2013-06-07, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Vem hade fått veta mitt ute i havet? Bara att sänka dem när de går i sin lilla gummibåt igen. Eller kanske ramma dem och skylla på att man inte såg dem? Är t.o.m. försvarsmakten PK-skadad?

Piraterna hade ju tvingat indierna in på somaliskt vatten. Så jag tror nog att folk hade fått reda på det lilla du...
Citera
2013-06-07, 16:21
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitZ
Vi säger att svenskarna hade pepprat sönder piraterna. Vad tror ni då andra pirater som kapat ett skepp gör när dom ser det svenska fartyget? Jag tror då fan inte att dom lämnar det kapade skeppet så fredligt som dom gjorde denna gången. Tänk lite föriheleverttte!

Och, vad ska ett gäng somaliska pirater i en liten motorbåt, beväpnade med diverse gamla ryska Kalashnikovs och någon RPG göra gentemot ett krigsfartyg?

Visserligen är inte HMS Carlskrona så särskilt tungt beväpnad om man jämför med exempelvis en Arleigh Burke eller Sovremenny-jagare, men mot Carlskronas 57mm allmålskanon har inte somaliska pirater mycket att sätta emot...
Citera
2013-06-07, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och, vad ska ett gäng somaliska pirater i en liten motorbåt, beväpnade med diverse gamla ryska Kalashnikovs och någon RPG göra gentemot ett krigsfartyg?

Visserligen är inte HMS Carlskrona så särskilt tungt beväpnad om man jämför med exempelvis en Arleigh Burke eller Sovremenny-jagare, men mot Carlskronas 57mm allmålskanon har inte somaliska pirater mycket att sätta emot...

Dom har ju för i helvete gisslan ditt flötnylle...
Citera
2013-06-07, 16:42
Medlem
Pz.Kpfw.VI-Tigers avatar
Förvisso hade Sverige förmodligen kunnat använda sin universiella jurisdiktion som härleds från jus cogens. Emellertid stoppar det inte problemet eftersom tillgången på pirater inte verkar sina.
Citera
2013-06-07, 16:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Dom har ju för i helvete gisslan ditt flötnylle...

Och? Somaliska pirater tar gisslan titt som tätt - för att de själva tjänar pengar på det, inte för att de "tvingas" till det för att det kommer läskiga krigsfartyg och åker runt i närheten.

Hela deras affärsidé är ju just att kapa fartyg och plundra dem, och kräva ut lösensumma för besättningen - det är ju just det som militärnärvaron ska sätta stopp för. Och det gör man inte genom att släppa dem lösa direkt.

Jag antar att du är ett sådant käppmongo som anser att det är fel av polisen att ingripa mot våldsamma demonstranter som eldar bilar också?
"För att det gör det hela bara värre när polisen går in med våld, för då svarar demonstranterna med mer våld, buhuuuu".
Citera
2013-06-07, 16:48
Medlem
Citat:
Och? Somaliska pirater tar gisslan titt som tätt - för att de själva tjänar pengar på det, inte för att de "tvingas" till det för att det kommer läskiga krigsfartyg och åker runt i närheten.

Hela deras affärsidé är ju just att kapa fartyg och plundra dem, och kräva ut lösensumma för besättningen - det är ju just det som militärnärvaron ska sätta stopp för. Och det gör man inte genom att släppa dem lösa direkt.

Jag antar att du är ett sådant käppmongo som anser att det är fel av polisen att ingripa mot våldsamma demonstranter som eldar bilar också?
"För att det gör det hela bara värre när polisen går in med våld, för då svarar demonstranterna med mer våld, buhuuuu".

Ehh träskalle... Jag menar att piraterna förmodligen hade börjat döda gisslan nästa gång dom ser det svenska fartyget. och absolut inte lämna fartyget med besättningen oskadda för att sedan bli ihjälskjutna utav det svenska fartyget.
Senast redigerad av MitZ 2013-06-07 kl. 16:50.
Citera
2013-06-07, 16:53
Medlem
franges avatar
Citat:
Ehh träskalle... Jag menar att piraterna förmodligen hade börjat döda gisslan nästa gång dom ser det svenska fartyget. och absolut inte lämna fartyget med besättningen oskadda för att sedan bli ihjälskjutna utav det svenska fartyget.

Jo, men det är ju sådant de redan gör i dagsläget utan att det behöver komma utländska krigsfartyg och skrämmer dem.

Vad är det du vill ha sagt? Att vi ska låta dem härja fritt och kapa fartyg bäst de vill?

Och, hade HMS Carlskrona nedkämpat piraterna så hade det inte blivit någon "nästa gång", hur ska resten av deras piratgäng som vid det här tillfället satt i hamn veta om att det just var Carlskrona som sänkte deras kompisar? Vet de ens att deras piratkompisar blev nedkämpade? Eller kanske det kan vara så att deras skitbåt råkade haverera och sjunka av sig självt?
Senast redigerad av frange 2013-06-07 kl. 16:56.
Citera
2013-06-07, 16:58
Medlem
rejvgudruns avatar
USA, Indien och U.K. ger Seychellerna (bade marinen och kustbevakningen) vapen, utrustning och transportmedel inklusive torpedbatar och helikoptrar för att bevaka sitt terrotorialvatten.
När jag var där tidigare i ar berättade en taxichafför att kustbevakningen hade jagat ikapp pirater som hade tagit seychelliska fiskare som gisslan. Det radde dödläge da piratena tog skydd med en kulspruta bakom de uppradade fiskarbesättningen. Kaptenen ropade da pa creole att de skulle hoppa överbord. Samma ögonblick det skedde pepparade dom ner alla somalier utan pardon. Jag vet inte om det skedde pa internationellt vatten eller ej. Detta väckte respekt hos piraterna som nu vet att de har tva val; ge upp ögonblickligen, eller dö.

Samma hardförda attityd jämtemot narkotikarelaterade brott. Där kan man aka pa 8-12 ar för att man har en joint i fickan.
Detta fängelse är en ö ca 400 km utanför Mahe. Fangarna har ingen kontakt med omvärden.
Citera
2013-06-07, 17:04
Medlem
Citat:
Jo, men det är ju sådant de redan gör i dagsläget utan att det behöver komma utländska krigsfartyg och skrämmer dem.

Vad är det du vill ha sagt? Att vi ska låta dem härja fritt och kapa fartyg bäst de vill?

Och, hade HMS Carlskrona nedkämpat piraterna så hade det inte blivit någon "nästa gång", hur ska resten av deras piratgäng som vid det här tillfället satt i hamn veta om att det just var Carlskrona som sänkte deras kompisar? Vet de ens att deras piratkompisar blev nedkämpade? Eller kanske det kan vara så att deras skitbåt råkade haverera och sjunka av sig självt?

Ingen blev mördad och piraterna fick inga pengar. Alltså var det ett nederlag för piraterna eftersom det inte lönade sig att riskera livet som dom nu gjorde. Vilket kanske kan få dem att ändra sitt karriärs val?
Citera
2013-06-07, 17:07
Medlem
franges avatar
Citat:
Ingen blev mördad och piraterna fick inga pengar. Alltså var det ett nederlag för piraterna eftersom det inte lönade sig att riskera livet som dom nu gjorde. Vilket kanske kan få dem att byta karriärs val?

Och du tror på det själv? Seriöst?

När de nu fått klart och tydligt bevisat att de kan fortsätta i lugn och ro, för svenskarna kommer ändå inte göra något trots att de hittar piraterna med händerna i syltburken; svenskarna kommer inte ens tillfångata piraterna tillfälligt, utan bara åka efter dem och gnälla lite på radion - för att sedan låta piraterna åka därifrån i lugn och ro.
Citera
2013-06-07, 17:21
Medlem
Citat:
Och du tror på det själv? Seriöst?

När de nu fått klart och tydligt bevisat att de kan fortsätta i lugn och ro, för svenskarna kommer ändå inte göra något trots att de hittar piraterna med händerna i syltburken; svenskarna kommer inte ens tillfångata piraterna tillfälligt, utan bara åka efter dem och gnälla lite på radion - för att sedan låta piraterna åka därifrån i lugn och ro.

I guess you got a point there.
Men jag tycker ändå inte att dom ska ha ihjäl någon som inte ens skadat en annan människa. Då kan vi ju börja skjuta ihjäl alla snattare,rånare,kidnappare,knarklangare etc här i Sverige också då?
Citera
2013-06-07, 17:54
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Och givetvis åkte man lite vid sidan av, gnällde lite över radion och bad dem sluta, och sedan lät man piraterna åka vidare när de lämnat det kapade fartyget. Veeeeeerkligen respektingivande, nu lär de där dumma piraterna lärt sig en läxa tills nästa gång!

Tacka vet jag ryssarna som inte drar sig för att skjuta pirater i småbitar...

Har de inte fått order att verka mot fienden, så får man inte verka mot fienden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in