2013-06-06, 13:03
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
http://tankarchives.blogspot.se/2013...-big-cats.html
http://tankarchives.blogspot.se/2013...-big-cats.html

Du tycker inte att en träff som innebär att pansar splittrar sig och att splitter skapas på insidan är en penetration eller att personalen överlever?

Du har inte läst Otto Carius memoarer förstår jag?
Där Tiger konstant används som en genombrottsvagn.
Där IS benämns som en överlägsen tank jmf med IS, och där det i instruktionsboken för Tiger står att man inte ska engagera IS om man inte är i minst kompanistyrka.
Du vet väl också att man slutade producera Tiger, vilket ingen protesterade över. När man försökte det med Stug blev det däremot ordentliga protester.

För övrigt, angående träffsäkerhet på IS, 17 Tigrar nedkämpade av 3 IS på +2km avstånd.
http://tankarchives.blogspot.ca/2013...y-of-is-2.html

Förstår inte varför du snöar in dig på Tiger vs IS, jag har alltid hävdat att IS är en bättre vagn i helhet. Men knappast på avstånd och minns jag inte helt fel hade tyskarna mycket större tillgång tillvolframammunition så som PzGr. 40/43 till skillnad mot IS vagnarna som drogs med "vanlig" AP och HE ammunition. Jag kan garantera dig att en Tiger (KwK 36) med PzGr. 40 var överlägsen vad gäller penetration om man ställer den mot 122mm D-25 med AP.

För övrigt har jag redan nämnt att Tiger II drogs av kvalitetsbrister och det är just stålets kvalité jag anspelade på. Ena sekunden är det viktigt med prestanda i fält och ena sekunden lägger du vikt på prestanda på papper.

Har du grundligt gått igenom och läst vad som står på sidan du länkar till? Har du ens reflekterat vart han hämtar sin information ifrån? Svagare hantering av källor går inte att finna och det är allmänt vedertaget att sovjetunionen ljög hit och dit i olika sammanhang. Tror du på allvar att det fanns ens en spottstyver till chans för penetration genom fronten mot en KT med 152mm (ML-20) då dess absolut maximala dokumenterade penetration med hög-presterande APHE är mindre än 130mm på 500 meters avstånd (90 grader) vad jag kan finna utifrån pålitliga källor?

Du har snöat in dig på vad som endast kan avfärdas som skitsnack om du faktiskt tog dig tid och kollade upp lite andra källor. Att sitta och stirra sig blind på en blogg utan någon som helst referens till vart informationen som anges kommer ifrån annat än det fanatiska lilla "geni" som driver bloggen är absolut bristande källkritik.

Jag kan ge dig ett exempel på total idioti här.
Citat:
Ursprungligen postat av Bloggen
According to Jentz' Germany's Tiger Tanks - Tiger I and II: Combat Tactics, the KwK 36 8.8L/56 gun had 100% accuracy against a 2.5 meter by 2 meter target in training conditions (known range). The KwK 43 8.8L/71 gun on the Tiger II also has 100% accuracy at this range. Since the maximum deviation of the IS-2's D-25T is 80 cm at that range, it is safe to say that it can achieve 100% accuracy at that range as well.

Now, let's go up to 2000m. The accuracy of German tanks decreases slightly: 87% for the Tiger and 85% for the Tiger II. To see how the IS-2 measures up, let's hold up an imaginary 2.5 meter by 2 meter target to the distribution, like the Germans would be testing against.

Läs texten så ser du att han endast spekulerar, enbart anger källan för tyskarnas data (inte korrekt redovisat dock) samt rent utsagt endast GISSAR.

Citat:
Ursprungligen postat av Jentz 1995, p. 128, German WaPrüf 1 test, October 5, 1944.
German Army data on the penetration ranges of the 122 mm A-19 gun against the Panther tank showed it to be much less effective when the Panther stood at a side angle of 30 degrees to the incoming round: the A-19 gun was unable to penetrate the glacis plate of the Panther at any distance, and could only penetrate the bottom front plate of the hull at 100 m.

Thomas L. Jentz böcker är för övrigt vedertaget bra källor.

Nej du, ta och läs igenom lite på http://fprado.com eller http://wwiivehicles.com där dom faktiskt har korrekt källhantering samt endast redovisar fakta utifrån dessa källor. Det personen som driver bloggen du länkar till gör är ren att presentera spekulationer kombinerat med ren fiktion utifrån hans huvud och att anta att det han säger stämmer är extremt naivt.

Du behöver inte ens kolla på sidorna jag hänvisar till om du inte vill, men det finns ingen annan sida som kan styrka dom rent utsagt skrattretande påståenden som finns att hämta på bloggen och därmed basta.

Hur som, tvättdags .
Citera
2013-06-06, 15:04
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Förstår inte varför du snöar in dig på Tiger vs IS, jag har alltid hävdat att IS är en bättre vagn i helhet. Men knappast på avstånd och minns jag inte helt fel hade tyskarna mycket större tillgång tillvolframammunition så som PzGr. 40/43 till skillnad mot IS vagnarna som drogs med "vanlig" AP och HE ammunition. Jag kan garantera dig att en Tiger (KwK 36) med PzGr. 40 var överlägsen vad gäller penetration om man ställer den mot 122mm D-25 med AP.

Du menar den kanonen som har 132 i pen i WoT? Tigern i spelet har buffats jämfört med verkligheten.
För övrigt behövde inte en IS AP för att slå ut en Tiger, enligt länken ovan. Lite kul att en IS kunde skjuta tornet av en Tiger.
Jag nämnde IS som svar på att tyskarna skulle vara överlägsna ryssarna när det gällde upptäcka och bekämpa mål. Uppenbarligen var ryssarna lika bra på avstånd.

Citat:
För övrigt har jag redan nämnt att Tiger II drogs av kvalitetsbrister och det är just stålets kvalité jag anspelade på. Ena sekunden är det viktigt med prestanda i fält och ena sekunden lägger du vikt på prestanda på papper.

Tja, Tiger2 hade andra tillförligtlighetsproblem som att den bröt ihop innan den ens kom till fronten.

Citat:
Har du grundligt gått igenom och läst vad som står på sidan du länkar till? Har du ens reflekterat vart han hämtar sin information ifrån? Svagare hantering av källor går inte att finna och det är allmänt vedertaget att sovjetunionen ljög hit och dit i olika sammanhang. Tror du på allvar att det fanns ens en spottstyver till chans för penetration genom fronten mot en KT med 152mm (ML-20) då dess absolut maximala dokumenterade penetration med hög-presterande APHE är mindre än 130mm på 500 meters avstånd (90 grader) vad jag kan finna utifrån pålitliga källor?

Han redovisar översatta ryska interna dokument från ryssarnas egna tester. Dvs inget som används för propaganda. Att ryssarna skulle ljuga för sig själva i sina egna tester när de utvärderar motståndarens utrustning verkar rätt otroligt av uppenbara skäl. För övrigt finns där bilder på utslagna Tiger, Tiger2, Panther och Ferdinand, men de kanske är fejk?

Eller så har man tittat för mycket på History channel och tror att allting tyskarna gjorde var fantastiskt. Det är inte sådär att tyska källor är särskilt mycket bättre i alla lägen. Skulle man tex tro på SS killcount hade enbart SS dödat fler tanks än ryssarna producerat.

Citat:
Thomas L. Jentz böcker är för övrigt vedertaget bra källor.

Nej du, ta och läs igenom lite på http://fprado.com eller http://wwiivehicles.com där dom faktiskt har korrekt källhantering samt endast redovisar fakta utifrån dessa källor. Det personen som driver bloggen du länkar till gör är ren att presentera spekulationer kombinerat med ren fiktion utifrån hans huvud och att anta att det han säger stämmer är extremt naivt.

Bägge sidorna pekar till referenser som jag antar inte finns tillgängliga online?
Du är medveten om att ryssarna/allierade och tyskarna hade olika referenser för penetrationsvärden och träffsäkerhet, så det hade varit bra att se den primära referensen.
Citera
2013-06-06, 15:46
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
text

Fullt medveten om dessa dokument och har sett dem tidigare men har aldrig funnit något att styrka dom med.

Jag skiter i det här nu. Du har uppenbarligen inte lyssnat ett skvatt på vad jag skriver då jag för det först aldrig påstått att Tiger II aldrig slagits ut. För det andra har jag diskuterat den bristande drivlinan på KT senast häromdagen. Hade du ens lagt 5% av energin du lägger på sovjetiska vagnar hade även du begripit att KwK 36 faktiskt hade mer ammunitionstyper än PzGr. 39 och även PzGr. 39 hade högre snittpenetration än 132mm mot 90 graders vinkel, men skit i det nu.

Sedan är det inget konstigt att en vagn spränger en turret. En panzer III kunde spränga turreten av en tiger den med, vilket du hade begripit om du hade det minsta uns hur Tiger är uppbyggd och vilka ammunitionstyper som fanns att tillgå olika kanoner till olika vagnar inom det tyska riket, det gäller även för ryssarna. Men uppenbarligen finner du det inte det minsta intressant utan du drivs utav någon slags fanatism för dom röda och snöar in dig på minsta information som stärker ryssarnas image istället för att försöka vara objektiv.

Då jag anser att detta endast kommer ge negativa konsekvenser om vi driver detta vidare så tänker jag låta dig fortsätta ha din tro, men du har uppenbarligen verkligen inte försökt att skapa en helhetsbild det kan jag lova. Släpp allt du lärt dig från WoT och anskaffa fler källor att hämta information ifrån och basera din slutsats på samband du kan finna i den data som presenteras mellan alla dessa källor, allt annat är i mitt tycke felaktigt och naivt.

Jag har alltid respekterat dig som användare och kommer fortsätta göra det, därför vill jag inte fortsätta diskutera.

завершение и выход!
Citera
2013-06-06, 19:34
Medlem
WalterSullivans avatar
Dags för en till premium tror jag

IS6 eller T34? 6an verkar vara väldigt svag i armor och T34 verkar vara bättre
Citera
2013-06-06, 19:56
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan

is6 skjuter jag bara i huvudet, body armor kan trolla ibland
t34 är bra hulldown och har en tier 10 kanon

edit::

cardiac, kasta ut all ryss info du har läst, ALL
ryssarna är värdelösa som källor
dom kan bara våldta och rusha :P

du behöver inte läsa tyskar källor om du inte vill, men läs allt annat än ryska källor eftersom nästan allt är hitte på

klart att tiger 2 slogs ut, ofta efter tyskarna lämnat dom :P
alt när dom blev skjuta i röv eller sidorna, ingen slogs ut från fronten och väldigt många slogs ut av andra tyskar så allierade inte kunde ta över dom

http://img.photobucket.com/albums/v230/Jeepdriver704/KingTigerLaGleize20091.jpg
http://i13.tinypic.com/4h9bj2x.jpg

bilden visar ungefär vad de allierade kunde göra mot king tiger :P

men sluta läs ryska källor nu, dom fortsätter sprida lögner från ww2 och kommer nog inte sluta förren om 300 år :P
Senast redigerad av Kebabsuger 2013-06-06 kl. 20:04.
Citera
2013-06-06, 21:02
Medlem
Ace Venturas avatar
Jag rage-sålde min enda arty (SU-8) igår efter endast 10 fighter med 50% i wp. Känns bra även efteråt faktiskt. För trots elitad + rammer/aimer som extrautrustning så hinner man ta en medellång promenad innan den hunnit ladda om - plus att en snigel på egen hand hinner storma på Malinovka innan aimcirkeln har slutit sig - ändå sprider den skotten som jag vet inte vad!?? Argh! Dyngrak så pissar jag utomhus med betydligt bättre träffsäkerhet än vad det här skräpet kan prestera. Och inte kommer det bli bättre efter 8.6 heller för den delen. Så, goodbye!

Det enda jag är lite bitter över är att jag använde så många fria xps för att få in alla moduler direkt. Men ok. In med fler tanks istället! Nya VK 30.01H var t.ex. en riktigt trevlig bekantskap.
Citera
2013-06-06, 21:23
Medlem
Kebabsugers avatar
whut?

su8 och hummel är dom bästa t5 arty

du får ju sikta dit fienden kommer att komma, inte där dom ploppar upp, då hinner du aldrig träffa något :P

har fått 6+ kills i hummel flera hhr
Citera
2013-06-07, 08:36
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Fullt medveten om dessa dokument och har sett dem tidigare men har aldrig funnit något att styrka dom med.

Jag skiter i det här nu. Du har uppenbarligen inte lyssnat ett skvatt på vad jag skriver då jag för det först aldrig påstått att Tiger II aldrig slagits ut. För det andra har jag diskuterat den bristande drivlinan på KT senast häromdagen. Hade du ens lagt 5% av energin du lägger på sovjetiska vagnar hade även du begripit att KwK 36 faktiskt hade mer ammunitionstyper än PzGr. 39 och även PzGr. 39 hade högre snittpenetration än 132mm mot 90 graders vinkel, men skit i det nu.

Sedan är det inget konstigt att en vagn spränger en turret. En panzer III kunde spränga turreten av en tiger den med, vilket du hade begripit om du hade det minsta uns hur Tiger är uppbyggd och vilka ammunitionstyper som fanns att tillgå olika kanoner till olika vagnar inom det tyska riket, det gäller även för ryssarna. Men uppenbarligen finner du det inte det minsta intressant utan du drivs utav någon slags fanatism för dom röda och snöar in dig på minsta information som stärker ryssarnas image istället för att försöka vara objektiv.

Då jag anser att detta endast kommer ge negativa konsekvenser om vi driver detta vidare så tänker jag låta dig fortsätta ha din tro, men du har uppenbarligen verkligen inte försökt att skapa en helhetsbild det kan jag lova. Släpp allt du lärt dig från WoT och anskaffa fler källor att hämta information ifrån och basera din slutsats på samband du kan finna i den data som presenteras mellan alla dessa källor, allt annat är i mitt tycke felaktigt och naivt.

Jag har alltid respekterat dig som användare och kommer fortsätta göra det, därför vill jag inte fortsätta diskutera.

завершение и выход!

För att avsluta och att ha sista ordet , jag har inte sagt att IS är överlägsen Tiger2, bara att motsatsen inte är sann.

Tyska tanks har av populärhistorien setts som överlägsna och osårbara, vilket de i verkligheten inte var. Att Tiger/2 var farliga tanks att möta är det ingen som betvivlar, men de var knappast osårbara. Finns exempel på hur Tigers slagits ut av Churchills och genom att rammas av en Sherman. Hela fokuseringen på Tiger, Panther, Ferdinand och andra Wunderwaffe har lett till att man glömt bort att tyskarna hade 2 tanks, som kan ses som de bästa under kriget dvs PanzerIII och Stug.

Om vi diskuterar källor, så har du pekat på två hemsidor som i sin tur refererar till Jentz&Doyle, ink penetrationstabeller. Varifrån den boken har fått sina värden hade varit intressant att veta eftersom Tyskland och Ryssland hade olika standarder på sina tester, där penetrationsvärdet för tyskarna var att 50% av träffarna penetrerade medan ryssarna krävde 80%.
För övrigt, Tigern var en genombrottstank:
http://tankarchives.blogspot.dk/2013/04/tiger-tactics-as-observed-by-red-army.html
+ Carius memoarer

Källa på penetrationsvärden för 88an + andra kanoner från Overlord, en av Wargamings utvecklar.
http://overlord-wot.blogspot.dk/2012/08/wot-digging-through-archives-some.html

Då lämnar vi detta ämne, vilket för övrigt borde kunna diskuteras bättre i historieforumet eller V&M, av kunnigare debattörer än mig. Vill man diskutera allt detta mer finns det även subforum på Wargamings forum där historiska tanks diskuteras, och där The_Chieftain ibland skriver.
http://forum.worldoftanks.com/index.php?/forum/166-historical-armored-vehicles/
Citera
2013-06-07, 08:42
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
cardiac, kasta ut all ryss info du har läst, ALL
ryssarna är värdelösa som källor
dom kan bara våldta och rusha :P

du behöver inte läsa tyskar källor om du inte vill, men läs allt annat än ryska källor eftersom nästan allt är hitte på

klart att tiger 2 slogs ut, ofta efter tyskarna lämnat dom :P
alt när dom blev skjuta i röv eller sidorna, ingen slogs ut från fronten och väldigt många slogs ut av andra tyskar så allierade inte kunde ta över dom

http://img.photobucket.com/albums/v2...leize20091.jpg
http://i13.tinypic.com/4h9bj2x.jpg

bilden visar ungefär vad de allierade kunde göra mot king tiger :P

men sluta läs ryska källor nu, dom fortsätter sprida lögner från ww2 och kommer nog inte sluta förren om 300 år :P

Källa på att ryska källor ljuger i sina egna tekniska dokument där ingenjörer utvärderar deras egen utrustning och motståndarens?
Och tyska källor är så mycket bättre, där tex man fick halvera killcount från SS eftersom de konstant överdrev antalet utslagna tank. Tar vi bara hänsyn till hur de uppträdde i krig, så lär vi knappast lita på tyskarna.
Citera
2013-06-07, 08:50
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan

Och nu till det faktiska spelet.

Beror på vad du vill göra.
Har en T34, och det är samma spelstil som T29/T32/T30 även om en T34 är betydligt slöare på alla sätt. Har 3 skills på min crew och först nu börjar den kännas ok i hur den uppför sig. Jmf med T32/T32 är T34 en seg jävel.

IS-6 ska vara riktigt bra. Till skillnad från en IS-3 måste man vinkla tanken för att få bättre armour. Kanonen har sämre pen, men använder man gold shells går det att komma runt det. Den har dessutom preferentiell MM, så inga Tier10 eller Tier8 games. Till skillnad från T34 kan man mobba lägre tier utan större problem. Folk på NA-serverna har fått win rates på 90% genom plutoner och gold shells.

Slutsats: Välj T34 om du gillar US tanks, och IS-6 om du gillar ryska tanks. Har hört bra om FCM50t för övrigt, är typ som en Panther2 fast bättre i allt utom armour.
Citera
2013-06-07, 12:11
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
whut?

su8 och hummel är dom bästa t5 arty

du får ju sikta dit fienden kommer att komma, inte där dom ploppar upp, då hinner du aldrig träffa något :P

har fått 6+ kills i hummel flera hhr

Alltså, det är inte så att jag inte kunde prestera med den. Den var bara f ö r slö med f ö r mycket spridda skurar för att jag skulle tycka det var kul helt enkelt. Om jag inte var direkt förtjust i att spela arty innan så dödade den här all lust som var kvar. Inget mer med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Men ok. In med fler tanks istället! Nya VK30.01H var t.ex. en riktigt trevlig bekantskap.

Appropå VK30.01H så borde jag vara på Pantzer nu egentligen - men jag gjorde den där klassikern (som förhoppningsvis fler än jag gjort). För när jag grindade Pz III/IV så läste jag på ordentligt och kom fram till att jag skulle välja att fortsätta vägen över VK30.01H, absolut inte VK30.01D. Hade kolla på dem massor av gånger i tech-trädet där H låg ovanför D. Inga problem.

Sen, när jag äntligen fått ihop typ 35.000 (vad det nu var) xp's och det var dags att gå vidare, så gick jag in i forskningsläget via att högerklicka på tanken i garaget istället för att bara klicka på forska. Problemet är bara att där - av någon outgrundlig förbannad anledning - så har WG vänt på ordningen på tanksen!!? Och jag mitt nöt var naturligtvis lite disträ.... så jag klickade naturligtvis på fel tank!!! Med en sekunds ouppmärksamhet hade jag forskat fram D istället för H och därmed kastat bort två veckors jobb! Efter en radda svordomar som skulle ha fått den mest härdade av sjömän att rodna var det bara att börja om från början med Pz III/IV. Sånt jäkla mörker... Ha ha!
Senast redigerad av Ace Ventura 2013-06-07 kl. 12:44.
Citera
2013-06-07, 15:51
Medlem
phantasm666s avatar
Vilken kanon är bäst till Tiger II?
Är det 88 KWK 43L/71 eller 10.5 KWK 46L/68?

10.5 kanonen till Stugen är ju inget att hänga i julgranen om man jämför med den långa 75mm...
(imho får man ju säga)

Jag gjorde samma misstag som dig Ace men som väl var var det innan den stora wipen dom gjorde härom året
Senast redigerad av phantasm666 2013-06-07 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in