2013-06-08, 18:58
Medlem
wootens avatar
Vidare behöver man knappast kunna rada upp (alla) egenskaper för ett perfekt öga för att kunna peka ut förbättringar på ett imperfekt? Vilket har gjorts ett antal ggr. Ergo, det finns förbättringar som skulle kunna ha gjorts av en allsmäktig en. Ergo, ögat är inte perfekt.
Citera
2013-06-08, 19:12
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Medan du funderar på ögats ändamål, Sanning05 kan du väl ha i åtanke att ca 1/4 av alla (beroende på folkgrupp) uppvisar närsynthet - genetiska variationer utgör en av orsakerna. Är detta en brist i kontstruktionen?

Vänligen läs följande:

"...Var tionde svensk är närsynt vilket gör närsynthet till ett av de vanligaste synfelen i Sverige. I Asien är upp till varannan person närsynt och i vissa områden i USA är nära 25 % av alla invånarna närsynta..."

http://www.synen.se/n%C3%A4rsynthet/

Skillnaden mellan Sverige och Asien är ganska stor. Störst andel närsynta finns i Asien. En teori till denna skillnad är att människor i Asien tenderar till att gifta sig med släktingar. Vi känner alla till att släktingar som gifter sig med varandra riskerar att få avkommor som uttrycker recessiva gener vilket i slutändan resulterar i ett fenotypiskt defekt uttryck (i detta fall närsynthet). Därav den stora skillnaden mellan Sverige och Asien med avseende på närsynthet. Min fråga till dig, hur definierar du ett perfekt mänskligt öga som exkluderas från gruppen "närsynta"?

Citat:
Dessutom, med åren blir ögat allt stelare (åter igen, brist i konstruktionen?) vilket leder till en översynthet. Varför?

Varför blir blir ögat stelare med åren? Om vi får ett vetenskapligt svar med tydliga orsaker, där orsakerna är miljöfaktorer och sociala faktorer (griftemål inom släktet), varför drar vi slutsatsen att det mänskliga ögat rent generellt är en dålig konstruktion?

För att hållas oss till ämnet, försök definiera ett mänskligt öga som är idealt (enligt din uppfattning) så att vi kan utgå från din definition och hålla diskussionen där.
Citera
2013-06-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Vänligen läs följande:

"...Var tionde svensk är närsynt vilket gör närsynthet till ett av de vanligaste synfelen i Sverige. I Asien är upp till varannan person närsynt och i vissa områden i USA är nära 25 % av alla invånarna närsynta..."

Skillnaden mellan Sverige och Asien är ganska stor. Störst andel närsynta finns i Asien. En teori till denna skillnad är att människor i Asien tenderar till att gifta sig med släktingar. Vi känner alla till att släktingar som gifter sig med varandra riskerar att få avkommor som uttrycker recessiva gener vilket i slutändan resulterar i ett fenotypiskt defekt uttryck (i detta fall närsynthet). Därav den stora skillnaden mellan Sverige och Asien med avseende på närsynthet. Min fråga till dig, hur definierar du ett perfekt mänskligt öga som exkluderas från gruppen "närsynta"?

Varför blir blir ögat stelare med åren? Om vi får ett vetenskapligt svar med tydliga orsaker, där orsakerna är miljöfaktorer och sociala faktorer (griftemål inom släktet), varför drar vi slutsatsen att det mänskliga ögat rent generellt är en dålig konstruktion?

För att hållas oss till ämnet, försök definiera ett mänskligt öga som är idealt (enligt din uppfattning) så att vi kan utgå från din definition och hålla diskussionen där.

Hörru, lägg fram lite bevis som stödjer dina påståenden om att synfel orsakas av incest.
Citera
2013-06-08, 19:17
Medlem
kunskap1s avatar
Evolutionister påstår att ögat är en idiotiskt konstruktion. Vad har de för belägg att så är fallet? Om "kablarna" ligger ovanpå fotoreceptorerna gör den då till idiotiskt konstruktion? Varför det?
Citera
2013-06-08, 19:19
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Evolutionister påstår att ögat är en idiotiskt konstruktion. Vad har de för belägg att så är fallet? Om "kablarna" ligger ovanpå fotoreceptorerna gör den då till idiotiskt konstruktion? Varför det?
Jag har inte påstått att den är idiotisk. Du har påstått att den är perfekt. Lägg upp ett motsägelsebevis nu tack. Du sprang iväg med svansen mellan benen sist.
Citera
2013-06-08, 19:21
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Vadå inte en bra definition? Det är väl en utmärkt definition. Sluta upp med semantiken och lev upp till bevisbördan nu. Upp med ett logiskt deduktivt bevis att ett öga inte kan bli bättre. Eftersom du ska påvisa logisk omöjlighet så lägg upp ett motsägelsebevis.

Hur definierar du ett perfekt mänskligt öga? Säg inte att ett perfekt mänskligt öga är ett perfekt mänskligt öga? Det håller inte. Ett öga ska inte vara närsynt, inte översynt. Ögat ska vara ... osv.

Detta är ett perfekt öga, som har egenskaperna 1,2,3,4 osv.

När vi hittar ett öga med dessa egenskaper, varför drar vi den generella slutsatsen och säger "ögats konstruktion är defekt". Om ögats konstruktion är defekt, varför finns det ögon som inte är defekta?

Slutsatsen måste skrivas om på ett mer objektivt sätt.
Citera
2013-06-08, 19:21
Medlem
Citat:

Vem har påstått detta?
Citera
2013-06-08, 19:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Jag har inte påstått att den är idiotisk. Du har påstått att den är perfekt. Lägg upp ett motsägelsebevis nu tack. Du sprang iväg med svansen mellan benen sist.

Väldigt bra. Du påstår alltså att ögat INTE är en idiotisk/ointelligent konstruktion. Evolutionister påstår nämligen att ögat är en idiotisk/ointelligent konstruktion eftersom "kablarna" ligger ovanpå fotoreceptorerna. Eftersom du accepterar att ögat inte är idiotisk konstruktion så behöver jag inte bevisa det för dig .
Citera
2013-06-08, 19:34
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Hur definierar du ett perfekt mänskligt öga? Säg inte att ett perfekt mänskligt öga är ett perfekt mänskligt öga? Det håller inte. Ett öga ska inte vara närsynt, inte översynt. Ögat ska vara ... osv.

Detta är ett perfekt öga, som har egenskaperna 1,2,3,4 osv.

När vi hittar ett öga med dessa egenskaper, varför drar vi den generella slutsatsen och säger "ögats konstruktion är defekt". Om ögats konstruktion är defekt, varför finns det ögon som inte är defekta?

Slutsatsen måste skrivas om på ett mer objektivt sätt.
Jag definierar något perfekt som något som inte kan förbättras i något avseende. Sätt denna definition framför ett öga OCH VOILÀ, i.e. ett öga som inte kan bli bättre, dvs. det är en logisk omöjlighet att skapa ett bättre öga.

Så sluta upp nu din lilla jesusdyrkare och leverera. Det är du som gjort ett påstående. Inte jag. Jag ska inte göra ett skit. Jag ska bara sitta och vänta.
Senast redigerad av baylife 2013-06-08 kl. 19:37.
Citera
2013-06-08, 19:35
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Väldigt bra. Du påstår alltså att ögat INTE är en idiotisk/ointelligent konstruktion. Evolutionister påstår nämligen att ögat är en idiotisk/ointelligent konstruktion eftersom "kablarna" ligger ovanpå fotoreceptorerna. Eftersom du accepterar att ögat inte är idiotisk konstruktion så behöver jag inte bevisa det för dig .
Du har påstått att det är perfekt. Bevisbördan ligger på dig. Seså, leverera ett motsägelsebevis.
Citera
2013-06-08, 19:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Vänligen läs följande:

Du spekulerar hej-vilt här. Belägg för att närsynthet beror på kusingiften - och förklara då samtidigt varför frekvensen är lägst i Afrika.

Citat:

Jag drar inte slutsatsen att ögat per definition är en dålig konstruktion. Jag säger att OM man hävdar att ögat är så pass perfekt och förunderligt att en skapare MÅSTE givit upphov till det har man en hel del brister att förklara.

Bland detta en lins som med åldern blir så stel att översynthet beräknas drabba runt 80%. Det finns säkert många faktorer som spelar in - men att kroppen åldras och att detta tar sig olika uttryck är säkerligen inget du bestrider.

Citat:
Jag har efterfrågat din definition av ögats ändamål. När vi nått dit kan vi börja prata om funktion.
Citera
2013-06-08, 19:44
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Du spekulerar hej-vilt här. Belägg för att närsynthet beror på kusingiften - och förklara då samtidigt varför frekvensen är lägst i Afrika.
Detta är egentligen irrelevant, dvs. vad detta beror på. Ett perfekt öga skulle ju givetvis inte ens kunna ha möjligheten att bli närsynt eller översynt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in