2013-06-07, 19:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Bevis tillräckligt för en fällande dom föreligger inte i dagsläget, men om KJ släpps nästa vecka innebär det att blåljuset återkommer när bevisläget stärkts.

För övrigt betvivlar jag att KJ blir temporärt frisläppt nästa vecka, man vet att man har rätt man eller åtminstone en av dem. Han kommer troligen att bli omhäktad ett antal gånger innan åtal väcks.
Citera
2013-06-07, 19:52
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om det var KJ som begick vapenhotet undgick han påföljd.

Det kan hända. Men tror du inte att det hade stått något om detta i media ifall det hade varit KJ? Kan bara se rubrikerna framför mig...

Men visst, visst.
Citera
2013-06-07, 19:52
Medlem
Vet ej om detta varit uppe i tråden redan.
Vad är det för bil som man är intresserad av tro?
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7697105
Citera
2013-06-07, 19:54
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Ja, men det finns inte heller några artiklar efter det som talar om att de två killarna skulle blivit åtalade. Dessutom skrev väl KJ på sin FB någonting om "Jippi! Ärendet blev nedlagt"
Hittar tyvärr inte det inlägget här just nu...

Jag har lusläst hans FB och har för mig att det handlade om att han slagit sönder bilen sin.
Citera
2013-06-07, 19:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Det mest sannolika är väl ändå att styckningen är gjord av transportbehov, men det ena utesluter väl inte det andra? Han kan ju ha haft ett initialt annat motiv till skändningen av kroppen- de 7 knivhuggen och sedan fortsatt av praktiska skäl?

Eftersom att knivhuggen uppges vara ytliga så måste de troligtvis uppkommit efter att den initiala vreden har lagt sig- han har alltså vid den punkten i själva gärningen lyckats hejda sig själv, och därför faller väl inte styckningen in på ett sätt som att den är gjord offensivt?

Men visst jag förstår vad du menar och utesluter inte på något sätt att det du säger skulle kunna vara rätt.

Eller så ville han tortera sitt offer först. Få VB att säga det han ville att hon skulle säga. När hon inte gjorde det så stack han ihjäl henne. Inte en gång utan två gånger. Ser ingen anledning till att gm skulle sitta och märka henne när hon var död.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassruggen
Verkar verkligen som att polis och åklagare är inne på flera inblandade GM till dådet i helhet eller till åtminstone en del av det, mord/styckningen.
Citera
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:

Nej, detta var något nytt!

Vilken är bilarna kan de tänkas syfta på? Svårt att avgöra på bilden.
Citera
2013-06-07, 20:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Tack för den!

Jag får också en känsla av att det finns flera GM, kanske nån medhjälpare.
Rätta mig on jag har fel, men visst kan väl häktningen förlängas undan för undan, iaf så länge de väntar på fler analyssvar.
Jo, jag vill minnas att du följde tråden om Marinas i Spekeröd försvinnande och dödsfall. Mannen som misstänktes för att ha orsakat dödsfallet satt häktad i fem månader i väntan på SKL.
Citera
2013-06-07, 20:02
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Ja, men det finns inte heller några artiklar efter det som talar om att de två killarna skulle blivit åtalade. Dessutom skrev väl KJ på sin FB någonting om "Jippi! Ärendet blev nedlagt"
Hittar tyvärr inte det inlägget här just nu...

EDIT: #2578. Inlägg av OY

Vad handlade det här om då, blev visserligen nedlagt, dock varit föremål för en utredning:

"Kristo*fer Ki*ba Joh*nsson
den 30 september 2010
JAAA JIPPI JJIPPI JA JA JA!!! åklagaren har lackt ner utredningen mot mig =D=D=D "

Han viftade väl lite med sina låtsasvapen. Det får sällan några andra konsekvenser än tillsägelser.
Citera
2013-06-07, 20:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
/.../ Men vilket som, GM har ju uppenbarligen avlägsnat händerna. Varför?
Antingen för att undanröja bevis, eller också för att bestraffa/förnedra.
Citat:
Problemet, som jag ser det, är bara att denna handling - som indikerar ett kunskapsmässigt initierat och genomtänkt agerande - så skär sig mot dumpningen av kroppen i övrigt, som framstår som slarvigt genomförd (benen inne i ett hus vid en väl trafikerad skogsväg, resten av kroppen i ett grunt hål i marken, närheten till bebyggelse generellt o.s.v.). Min invändning är: om GM förstår och har tillräcklig närvaro att avlägsna händerna, borde han också ha gömt kroppen bättre.
Så mycket folk rörde sig väl inte där på vissa av gm säkert kända tider, t ex sen kväll. - Om gm tänkt bränna upp kroppsdelarna blir det hela mer logiskt, eller så logiskt det kan bli i det här fallet. - De kroppsdelar som låg i ett grund hål i marken befann sig inneslutna av större stenar; det var en eldstad. Eldstaden var placerad mitt i en brandgata. - Gm kan ha blivit störd av en annalkande bil, eller han kan ha glömt tändstickor eller tändmaterial. Benen ansåg han inte mödan värt att åter stoppa tillbaka i sin bil, utan täckte bara provisoriskt över kroppen och sköt temporärt in benen genom det öppna fönstret i ödehuset. - Om det fanns någon form av mönster/tecken på kroppen, och/eller benen varit arrangerade på ett ritualmässigt sätt, finns ändå en möjlighet att uppeldning varit hans intention. Han kan ju ha haft lite ritualer för sig själv därute i skogen som ingen normal människa förmår greppa. - Varför då inte elda upp också händerna? - Det kanske han redan hade gjort på annan plats, men funnit att platsen inte höll måttet för de övriga, större kroppsdelarna, alt. att han tvingades hämta något och då ändrade sin ursprungligt tänkta eldningsplats. - Eller han kan ha grävt ned händerna som ett blodsoffer till någon av sina husgudar. - Alternativen och människonaturerna är oräkneliga.
Citat:
En annan variant på detta alternativ är att det inte handlar om spår efter GM på händerna, utan att de avlägsnades för att dölja något annat förhållande, ett spår av gärningen, någonting som skett före dödstillfället. Jag har själv inget riktigt bra förslag på vad detta skulle vara dock. Kanske märken efter rep?
Två kraftfulla, och vart och ett dödande, hugg mot vitala delar kan tyda på att offret aldrig gavs en chans att hinna försvara sig med händerna, men det kan också tyda på att de två huggen blev nödvändiga för att oskadliggöra offret; det är svårt att veta. - Att utplåna märken efter rep låter lite som en överloppsgärning, men här vet vi inte heller vilka tankar som rörde sig i gm:s vid det här laget säkert överhettade huvud.
Citat:
Det sista alternativet är förstås att avlägsnandet av händerna har en symbolisk betydelse eller fyller ett särskilt behov hos GM. Att avlägsnandet är ett mål i sig, så att säga. Men återigen, varför just händer? Hade det rört sig avlägsnandet eller stympning av genitalier, bröst, ansikte - som är väldigt laddade kroppsdelar - så hade det varit begripligt (sexualsadistisk handling riktad mot könet eller en avpersonifiering av BO). Men händer? Var finns symboliken i det?
Som sagt: bestraffning eller förnedring, n.b. som inte behöver ha varit kopplade till någon sexualsadistisk böjelse.
Citat:
Frågan fascinerar mig. Har letat reda på referenserna till de tre mest auktoritativa studierna över styckmord i Sverige, Tyskland och Finland - och ska se om jag inte ska plocka fram dem när jag är på jobbet nästa vecka. Någonstans måste det finnas något liknande fall.
Det lär bli svårt eftersom vi på nuvarande stadium inte känner till alla detaljer just i det här fallet - plus att inget fall är det andra (precis) likt.
Citera
2013-06-07, 20:06
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Men vilken av bilarna, vet nån det?
Citera
2013-06-07, 20:06
Medlem
highfives avatar
Citat:

Den vita skåpbilen troligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in