2013-06-06, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doii
Personligen hade jag inte kört med släp p.ga. av att man bara får ligga i 80 km/h, men är de täckt så är de nog inga problem.Tänk bara på att de syns nog tydligare om du har ett överlastat släp än en bil. Vet du om caddyn ändrar fjädringen om den är tungt lastad? Flera nyare bilar kan ha den funktionen.

Ska försöka hålla mig under maxlasten, så det borde vara lugnt. Accepterar tullen ett inbjudningskort till en stor fest som hålls av min mor och far, där jag fixar alkoholen, som anledning till att köpa mycket?
Citera
2013-06-06, 11:39
Medlem
Doiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plee
Ska försöka hålla mig under maxlasten, så det borde vara lugnt. Accepterar tullen ett inbjudningskort till en stor fest som hålls av min mor och far, där jag fixar alkoholen, som anledning till att köpa mycket?

Tror dom inte komma fråga efter det, men ha med de så är du extra försäkrad.
Citera
2013-06-07, 15:52
Medlem
Rapport från tur till Sassnitz:
Åkte med en kompis för att bunkra inför en förestående gemensam fest. Biljetten för båda inkl. bil gick bara på 299 kr ToR!

Förbeställde i Stenas Bordershop dagen före, rätt så tunt utbud. Fick mail med ett bokningsnummer att uppge.

Tog 12.45-färjan, rätt mycket folk, men ändå hyfsat med plats på båten, inga problem med sittplats.
Enligt tidtabellen skall båten komma fram 16.45 och gå tillbaks 17.45, den var lite sen och vi rullade av ca 17.05, smått stressade. Bordershopen ligger direkt till höger om nedfartsrampen inne i hamnområdet, så det är bara en U-sväng in på parkeringen.

In på shopen och ställa sig i kassakön och fylla i exportdeklarationen samtidigt, bara att uppge numret och betala. Samtidigt såg vi att bilarna (som inte var så många) körde på färjan.
Runt till baksidan med kvittot och ringa på, så kom en butter tysk med en kundvagn. Snabbt bort till bilen och lasta ner i skuffen. Nu var klockan 17.30.

Det blev en rundpall tillbaks in på den nu tomma påfartsbanan (dvs utan att ta vägen ut om incheckning). Där stod en pickup med en kille som kollade på utsidan på vår biljett i en halv sekund och viftade oss på båten. Ingen mer som kollade eller scannade biljetten.

Summering:
Klart prisvärt, betydligt billigare än att:
- ta bron
- bränna 32 mil genom Danmark
- färja till Puttgarden
Tar eventuellt lite längre tid, men det är mer chill att sitta på färjan än att stressa ner till Rödby. Rekommenderar medtag av en termos kaffe och några mackor.
Citera
2013-06-08, 14:05
Medlem
Hade tänkt att åka ner i en skåpbil med en kompis som är under 20 (jag själv är 20 år).

Vi är ännu inte säkra på om det blir puttgarden eller Sassnitz. Verkar som att det är billigare att åka till Puttgarden om man har ett fordon över 2 meter högt.

Hur är det i tullen, kan det bli problem om den som kör är 20 med en 19 årig passagerare eller tvärtom? Hur mycket tror ni att man måste köpa för att man ska tjäna på det? Vi hade väl tänkt 15-20 flak var + några liter sprit.
Om de frågar, kan man inte bara säga att man bunkrar upp inför sommaren och festivalerna?
Citera
2013-06-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alerion
Hade tänkt att åka ner i en skåpbil med en kompis som är under 20 (jag själv är 20 år).

Vi är ännu inte säkra på om det blir puttgarden eller Sassnitz. Verkar som att det är billigare att åka till Puttgarden om man har ett fordon över 2 meter högt.

Hur är det i tullen, kan det bli problem om den som kör är 20 med en 19 årig passagerare eller tvärtom? Hur mycket tror ni att man måste köpa för att man ska tjäna på det? Vi hade väl tänkt 15-20 flak var + några liter sprit.
Om de frågar, kan man inte bara säga att man bunkrar upp inför sommaren och festivalerna?
Kan inte se att det skulle vara så mycket billigare via Puttgarden. Tänk på att vid Puttgarden skall du lägga till:
- bensin för 32 mil genom Danmark
- broavgift Öresundsbron alt. färja H/H
För större bilar brukar det inte finnas så bra erbjudanden. Om ni kan ordna en vanlig bil som kan packa lite och nöja er med vad den kan lasta, kan ni ju köra på en 299kr biljett Trelleborg-Sassnitz.
Är ni oroliga för 19-åringen, låt honom gå i land i Trelleborg via landgången. Iom att han inte får ta in något ändå kan det bara göra skada. Ni ligger ändå antagligen på vad en person kan ta in utan större risk, så länge ni inte åker för överlast.
Citera
2013-06-09, 11:39
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Kan inte se att det skulle vara så mycket billigare via Puttgarden. Tänk på att vid Puttgarden skall du lägga till:
- bensin för 32 mil genom Danmark
- broavgift Öresundsbron alt. färja H/H
För större bilar brukar det inte finnas så bra erbjudanden. Om ni kan ordna en vanlig bil som kan packa lite och nöja er med vad den kan lasta, kan ni ju köra på en 299kr biljett Trelleborg-Sassnitz.
Är ni oroliga för 19-åringen, låt honom gå i land i Trelleborg via landgången. Iom att han inte får ta in något ändå kan det bara göra skada. Ni ligger ändå antagligen på vad en person kan ta in utan större risk, så länge ni inte åker för överlast.

Det lutar nog att Trelleborgrutten är billigare, även fast priserna i boardershoppen är lite dyrare?

Hur mycket högre är priserna rent generellt i Sassnitz?
Står tullen oftare där än tex i helsingborg?
Citera
2013-06-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Rapport från tur till Sassnitz:
Åkte med en kompis för att bunkra inför en förestående gemensam fest. Biljetten för båda inkl. bil gick bara på 299 kr ToR!

Förbeställde i Stenas Bordershop dagen före, rätt så tunt utbud. Fick mail med ett bokningsnummer att uppge.

Tog 12.45-färjan, rätt mycket folk, men ändå hyfsat med plats på båten, inga problem med sittplats.
Enligt tidtabellen skall båten komma fram 16.45 och gå tillbaks 17.45, den var lite sen och vi rullade av ca 17.05, smått stressade. Bordershopen ligger direkt till höger om nedfartsrampen inne i hamnområdet, så det är bara en U-sväng in på parkeringen.

In på shopen och ställa sig i kassakön och fylla i exportdeklarationen samtidigt, bara att uppge numret och betala. Samtidigt såg vi att bilarna (som inte var så många) körde på färjan.
Runt till baksidan med kvittot och ringa på, så kom en butter tysk med en kundvagn. Snabbt bort till bilen och lasta ner i skuffen. Nu var klockan 17.30.

Det blev en rundpall tillbaks in på den nu tomma påfartsbanan (dvs utan att ta vägen ut om incheckning). Där stod en pickup med en kille som kollade på utsidan på vår biljett i en halv sekund och viftade oss på båten. Ingen mer som kollade eller scannade biljetten.

Summering:
Klart prisvärt, betydligt billigare än att:
- ta bron
- bränna 32 mil genom Danmark
- färja till Puttgarden
Tar eventuellt lite längre tid, men det är mer chill att sitta på färjan än att stressa ner till Rödby. Rekommenderar medtag av en termos kaffe och några mackor.

Vart hittar du hemsidan där man kan förbeställa? Hittar bara bordershop för puttgarden samt Rostock.

mvh
Citera
2013-06-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatistheshit
Vart hittar du hemsidan där man kan förbeställa? Hittar bara bordershop för puttgarden samt Rostock.

mvh

http://www.stenalinebordershop.se/
Citera
2013-06-10, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plee
http://www.stenalinebordershop.se/
Rekommenderar förbeställning om du skall med vändande båt, det är inte mycket tid att vinka på. Men det verkar som om de håller koll på att Bordershop-kunderna kommer med båten tillbaka.
Citera
2013-06-12, 21:16
Medlem
Racooons avatar
Fick idag veta att tullen i Helsingborg har en ny approach, åtminstone har jag inte hört om den förut.
Två kompisar blev idag invinkade av tullare. De hade 130 ölflak och 20-25 liter sprit. Tullaren tyckte det var ganska mycket och frågade varför de köpt så mycket. Polarna körde med "midsommar och snart semester, ju".
Tullaren var lite grinig och tyckte ändå att det var väl mycket. Han tog deras personnummer och sade att om de blir stoppade igen med såna mängder alkohol inom ett år så blir allt beslagtaget.

Nån mer som drabbats av detta beteende?
Citera
2013-06-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Fick idag veta att tullen i Helsingborg har en ny approach, åtminstone har jag inte hört om den förut.
Två kompisar blev idag invinkade av tullare. De hade 130 ölflak och 20-25 liter sprit. Tullaren tyckte det var ganska mycket och frågade varför de köpt så mycket. Polarna körde med "midsommar och snart semester, ju".
Tullaren var lite grinig och tyckte ändå att det var väl mycket. Han tog deras personnummer och sade att om de blir stoppade igen med såna mängder alkohol inom ett år så blir allt beslagtaget.

Nån mer som drabbats av detta beteende?

Hände mig för ett år sedan vid bron. Fast det var nog bara att markera då dom hade ca 15 st rekryter från kustbevakningen med sig
Citera
2013-06-13, 08:07
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racooon
Han tog deras personnummer och sade att om de blir stoppade igen med såna mängder alkohol inom ett år så blir allt beslagtaget.

Har inte råkat ut för detta, men det luktar bluff & skrämskott lång väg...

1. Slog han in deras personnummer nånstans eller krafsade han bara ner det på ett anteckningsblock? Om han inte slår in det och kollar mot en databas där och då kan han ju omöjligen kontrollera om det redan nu var tredje gången på en månad de körde; väntar han 15 minuter tills båten är tömd och sen slår det på kontorsdatorn är de ju liksom borta.

2. Personuppgiftslagen är inte att leka med (PUL) och även om jag är lite osäker på just Tullens befogenheter tvivlar jag på att de plötsligt smäller upp ett personregister på "misstänkta smugglare" hipp som happ. Tänk vilken jävla liv det blir när banker och försäkringsbolag vågar göra noteringar om nån tomte som tappar fjärde guldklockan på ett halvår och liknande.

3. Liten slutknorr: Det är bara föraren som behöver visa körkort. Passageraren kan ju hävda att han saknar leg och uppge fejkat personnummer, och så byter man bara roller till nästa körning. Så skulle de köra ett bamselast igen innan jul är det ju inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in