2013-06-07, 07:58
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheretheslimelive
Möjligt, men jag tror det är svårt så länge man är ett enfrågeparti som mest samlar proteströster. Väljarna är ofta mycket otrogna. Glöm inte att Ny Demokrati hade 13% av rösterna och sedan rasade ihop fullständigt inom loppet av några månader. V har haft 13% under Schyman. FP har haft 13-14% och se var de är nu. Osv.
SD är mycket tunt i toppen, en skandal med Åkesson involverad eller att något annat händer som gör att han får avgå så finns det inte mycket kvar av partiet.

Ian Wachtmeister har fått frågan många gånger om SD går samma väg som NyD.
Han säger att Ny Demokrati var en helt annan historia,slängde ihop diverse folk några månader före valet som körde sin egen agenda och i Riksdagen gällde det att sätta sig på tvären så mycket som möjligt,ett rent missnöjesparti som antagligen bromsade upp SD,tiden efter NyD´s gästspel i politiken då väljare såg vilka pajaser NyD var.
V levde på Schyman och skulle tro att hon drog många kvinnliga väljare till partiet.
Partier som Fp,C,KD har samhällsutvecklingen mot sig.
Centern har övergett landsbygden,KD har övergett dom kristna väljarna och Fp har varit med i allra högsta grad till att rasera den svenska skolan.
Numera är det viktigare att Illegala flyktingar får gratis vård,det vinner man inga väljare på.
SD är det enda parti som har samhällsutvecklingen med sig,enda parti som vill lämna ett EU i kaos,bromsa upp invandringen och göra något på allvar åt kriminaliteten.
Det gäller bara att "ketchup effekten" kommer,och det gör den säkerligen efter EU valet nästa år.
Visst finns det arvtagare efter Åkesson,SDU´s ledare Gustaf Kasselstrand är duktig kille med betydligt tuffare attityd än Åkesson.
2013-06-07, 14:36
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Om vi på denna planet ska vända på miljö-katastrofen så kräver det att alla börjar cykla, sluta resa, börja plantera sin egen mat, sluta äta kött och sluta använda el. Ja enkelt uttryck så måste vi gå tillbaka till medeltiden. Om det räcker vet jag inte för vi är ändå vad jag fått höra 3 miljarder människor för mycket än vad planeten klarar av. Skulle alla människor på planeten leva som vi gör i Sverige skulle vi behöva 6 stycken planeter.

Jag vet inte hur vi ska lösa eller vända på växthuseffekten. Om vi som människor är mogna nog att klara av det som krävs för att göra det. Tyvärr kommer vi nog till den punkt då moderjord löser problemet på sitt sätt. Det vill säga utrotar större delen av människosläktet. Jag tror nog att jag går och lever i förnekelse. Jag hoppas på det bästa, lever mitt liv på mitt sätt och hoppas att jag och mina barn aldrig behöver uppleva konsekvenserna under våra liv. Som tur är så lever vi på en plats på jorden som än så länge varit underbart befriad från konsekvenser. När konsekvenserna väl kommer så kommer de däremot slå till hårt - Istid!

Växthuseffekten är som sagt en naturlig del av jorden. Det har hänt tidigare och kommer hända igen. Det vi människor har gjort är att vi har påskyndat processen med bra många tusen år. Om vi ens kan göra något nu för att förhindra den vet jag inte. Jag hoppas allt är en överdrift eller åtminstone att vi kan göra något åt problemet. Om det går att lösa så krävs det att varenda jävel måste ta sig i kragen. Eller framförallt de som faktiskt har makt att göra något måste ta sig i kragen. Viktigast är om de stora länder och företag gör något, bland annat Kina. Men även om Kina gör det så räcker det inte. Alla måste det och någon måste börja. Någon måste föregå med gott exempel och jag menar bara att vi ska inte ge oss rätten att klaga på andra länder om vi inte själva gör något.
Växthuseffekten är ot,men ok vad SD gör är att ifrågasätta de övriga partiernas "absoluta sanningar"
Sd har rätt i att det som behöver göras åt miljön ska göras i tredje världen först och främst,och där fick man ju tom medhåll av våran stora landsfader,då investeringar där är så mycket billigare.
2013-06-07, 14:59
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
"Ingen annan bryr sig, så varför ska vi?" Om du såg en pensionär ligga på gatan med ett skadat ben, skulle du skita i att hjälpa Henne/honom på grund av att andra skiter i pensionären, eller skulle du hjälpa denne?
För det första tycker jag nog att denna jämförelse är ganska kass och för det andra har jag väl inte påstått att vi ska skita i att bry oss bara för att andra inte gör det? (Även om det faktiskt är upp till exempelvis Indien, Kina och USA att förändra sig).
2013-06-07, 15:07
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
SD har med stor sannolikhet fångat upp de antal proteströster som går att få nu, det är inte troligt att vi får se opinionssiffror över 15% och definitivt inte i valet.
Det är mycket möjligt att SD inte får över 15% i valet nästa år men jag förstår inte vad du grundar påståendet (och dina förhoppningar?) om att de har fångat upp "de antal proteströster som går att få nu" på. Du kan t.ex. inte grunda detta på faktumet att partiet stadigt har vuxit sedan 1988 eller enligt opinionsundersökningarna de senaste åren (http://www.status.st/). Inte heller kan du grunda det på det politiska klimatet i allmänhet där den politiska korrektheten alltmer utmanas av mer eller mindre nationalistiska attityder.
Senast redigerad av Fittfitta 2013-06-07 kl. 15:42.
2013-06-07, 15:13
Bannlyst
Citat:
SD är mycket tunt i toppen, en skandal med Åkesson involverad eller att något annat händer som gör att han får avgå så finns det inte mycket kvar av partiet.

Så där har det låtit sedan SD bildades 1988, "försvinner den och den personen är det helt kört för partiet". Så har den och den personen försvunnit och ersatts av nya krafter, och partiet har fortsatt växa och utvecklas.

SD är mer än något annat parti i riksdagen en lagmaskin.
2013-06-07, 15:25
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Folk inser att SD är ett gnällande missnöjes parti med skygglappar utan svar, därför SJUNKER siffrorna i undersökningarna. Blinda som ni är så ökar de i denna tråd. En del tjatar om 30%, bara det visar på indoktrinering, de mer sansade har fastnat på 10% inte ens de kan låta bli överdrifter, varför skriver man 9-10%?
Det är naturligtvis DU som är indoktrinerad (och det gäller inte bara faktumet att du har fel angående SD's stöd i opinionen. Det är dock en annan diskussion). Du menar att de övriga utopiska och totalt verklighetsfrånvända riksdagspartierna inte har ideologiska skygglappar och blundar för verkligheten? De har haft årtionden på sig att skapa en fungerande integration men misslyckats. Detta av naturliga skäl då en integration med den invandring vi har haft denna tid är omöjlig. SD sjunker inte i opinionen, detta gör dock de flesta andra partierna http://www.status.st/. Likt mainstreammedia så förvränger du sanningen genom att välja ut det som passar dig. Det är ointressant att SD exempelvis har tappat i stöd då och då utan det som självklart är intressant är att de långsiktigt ökar. Man kan få saker och ting till vad man vill om man väljer sin fakta strategiskt efter sina ideologiska ställningstaganden. Detta är dock en metod som totalt bör underkännas och det är samtidigt en metod som är återkommande bland skribenter som menar att SD minskar. De måste nämligen ta till detta styrande sätt då en hederlig faktaredovisning skulle strida mot deras påpekanden.
2013-06-07, 15:35
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Om vi på denna planet ska vända på miljö-katastrofen så kräver det att alla börjar cykla, sluta resa, börja plantera sin egen mat, sluta äta kött och sluta använda el. Ja enkelt uttryck så måste vi gå tillbaka till medeltiden. Om det räcker vet jag inte för vi är ändå vad jag fått höra 3 miljarder människor för mycket än vad planeten klarar av. Skulle alla människor på planeten leva som vi gör i Sverige skulle vi behöva 6 stycken planeter.

Jag vet inte hur vi ska lösa eller vända på växthuseffekten. Om vi som människor är mogna nog att klara av det som krävs för att göra det. Tyvärr kommer vi nog till den punkt då moderjord löser problemet på sitt sätt. Det vill säga utrotar större delen av människosläktet. Jag tror nog att jag går och lever i förnekelse. Jag hoppas på det bästa, lever mitt liv på mitt sätt och hoppas att jag och mina barn aldrig behöver uppleva konsekvenserna under våra liv. Som tur är så lever vi på en plats på jorden som än så länge varit underbart befriad från konsekvenser. När konsekvenserna väl kommer så kommer de däremot slå till hårt - Istid!

Växthuseffekten är som sagt en naturlig del av jorden. Det har hänt tidigare och kommer hända igen. Det vi människor har gjort är att vi har påskyndat processen med bra många tusen år. Om vi ens kan göra något nu för att förhindra den vet jag inte. Jag hoppas allt är en överdrift eller åtminstone att vi kan göra något åt problemet. Om det går att lösa så krävs det att varenda jävel måste ta sig i kragen. Eller framförallt de som faktiskt har makt att göra något måste ta sig i kragen. Viktigast är om de stora länder och företag gör något, bland annat Kina. Men även om Kina gör det så räcker det inte. Alla måste det och någon måste börja. Någon måste föregå med gott exempel och jag menar bara att vi ska inte ge oss rätten att klaga på andra länder om vi inte själva gör något.
Eftersom att de fossila bränslena (av vilka vi får runt 90% av vår energi ifrån) redan har peakat (med undantag av kol möjligtvis som Kina ändå inom en snar framtid kraftigt kommer att tvingas skära ner på) så kommer vi att vara tvingade att ställa om till ett liv i mindre behov av energi och med det utsläpp. Så du behöver inte oroa dig för miljön då de minskade miljöutsläppen helt enkelt kommer att bli en effekt av vårt minskade beroende av de fossila bränslena. Det som är problemet är alltså inte att miljön förstörs utan att vår levnadsstandard kommer att sjunka kraftigt vilket man bör förbereda sig på.
Senast redigerad av Fittfitta 2013-06-07 kl. 15:43.
2013-06-07, 15:40
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Möjligt, men jag tror det är svårt så länge man är ett enfrågeparti som mest samlar proteströster. Väljarna är ofta mycket otrogna. Glöm inte att Ny Demokrati hade 13% av rösterna och sedan rasade ihop fullständigt inom loppet av några månader. V har haft 13% under Schyman. FP har haft 13-14% och se var de är nu. Osv.
För det första är SD inget enfrågeparti men även om de skulle vara det så ser jag inte problemet. Om det finns ett problem som överlägset är viktigast, varför inte fokusera på det?

För det andra kan du inte jämföra SD med NyD. Detta har förklarats massor av gånger. SD är ett mycket mer stabilt parti i en tid då ett invandringskritisk parti behövs mer än någonsin. SD kommer inte likt NyD försvinna upp i rök.

För det tredje har det redan visat sig att skandaler som media levererar inte får något gensvar i form av tappat stöd hos SD. Jämför med deras senaste försök att smutskasta partiet med den då två år gamla järnrörsvideon. SD ökade efter det. Det som eventuellt skulle krävas skulle vara om Jimmie Åkesson började äta bebisar till frukost.
2013-06-07, 16:03
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
För det första är SD inget enfrågeparti
Profilfrågeparti, är en benämning som kanske skulle passa bättre!
2013-06-07, 16:27
Medlem
Teleskoptampongs avatar
Citat:
Möjligt, men jag tror det är svårt så länge man är ett enfrågeparti som mest samlar proteströster. Väljarna är ofta mycket otrogna.
Du har rätt i alla de exempel du räknar upp. Det kan gå upp och ned fort i svensk politik. Ny Demokrati, Junilistan och Piratpartiet är alla bra exempel på det.

Dock förtjänar det att påpekas att Sverigedemokraterna har de trognaste väljarna av alla riksdagspartier, enligt en undersökning av Sentio som gjordes i maj 2013. 77,6% av de som röstat SD är säkra på att de kommer rösta på SD igen vid nästa val. Endast S har en siffra i närheten, 73,9%. Som jämförelse har C mest otrogna väljare på 21,4%.

Jag hittar inte originalundersökningen på Sentios hemsida men Fria Tider skrev om den när den kom:
http://www.friatider.se/ny-undersokning-sd-valjare-mest-nojda-med-sitt-partival
2013-06-07, 16:34
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Så när man går från 10% drygt till 6,8 så växer man. Är det inte när man vägrar tro på minussiffror som man är blind. Vart fan får du kulturmarxist från? Det visar ju bara den totala bristen på förstånd du har, därför är det du som är ute och cyklar.

Du vet väl att det finns olika institut som mäter på olika sätt, va?
2013-06-08, 07:48
Medlem
Rammsbergs avatar
Demoskop ger SD 9,6 procent, en minskning med 0,3 procentenheter sedan förra mätningen. Undersökningen är gjord mellan den 28 maj och 5 juni och det verkar som att Husby-kravallerna haft någon inverkan på SDs resultat.

http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldts-huvudvark-m-tappar-igen/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in