2013-06-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
Bemaningsföretag borde förbjudas tycker jag.
På vårt ställe så utnyttjas bemanningsföretag fruktansvärt mkt.

Och många utav dom har jobbat sjukt länge på bemanningsföretagen på massor av olika ställen. Men att skaffa hus, bil, barn osv. Det går inte när dom inte vet hur framtiden ska bli.

Ja om man sänker ingångslönerna och göra det lättare att sparka folk..
Företagen kan inte hålla på anställa horder av potentiellt inkompetenta/ansvarslösa ungdomar till tillsvidaretjänster.
Citera
2013-06-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewehey
Ja om man sänker ingångslönerna och göra det lättare att sparka folk..
Företagen kan inte hålla på anställa horder av potentiellt inkompetenta/ansvarslösa ungdomar till tillsvidaretjänster.
Va?!? Vad säger du? Är det inte en mänsklig rättighet med ett fast arbete??
Citera
2013-06-08, 20:31
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Va?!? Vad säger du? Är det inte en mänsklig rättighet med ett fast arbete??

Jag tror det kan vara ett första steg att införa i gymnasieutbildningen en särskild kurs som lär eleverna varför man får ett jobb.
Alla dessa "ge mig ett jobb" tyder så mycket på att flertalet inte förstår marknaden. Även här på FB läser jag så mycket tokigheter i inlägg där man diskuterar jobb som en mänsklig rättighet utan motprestation.
Senast redigerad av calmsolution 2013-06-08 kl. 20:55.
Citera
2013-06-08, 20:34
Medlem
dunderdasens avatar
Jävla gnäll alltså, jag försöker inte framhäva mig själv nu men ärligt talat så har jag inte varit ofrivilligt arbetslös men än några veckor sen jag gick ut gymnasiet, förstår inte hur jävla svårt det kan vara. Att räkna med drömjobbet direkt efter skolan är så verklighetsfrånvarande att det är läskigt.

Dra upp byxorna, klipp er och ut och skaffa jobb nu!
Citera
2013-06-08, 21:21
Medlem
klarobskyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Jävla gnäll alltså, jag försöker inte framhäva mig själv nu men ärligt talat så har jag inte varit ofrivilligt arbetslös men än några veckor sen jag gick ut gymnasiet, förstår inte hur jävla svårt det kan vara. Att räkna med drömjobbet direkt efter skolan är så verklighetsfrånvarande att det är läskigt.

Dra upp byxorna, klipp er och ut och skaffa jobb nu!
Varifrån lär man alla dessa floskler? Från pappa och mamma kanske? Det låter som om man ännu levde på 50-talet. Man har utplånat de senaste 60 år från den kosmiska tidsrymden.

Dock jag håller med att gymnasieutbildning är ett stort problem, ett tomt rum.
Senast redigerad av klarobskyr 2013-06-08 kl. 21:24.
Citera
2013-06-09, 02:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Jag pluggar för tillfället och jag gnäller så mycket jag vill... kom tillbaka när du själv fått känna på den sköna kängan av utanförskap

Önskar ett klargörande:
Du skriver att du studerar, men i trådstarten får i vart fall jag intrycket av att du är arbetslös. Vilket gäller? Eller innebär det att du deltar i en arbetsmarknadsutbildning, d.v.s. med andra ord inte studerar inom det reguljära utbildningsväsendet och erhåller ersättning i form av aktivitetsstöd/utvecklingsersättning istället för att, som de allra flesta är hänvisade till, ansöka om studiemedel från CSN?
Citera
2013-06-09, 17:14
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarobskyr
Varifrån lär man alla dessa floskler? Från pappa och mamma kanske? Det låter som om man ännu levde på 50-talet. Man har utplånat de senaste 60 år från den kosmiska tidsrymden.

Dock jag håller med att gymnasieutbildning är ett stort problem, ett tomt rum.
Vilket menar du är floskler?
Citera
2013-06-09, 17:35
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Önskar ett klargörande:
Du skriver att du studerar, men i trådstarten får i vart fall jag intrycket av att du är arbetslös. Vilket gäller? Eller innebär det att du deltar i en arbetsmarknadsutbildning, d.v.s. med andra ord inte studerar inom det reguljära utbildningsväsendet och erhåller ersättning i form av aktivitetsstöd/utvecklingsersättning istället för att, som de allra flesta är hänvisade till, ansöka om studiemedel från CSN?

Varför undrar du och har det något med den egentliga diskussionen att göra? jag går en arbetsmarknadsutbildning. Yes får aktivitetsstöd
Citera
2013-06-09, 22:35
Medlem
calmsolutions avatar
När det gäller antalet arbetslösa, tror ni att vi skulle se en rejäl minskning om man höjde behovsgränsen för bidrag rejält med sänkta belopp och facken sänkte sina lönekrav till att acceptera 8-10k för enkla arbeten?
Dessutom propagera för att det faktiskt inte är en mänsklig rättighet med senaste iPhone, utlandssemester varje år, hänga på krogen, samt bruka tobak.
Citera
2013-06-09, 22:47
Medlem
rutger9999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
När det gäller antalet arbetslösa, tror ni att vi skulle se en rejäl minskning om man höjde behovsgränsen för bidrag rejält med sänkta belopp och facken sänkte sina lönekrav till att acceptera 8-10k för enkla arbeten?

Exakt vilka "enkla arbeten" tänker du på? Och varför skulle en lönedumpning vara lösningen? En lönedumpning drabbar inte bara dem som går från arbetslöshet till (dåligt betalda) arbeten utan även de som idag sitter på fasta anställningar.

Citat:
Dessutom propagera för att det faktiskt inte är en mänsklig rättighet med senaste iPhone, utlandssemester varje år, hänga på krogen, samt bruka tobak.

Hur många arbetslösa känner du som har senaste ajfånen och reser till Thailand varje år?
Citera
2013-06-09, 22:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

Vill du ha det som i USA där man måste jobba två eller tre jobb för att få det att gå runt?
Jag säger nej tack....
Vad klassar du som enkla jobb?
Citera
2013-06-09, 23:03
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Vill du ha det som i USA där man måste jobba två eller tre jobb för att få det att gå runt?
Jag säger nej tack....
Vad klassar du som enkla jobb?

Flera jobb kan nog krävas ibland, ja. Var själv där i min ungdom och det tog ett tag innan jag hade råd att flytta hemifrån.
Idag blir vi ägda av låglöneländer som Kina, Indien och Bangladesh bara därför att facken kräver så förbannat mycket med effekten att jobben istället försvinner.

Att du överhuvudtaget kan säga "nej tack" beskriver problematiken väldigt tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in