2013-06-06, 22:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Värt att återigen påpeka (för gm) är ju att det inte kommer bli tal om något straff överhuvudtaget - såvida denne inte erkänner överlagt mord, vilket det med största sannolikhet inte rörde sig om.
Och jag är inte främmande för tanken att gm faktiskt har talat om vart hon finns, men att länsman inte tagit uppgifterna på fullt allvar.

Och Kvasta-Saras inlägg om polisens frågeställning ang. utlänningar stämmer. Har hört det från minst två olika håll.

Nej, gm skulle säkert inte få något straff. OM Helenas kropp hittas, så blir det sannolikt mycket svårt att bevisa mord. Och då går han/de fri (-a) i alla fall.

Jag är inte heller främmande för att polisen har fått uppgifter om var Helena finns, men inte letat där (alla gånger). Resursbrist? Inte tagit uppgiftslämnare på allvar? Annan orsak?
Citera
2013-06-06, 23:52
Medlem
Men varför återkom Pelle Jenven med orden " Tänk hund, tänk häst, tänk på segla.

Kände Helena någon några med stor vana från sjön ? Fanns det någon, några jägare eller fiskare i hennes umgängeskrets ?

Och vem var denne någon som hon träffat på hotellet ?
Var det någon hon tyckte om, eller någon hon var rädd för ?
Citera
2013-06-07, 00:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Men varför återkom Pelle Jenven med orden " Tänk hund, tänk häst, tänk på segla.

Kände Helena någon några med stor vana från sjön ? Fanns det någon, några jägare eller fiskare i hennes umgängeskrets ?

Och vem var denne någon som hon träffat på hotellet ?
Var det någon hon tyckte om, eller någon hon var rädd för ?

Jag spekulerar här, men Jenvéns uttalande skulle kunna ha att göra med att "tänka utanför boxen", samt att påminna om Helenas intressen. Det kanske fanns personer inom hennes "intresse-områden", som man inte tänkt på. Jag tror inte att han menade att personen (gm) skulle ha koppling till alla de tre områdena du nämnde, utan mer att polisen tror att gm ev. fanns i hennes omgivning/bekantskapskrets. Då är det bra att klart uttrycka vad Helenas intressen var. (Och upprepa/uppdatera detta, så att det hålls aktuellt.) Det kanske kan påminna någon om något.

Personligen tror jag att gm finns i Helenas omgivning. Det behöver inte vara i den närmaste kretsen, men jag tror att hon sannolikt kände/var bekant med gm. Detta grundar jag på t ex statistik, lokalkännedom (antagligen någon som kände till Mariestad bra), gömmandet av kroppen (rädsla att kunna kopplas till kroppen, fördröja utredningen genom avlägsnandet av kroppen, m.m.)

Enligt syster U, så var killen någon Helena var glad över att han var på Statt. Då bör det inte ha varit någon hon var rädd för. Åtminstone inte i normalsituationen.
Citera
2013-06-07, 12:48
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, gm skulle säkert inte få något straff. OM Helenas kropp hittas, så blir det sannolikt mycket svårt att bevisa mord. Och då går han/de fri (-a) i alla fall.

Jag är inte heller främmande för att polisen har fått uppgifter om var Helena finns, men inte letat där (alla gånger). Resursbrist? Inte tagit uppgiftslämnare på allvar? Annan orsak?
Jag får korrigera mig själv lite; det skulle kunna röra sig om dråp (som går under kategorin mord, och alltså inte är preskriberat). Det är antingen det eller vållande till annans död (som är preskriberat). Och det är alltså bara den person som fysiskt avdagade Helena som eventuellt riskerar någon typ av straff, ni/du andra (som jag är övertygad om var med) går helt fria då "kringbrotten" är preskriberade.

Ang. polisen så är det nog en kombination av det du nämner. Man kan ju t.ex. tänka så här: Polisen är helt insnöade på ett spår och övertygade om vem som är gm (som i fallet P.R) när någon narkotika- eller alkoholpåverkad "tokstolle" ringer och svamlar om vart H finns. Uppgifterna avförs med en suck och ingen ytterligare kontroll görs.
Citera
2013-06-08, 00:31
Medlem
Xeitums avatar
Citat:

Mmm, behövs inte så många år för en kroppp att försvinna totalt mer lr mindre, minns ex.vis GW´s griskadaver-experiment. Tror förvisso ganska hårt påVänern, men det skulle nog knappast underlätta ett återfinnande, "nål i höstack". Tyvärr kanske polis o närmast berörda i bästa fall måste nöja sig med ett trovärdigt berättande.

Citat:
Ursprungligen postat av Henis: Men varför återkom Pelle Jenven med orden " Tänk hund, tänk häst, tänk på segla.
Å glöm för fasen inte GYM, det är säkerligen träffande för åtminstone en av GM. Rent hypotetiskt så behöver inte alla dessa områden passa in på en o samma person (flera GM's), utan t.ex häst o båt för en GM och gym o hund för en annan.
Citera
2013-06-08, 07:02
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Mmm, behövs inte så många år för en kroppp att försvinna totalt mer lr mindre, minns ex.vis GW´s griskadaver-experiment. Tror förvisso ganska hårt påVänern, men det skulle nog knappast underlätta ett återfinnande, "nål i höstack". Tyvärr kanske polis o närmast berörda i bästa fall måste nöja sig med ett trovärdigt berättande.

Å glöm för fasen inte GYM, det är säkerligen träffande för åtminstone en av GM. Rent hypotetiskt så behöver inte alla dessa områden passa in på en o samma person (flera GM's), utan t.ex häst o båt för en GM och gym o hund för en annan.

(min markering)

Fick mej att fundera.
Hund det vet jag att Helena gillade och höll högt.
Men hur är det med häst?
Båt?

Träffade hon någon kille med samma intresse?
Citera
2013-06-08, 12:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
(min markering)

Fick mej att fundera.
Men hur är det med häst?
Båt?

Helena ska ha ridit. Stället ska ha legat lite utanför Mariestad. Jag tror att det var någon av hennes (tjej-)kompisar som ägde hästar.

Det har framkommit att Helena var ute med båt tillsammans med vänner den 13 juni; d v s på dagen innan hon försvann.
Citera
2013-06-08, 19:40
Medlem
rattugglans avatar
Citat:
Det har framkommit att Helena var ute med båt tillsammans med vänner den 13 juni; d v s på dagen innan hon försvann.
Hon ska ju också ha varit på Ekuddens badplats samma dag enligt vissa. Kan man tänka att båtägaren hade båten liggandes i närheten, kanske vid bostadsområdets privata hamn (där polisen grävde i början av 2000-talet)?
Citera
2013-06-08, 23:25
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Hon ska ju också ha varit på Ekuddens badplats samma dag enligt vissa. Kan man tänka att båtägaren hade båten liggandes i närheten, kanske vid bostadsområdets privata hamn (där polisen grävde i början av 2000-talet)?

Jag vet inte, men det är väl inte omöjligt. Om båtägaren var Helenas kompis, så är det väl inte otroligt att h*n var från Mariestad med omnejd. Och då torde h*n väl ha båten någonstans i trakten. Om båten låg vid någon privat hamn på Ekudden, vet jag inte.

Någon annan som vet?
Citera
2013-06-09, 01:06
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men det är väl inte omöjligt. Om båtägaren var Helenas kompis, så är det väl inte otroligt att h*n var från Mariestad med omnejd. Och då torde h*n väl ha båten någonstans i trakten. Om båten låg vid någon privat hamn på Ekudden, vet jag inte.

Citat:
Någon annan som vet?[

Fråga Badboyrider !
Citera
2013-06-09, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
(min markering)

Fick mej att fundera.
Men hur är det med häst?
Båt?

svar Ja!
Tänk Gym !!
Helen dumpa Pe*r Ullbe*rg momangen ! (Gymmet , hotellet ..) Kretsen kring Helen vet .
Citera
2013-06-09, 02:11
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Svärsordet "Fan" ska, enligt vittnet "Hanna med hunden" ha yttrats av en av männen under "tumultet" i dungen. Denna information kunde man erhålla på Veckans brotts "hemsida" i samband med att fallet togs upp där, i avd."Vittnen".

Japp !! F*an och svärsord yttrades skogs dungen . Från vem eller vilka ? Tankar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in