2013-06-07, 11:32
Medlem
Oboros avatar
Det är bara att käka antidepressiva och jobba som telefonförsäljare för att fylla på CV:et.

Glad att det steget är över för mig. Stackars ungdomar.
Citera
2013-06-07, 11:36
Medlem
Inglorias avatar
DET FINNS JOBB!!

Jag gick på gymnasiet, vidareutbildade mig direkt på universitet (nej, detta leder inte automatiskt till jobb). Tog en fil.kand. och blev arbetslös.

Vad gjorde jag? Jo jag sökte allt jag hittade och jobbade som:
- skribent (lokaltidning)
- truckförare (fick här gratis c-truckkort)
- lagerarbetare (jobbade med flera olika tjänster vid olika tillfällen)
- krogen (flera olika arbetssrollar även här och olika krogar)

Och det är de jobb som jag tackade ja till, hade flera andra jobb som jag tackade nej till av diverse anledningar.

Det finns jobb! Det handlar bara om att skriva bra cv:n, ringa och följa upp de arbeten man har sökt, vara respektabel på intervjuerna och framför allt - sök allt allt allt!

Jag sitter idag på ett jobb som jag aldrig någonsin trodde att jag skulle arbeta med - och trivs hur bra som helst! Allt för att jag såg en annons på AF (jag hade ingen som helst erfarenhet inom yrket) och tänkte att ja vafan, man har ju ingenting att förlora! Blev tvåa på platstjänsten och personen före tackade ja, varvid jag tackade för mig och sa att de gärna fick höra av sig i framtiden om de tänkte anställa fler. Ett år sedan ringde min telefon och de bad mig komma på intervju igen då personen som fick jobbet inte hade trivts och hade i stället slutat.

Många som söker jobb idag tänker för mycket
- "Det där jag vill inte arbeta med"
- "Det där är för långt hemifrån, måste pendla"
- "Jag har ingen erfarenhet av det där, ingen idé att söka"
- "Hepp, de hör inte av sig, jag fick alltså inte jobbet, ingen mening med att ringa och kolla"

Jag har absolut förståelse för att alla inte kan jobba med allt av diverse olika anledningar, men det finns absolut ingen ursäkt för att en helt vanlig Svensson sitter och gnäller över att det inte finns några jobb - för det är skitsnack!
Citera
2013-06-07, 11:56
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vad är grejen med att älska att hata kursen om Harry Potter? Eftersom du uttalar dig om den förutsätter jag att du läst kursen, så hur skiljer den sig mot andra kurser i litteraturvetenskap? Det är en av den senaste generationens mest lästa bok, dess film- och merchandiseverksamhet omsätter miljardbelopp, boken släpptes i början av en tid då fantasylitteratur fick sig ett rejält uppsving bland den stora massan. Så givetvis är Harry Potter ett intressant koncept att studera.

För att inte glida iväg från topic vill jag dock poängtera att sånna här kurser inte ger något jobb, det gör inte heller "fina" litteraturetenskapskurser (tänk "Kafka och hans verk", "Fransk litteratur under romantiken", "Tolka Dantes texter" osv.). Däremot tror jag att det kan vara bra för nybakade studenter som är osäkra på om de vill plugga vidare eller inte. Genom att läsa lite roliga kurser kan man testa på universitetet och dels se om man trivs med att plugga rent generellt, och dessutom blir det hela mer avdramatiserat och man får inte lika stor chock när man börjar "på riktigt".

Jag är väldigt skeptisk till vissa kurser och utbildningar. Vad tjänar vi på att ha roliga kurser som Harry Potter m.fl? Det kan ge unga en felaktig bild om vad det innebär att studera på universitet. Är det inte rätt dyrt att anordna bara en enstaka kurs?
Citera
2013-06-07, 12:07
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Jag är väldigt skeptisk till vissa kurser och utbildningar. Vad tjänar vi på att ha roliga kurser som Harry Potter m.fl? Det kan ge unga en felaktig bild om vad det innebär att studera på universitet. Är det inte rätt dyrt att anordna bara en enstaka kurs?

Du är lite inne på samma linje som jag. Dessa typer av utfyllnadskurser kan visserligen vara bra för en del, men jag anser att man måste vara pragmatisk och inte skattesubventionera allt. Vill man läsa den här typen av ämne på universitetsnivå skall det vara OK, men då får man bekosta det själv.
Var man skall dra gränsen går naturligtvis att diskutera, men en del kurser sticker ut lite väl mycket.

Som sagt, 7.5P Harry Potter är inte räddningen för en nyss arbetslös gymnasist.
Citera
2013-06-07, 12:52
Medlem
takeitchills avatar
Citat:

Du verkar inte ha förståelse vad kunskap och universitet handlar om. All kunskap är bra. Vad menar du med att det ger en felaktig bild av vad det innebär att studera på uni.? Senast jag tittade så är litteraturvetenskap en väldigt ädel och gammal disciplin på uni. Jag skulle inte vilja leva i en värld där litteraturvetenskap tas som ett skämt och inte ska läras ut på våra universitet.
Citera
2013-06-07, 12:54
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

Som sagt, 7.5P Harry Potter är inte räddningen för en nyss arbetslös gymnasist.

Ne, det är de inte, men det är en start! Kanske får studenten av den kursen intresse av att börja skriva eller studera vidare inom litteraturvetenskap och kanske blir studenten i framtiden nästa J.K. Rowling och då har hela samhället nytta av att den personen läste "harry potter och dess världar".
Citera
2013-06-07, 15:56
Medlem
SuicideNotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Man förväntar sig såklart att kunna få ett jobb när man gått färdigt sin utbildning. Om det är mycket begärt så vet jag inte vilken bubbla du lever i.

Kan tillägga att jag själv inte är student.

Kan inte påstå att jag håller med. Har man enbart gått gymnasiet så är man inte kvalificerad att göra någonting förutsatt att du inte gått någon praktisk linje. Var ska jobb som inte kräver något komma ifrån?
Citera
2013-06-07, 17:11
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNote
Kan inte påstå att jag håller med. Har man enbart gått gymnasiet så är man inte kvalificerad att göra någonting förutsatt att du inte gått någon praktisk linje. Var ska jobb som inte kräver något komma ifrån?

Glöm inte att det inte bara är skolan som ger kunskap. Finns många duktiga personer som inte ens gått ut gymnasiet.

Korrelationen utbildning <-> kompetens är inte absolut.
Citera
2013-06-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNote
Enklare arbeten som på sin höjd kräver lite praktik eller interntutbildning?
Citera
2013-06-07, 20:18
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Du verkar inte ha förståelse vad kunskap och universitet handlar om. All kunskap är bra. Vad menar du med att det ger en felaktig bild av vad det innebär att studera på uni.? Senast jag tittade så är litteraturvetenskap en väldigt ädel och gammal disciplin på uni. Jag skulle inte vilja leva i en värld där litteraturvetenskap tas som ett skämt och inte ska läras ut på våra universitet.

Det kan vara du som har missuppfattat något. Bara för att kunskap är bra så betyder inte det att vi ska lägga ner mer tid och energi på att utbilda oss än vad som faktiskt behövs. Jag tror utan att överdriva att vi kan lägga ner vissa kurser och utbildningar eller förändra uppläggen enbart.

Jag skulle vilja se den personen som får sitt liv förändrat tack vare en rolig kurs på 7,5 poäng i ämnet Harry Potter.
Citera
2013-06-07, 21:18
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Det kan vara du som har missuppfattat något. Bara för att kunskap är bra så betyder inte det att vi ska lägga ner mer tid och energi på att utbilda oss än vad som faktiskt behövs. Jag tror utan att överdriva att vi kan lägga ner vissa kurser och utbildningar eller förändra uppläggen enbart.

Jag skulle vilja se den personen som får sitt liv förändrat tack vare en rolig kurs på 7,5 poäng i ämnet Harry Potter.

Däremot kanske det finns dom som fått sitt liv förändrat av 7,5 poäng i Texas Hold Em (Lund om jag inte minns fel?)?

Problemet idag är att det gått inflation i utbildning; var och varannan idiot idag har en BSc i FEK t.ex. Samtidigt sitter dessa mainstreamidioter och svär ve och förbannelse över välbetalda byggare (att dessa faktiskt är svårare att få tag i än en akademiker går dom ofta spårlöst förbi...).
Citera
2013-06-08, 01:01
Medlem
1970-01-01s avatar
Se bara på den här annonsen, inte konstigt att så många är arbetslösa.
BILD LÄNK - Kontorsvaktmästare

Länk till jobbet:
Platsbanken

För att söka jobb som kontorsvaktmästare så måste du:
* Ha gått ekonomi/sociologi linje
* Kunna Fastighetsskötsel/Reparationer
* Kunna Bokföring
* Kunna Engelska och Arabiska

Det som är så synd är att fler och fler företag kräver mer och mer spets kompetenser.
Problemet är att personer som är överutbildade för en tjänst söker sig vidare.
Och det kan ju aldrig vara bra för ett företag att ha hög personalomsättning, eller?
Senast redigerad av 1970-01-01 2013-06-08 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in