2013-06-08, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Demoskop ger SD 9,6 procent, en minskning med 0,3 procentenheter sedan förra mätningen. Undersökningen är gjord mellan den 28 maj och 5 juni och det verkar som att Husby-kravallerna haft någon inverkan på SDs resultat.

http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldts-huvudvark-m-tappar-igen/

9,6% i en telefonundersökning är ju helt OK.
2013-06-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemvetmest1
9,6% i en telefonundersökning är ju helt OK.

Svensken är försiktig, tänker sig för ett antal gånger innan han handlar.

När det gäller upploppen så behöver han tid för att dessa chockartade händelser ska sjunka till botten av hans medvetande. Han kanske behöver ventilera saken bland nära och kära.

Men när allt detta är klart så har vi ytterligare en binge väljare, trogna väljare.

Så femton tjugo procent i nästa val ligger inom möjligheternas gräns.
2013-06-08, 09:00
Medlem
Powergirls avatar
SD ligger still i Demoskops mätning. De 0.3 procentens nedgång ligger inom felmarginalen och det kan vi bortse ifrån. Dock väntar jag fortfarande på det stora raset för SD som jag tror kommer. Frågan är bara när?
2013-06-08, 09:06
Medlem
Bruksgasellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
SD ligger still i Demoskops mätning. De 0.3 procentens nedgång ligger inom felmarginalen och det kan vi bortse ifrån. Dock väntar jag fortfarande på det stora raset för SD som jag tror kommer. Frågan är bara när?

Det tror jag att du kan glömma PG. Samhällsutvecklingen och de finansiella svårigheter som tornar upp sig för Sveriges kommuner och landsting kommer att göra det tydligt för alla och envar att något är riktigt ruttet i konungariket Sverige. Ska det komma ett stort ras för SD måste de fixa det själva genom någon megaskandal, partisplittring eller dylikt.
2013-06-08, 09:14
Medlem
Durgas avatar
Citat:

"Dock väntar jag fortfarande på det stora raset för SD som jag tror kommer. Frågan är bara när? "

Vore intressant att höra vad som skulle trigga igång ett ras, något positivt måste ju i så fall hända med invandringen som är SD profilfråga.
Nej med tanke på alla kostnader ,sociala som ekonomiska som är förknippade med invandringen och som slår mot skattebetalarna så ser då inte jag det som möjligt att SD kan gå ned.
Jag menar man kan kleta på vilka etiketter som helst på SD så förändrar det inte det faktum att SD är det enda partiet som just nu tar upp en problematik som bara kommer att bli värre och värre.
Men som sagt du får gärna för oss presentera ett columbi egg som i ett svep sveper bort den verkliga verkligheten , shoot!
Senast redigerad av Durga 2013-06-08 kl. 09:17. Anledning: rättelse
2013-06-08, 09:23
Medlem
Lost-Souls avatar
Anders Wallner, Miljöpartiets partisekreterare:

"Det bekräftar att många tröttnat på en moderat politik och vår position som Sveriges tredje största parti stärks. Vi ser fram emot valåret och att byta ut nuvarande regeringen mot en ny och grönare regering."

MP bekräftar än en gång att verkligheten och miljöpartiet går åt skilda håll. MP har mig veterligen inte varit tredje största partiet sedan september 2012
2013-06-08, 09:24
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:

Varför skulle SD rasa i opinionen. Själv väntar jag på det stora lyftet. Om sjuklöverns politik får fortsätta, så innebär det fortsatt omfattande invandringen från 3:e världen. Eftersom utanförskapet är stort i dessa grupper, innebär detta:

- försämrad välfärd (sämre vård-skola-omsorg och lägre bidrag mm)
- ökad kriminalitet (rån, våldtäkter, bilbränder)
- ökade motsättningar mellan folkgrupper
- ökat inflytande för bl.a. islam på svenskarnas bekostnad
- folkutbyte (med dagens politik och folks nativitet, är invandrare och invandrares barn och barn-barn i majoritet om 30-talet år och i slutet av 2000-talet är muslimer i majoritet och Sverige per definition ett muslimskt land)

Ovanstående händer om dagens politik fortsätter. De röstberättigade i Sverige bör begripa detta förr eller senare. Jag har svårt att tänka mig att denna insikt skulle leda till "det stora raset" för SD.

Jag trodde att upploppen och bilbränderna skulle leda till en märkbar uppgång i opinionen för SD. För mig är det helt obegripligt att väljarna inte drar slutsatsen att det bara kommer bli värre med en fortsättning av dagens politik. Antingen är väljarna blinda eller självplågare. Jag vet inte vad som är värst.

Vad är det för faktorer som du anser ligga bakom ett kommande stort ras för SD i opinionen?
2013-06-08, 09:45
Medlem
Citat:

Önskedröm från en sosse/batikhäxa... SD kommer BARA att växa! Lätt över 10 % nästa val, dvs en dubblering i vanlig ordning val till val.
2013-06-08, 09:46
Medlem
Bengrots avatar
Märkligt att en mätning under Husbykravallerna genererar en nedgång för SD. Får inte ihop det riktigt.
2013-06-08, 10:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Märkligt att en mätning under Husbykravallerna genererar en nedgång för SD. Får inte ihop det riktigt.

Kan ju istället vara positivt. Det vill säga att folk röstar utifrån mer stabilare ställningstagande som bygger på att man ser konsekvenserna på alla plan i samhället, inte bara tillfälliga upplopp.
2013-06-08, 10:12
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot

Slumpen råkade denna gång skapa ett urval där fler väljare på Söder i Stockholm och i Majorna i Göteborg och färre i Skåne än vanligt blev uppringda? Ooops...
2013-06-08, 10:20
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kan ju istället vara positivt. Det vill säga att folk röstar utifrån mer stabilare ställningstagande som bygger på att man ser konsekvenserna på alla plan i samhället, inte bara tillfälliga upplopp.

Och när transformerades svenskarna till denna stabilitet? Några döda sälar i skärgården och miljöpartiet rusar in i riksdagen, folkpartiet mumlar om språktest för invandrare och de dubblerar antalet väljare på ett par veckor. Nej, antingen är det en för svår analys för folket (etniska upplopp i dussintals förorter --> detta ser inte bra ut för framtiden, vad kan de tänkas bero på? --> vad kan jag göra åt saken?) eller så har undersökningen råkat få lite konstigt underlag den här gången. Om inget av ovanstående: game over Sweden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in