grundar jag på t ex statistik, lokalkännedom (antagligen någon som kände till Mariestad bra), gömmandet av kroppen (rädsla att kunna kopplas till kroppen, fördröja utredningen genom avlägsnandet av kroppen, m.m.)
Enligt syster U, så var killen någon Helena var
glad över att han var på Statt. Då bör det inte ha varit någon hon var rädd för. Åtminstone inte i normalsituationen.