2013-06-08, 21:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Har du hittat bevis som visar att ögat kan konstrueras på ett annat bättre sätt? dela gärna med dig.

Ja. Jag har det. Skrivit det två gånger i tråden.

Hornhinnan skulle kunna vara bättre konstruerad. Hornhinnan saknar i stort sett helt vita blodkroppar (kroppens försvarsceller). Det gör hornhinnan sårbar för infektioner. Visst, vi har ögonlock, tårvätska, blinkreflex etc. MEN en perfekt konstruktion skulle även inkluderat kroppens de vita blodkropparna.

Med tanke på hur avgörande synen varit för människor i alla tider skulle man kunna förvänta sig en bästa av konstruktioner - så var är immunförsvaret?
Citera
2013-06-08, 21:34
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Bra! Tack för att du är ärlig.

Ögat är till grunden korrekt i sin konstruktion. Defekta egenskaper tillkommer ögat. Varför är det svårt att inse detta?
När har jag påstått att ögat skulle vara dåligt därför att det inte klarade av ett pistolskott? Eftersom du klippte bort resten så tror jag du inser att jag hade rätt och du hade fel.
Citera
2013-06-08, 21:34
Medlem
Citat:
Tekniska bevis. Klart och tydligt. Kaj du nu, utifrån ditt villkor, ge ett exempel på ett bevis som uppfyller ditt tekniska krav. Fundera noga innan du svarar

Ge mig ett videobevis på att gud finns eller en bild så e ja nöjd (:
Citera
2013-06-08, 21:38
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Det finns inga bevis på att ögat, per definition, kan konstrueras på ett bättre sätt som ett organ. det finns förslag att blodkärlen på näthinnan ska placeras bakom näthinnan. Inga försök har gjorts för att påvisa konsekvenserna av ett sådant ingrepp. Inga vetenskapliga bevis finns som tydligt visar att kapillärnätverket på näthinnan försämrar synen.

Jag har inte hittat vetenskapliga studier som visar att ögat kan förbättras om den konstrueras om på ett annat sätt.

Har du hittat bevis som visar att ögat kan konstrueras på ett annat bättre sätt? dela gärna med dig.
Varför ska jag presentera bevis? JAg har inte gjort något påstående. Det är du som ska komma med bevisen. Eftersom du sagt att det mänskliga ögat är perfekt så måste du påvisa att det är logiskt omöjligt att skapa ett bättre. Logisk, inte fysisk.
Senast redigerad av baylife 2013-06-08 kl. 21:48.
Citera
2013-06-08, 21:42
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du kanske kan besvara min fråga. Jag tycker att ett intelligent konstruerat öga skulle ha vita blodkroppar (dvs kroppens egna försvarsceller) på sin hinna (hornhinnan). De finns inte där. Istället skyddas ögat av tårvätska, blinkreflex, ögonlock etc. Jag tycker att en intelligent konstruktion (med tanke på hur VIKTIGT ögat är) även skulle skyddat hornhinnan med vita blodkroppar.

Eller hur?

Ja, det kanske hade varit bra med vita blodkroppar på hornhinnan men du glömde en sak, det finns ju inga blodkärl där, så hur ska vita blodkroppar förflytta sig, eller hur? I och med att vi har tårvätska, som du påpekade, så skyddar denna tårvätska mot bakterier och även förhindrar ögat mot uttorkning. Så vita blodkroppar har ersatts med tårvätska som skyddar ögat mot bakterier.
Citera
2013-06-08, 21:48
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, det kanske hade varit bra med vita blodkroppar på hornhinnan men du glömde en sak, det finns ju inga blodkärl där, så hur ska vita blodkroppar förflytta sig, eller hur? I och med att vi har tårvätska, som du påpekade, så skyddar denna tårvätska mot bakterier och även förhindrar ögat mot uttorkning. Så vita blodkroppar har ersatts med tårvätska som skyddar ögat mot bakterier.

Jag har inte alls glömt det. Det jag påpekar är att en SKAPARE hade kunnat se till att vita blodkroppar ändå befann sig på hornhinnan, eller kanske att tårvätskan innehöll stora mängder av desamma.

Din förklaring att vita blodkroppar ersatts av tårvätska är ju bara hitte-på. Som om det ena skulle utesluta det andra.

Därmed kan vi dra slutsatsen att ögat hade kunnat konstrueras på ett bättre sätt då dess immunförsvar hade kunnat förstärkas. Game-set-match.
Citera
2013-06-08, 21:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Varför ska jag presentera bevis? JAg har inte gjort något påstående. Det är du som ska komma med bevisen. Och tänk nu på att det är en allsmäktig Gud som du påstår har skapat ögat och denna Gud kan skapa allt som är logiskt möjligt 'den vanligaste definitionen på allsmäktig".

Helt korrekt, du har inte påstått att ögat är en idiotisk konstruktion, men det har andra evolutionister gjort. Om du står vid deras sida så accepterar du deras påstående, eller hur? Eller vill du kanske avstå från vad de har sagt? Richard Dawkins påstår nämligen att ögat är en idiotisk konstruktion, se här. Hans förklaring till att det är idiotiskt är att "kablarna" ligger ovanpå fotoreceptorerna. Håller du med honom?
Citera
2013-06-08, 21:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag har inte alls glömt det. Det jag påpekar är att en SKAPARE hade kunnat se till att vita blodkroppar ändå befann sig på hornhinnan, eller kanske att tårvätskan innehöll stora mängder av desamma.

Din förklaring att vita blodkroppar ersatts av tårvätska är ju bara hitte-på. Som om det ena skulle utesluta det andra.

Därmed kan vi dra slutsatsen att ögat hade kunnat konstrueras på ett bättre sätt då dess immunförsvar hade kunnat förstärkas. Game-set-match.

Varför ska vi ha vita blodkroppar när tårvätskan har samma funktion som de vita blodkropparna? Dessutom kan tårvåtskan förhindra att ögat torkar vilket vita blodkropparna inte kan, eller hur? Här har du referens på att tårvätska är bakteriedödande.

Citat:
Tårvätskan skyddar också hornhinnan från uttorkning. Den är även bakteriedödande, vilket skyddar ögat mot infektioner. Vätskan sugs upp av små kanaler i inre ögonvrån. Kanalerna mynnar ut i näsan.

Vill du lämna det här med tårvätskan och gå vidare till något annat, eller har du något mer att säga?
Citera
2013-06-08, 22:05
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Varför ska vi ha vita blodkroppar när tårvätskan har samma funktion som de vita blodkropparna? Dessutom kan tårvåtskan förhindra att ögat torkar vilket vita blodkropparna inte kan, eller hur? Här har du referens på att tårvätska är bakteriedödande.
Som jag skrev tidigare. Tårvätskan har en funktion som dock inte UTESLUTER närvaro av vita blodkroppar.

Citat:
Vill du lämna det här med tårvätskan och gå vidare till något annat, eller har du något mer att säga?
Nej du. Så lätt kommer du inte undan.

Visst. Svett har också en bakteriedödande effekt. MEN hudens immunförsvar förstärks ändå av bakterier och svamp (kroppens egna) som lever på huden. Tränger bakterier ändå igenom huden finns det en rad mekanismer inklusive de vita blodkropparna som tar hand om fienden.

Ögat är jämfört med detta DÅLIGT skyddad. Visst. Tårvätska har (som svett) en viss bakteriedödande effekt, MEN ögat hade kunnat vara konstruerat bättre om ögat OCKSÅ skyddades av vita blodkroppar. Som det nu är, är ögat infektionskänsligt.

Så svara. Skulle ögat ha ett bättre immunförsvar om hornhinnan även - vid infektion - kunde skyddas med vita blodkroppar?
Citera
2013-06-08, 22:12
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare. Tårvätskan har en funktion som dock inte UTESLUTER närvaro av vita blodkroppar.

Nej du. Så lätt kommer du inte undan.

Visst. Svett har också en bakteriedödande effekt. MEN hudens immunförsvar förstärks ändå av bakterier och svamp (kroppens egna) som lever på huden. Tränger bakterier ändå igenom huden finns det en rad mekanismer inklusive de vita blodkropparna som tar hand om fienden.

Ögat är jämfört med detta DÅLIGT skyddad. Visst. Tårvätska har (som svett) en viss bakteriedödande effekt, MEN ögat hade kunnat vara konstruerat bättre om ögat OCKSÅ skyddades av vita blodkroppar. Som det nu är, är ögat infektionskänsligt.

Så svara. Skulle ögat ha ett bättre immunförsvar om hornhinnan även - vid infektion - kunde skyddas med vita blodkroppar?
Eftersom hornhinnan inte har några blodkärl kan inte vita blodkroppar finnas där. Enda sättet för att vita blodkroppar ska finnas på hornhinnan är om det fanns blodkärl på hornhinnan. Är det smart att blodkärl finns på hornhinnan, tycker du det? Nej, det är väl inte så smart, för vi skulle ha svårt med att se när blodkärl är i vägen, eller hur?
Citera
2013-06-08, 22:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Eftersom hornhinnan inte har några blodkärl kan inte vita blodkroppar finnas där. Enda sättet för att vita blodkroppar ska finnas på hornhinnan är om det fanns blodkärl på hornhinnan. Är det smart att blodkärl finns på hornhinnan, tycker du det? Nej, det är väl inte så smart, för vi skulle ha svårt med att se när blodkärl är i vägen, eller hur?

Ja, för DET är den enda möjligheten. Kunskap1, skärp dig. Vi talar om en allsmäktig skapare - så klart detta hade gått att lösa.

Man skulle exempelvis kunna tänka sig att tårvätskan bildades närhet till där blodkärl passerar. Vid en infektion skulle då vita blodkroppar kunna passera in i tårvätskan och förstärka försvaret av ögat.

Vita blodkroppar ÄR heller inte strikt bundna till blodkärl. De finns även i vävnad. Dock EJ i ögat.

Man tycker ändå att ögat är så pass centralt för överlevnad (i alla fall förr) så att en skapare hade velat ge just detta organ bästa möjliga skydd. Nu har ögat istället sämre skydd. Därmed har jag visat att det finns utrymme för förbättring.
Citera
2013-06-08, 22:20
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ja. Jag har det. Skrivit det två gånger i tråden.

Hornhinnan skulle kunna vara bättre konstruerad. Hornhinnan saknar i stort sett helt vita blodkroppar (kroppens försvarsceller). Det gör hornhinnan sårbar för infektioner. Visst, vi har ögonlock, tårvätska, blinkreflex etc. MEN en perfekt konstruktion skulle även inkluderat kroppens de vita blodkropparna.

Utmärkt! Har man visat experimentellt att en sådan egenskap kan tillföras ögat och att ögat därmed skulle få ett bättre försvar? Var är de vetenskapliga artiklarna som visar att en sådan förändring skulle förbättra ögat? Kan du dela med dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in