Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Men om man utger sig för att känna igen perfektion så borde man väl kunna skissa på det som är perfekt över tiden.
Jag är inte säker på att jag förstår resten. Kanske du försöker beskriva att fenomenet är komplext. Det är iaf vad jag anser att det är och tycker det är övermodigt att påstå sig veta vad perfektion är.
Förstår inte hur du kan se existens av perfektion som övermodigt, låter nästan som att du har moralväktare i huvudet som bromsar förmågan att uppfatta perfektionism eller att du inte är van att uppskatta saker eller mäniskor som perfekta, att du kanske har en inbyggd pessimism och därmed inte använder den kreativa potential som behövs för att öht förstå perfektionism, ibland är meningsfullhet och tillfredsställelse av skapande det som utgör det perfektionistiska värdet. Ibland enbart detaljer som i sig är så perfekta att enbart tillgång och användandet av dessa eller komponenter som mer eller mindre omedelbart försätta en operktionistisk sak till fulländad.
Men att skissa är ju inte samma som att uppleva skissandet, varför jag isf ser det som att du menade att vad man skapar i nuet och filar på som förväntad slags belöning, inte blir detsamma just för att tiden utgör mognad och mognad betyder förändring.
Om mn köper en god frukt som man vanligtvis älskr men konstaterar den inte vara perfekt för intagande, planerar eller skissar på hur man sk få den så perfektionistiskt god att man uppnår den fulländade upplevelsen.. då jobbar man mot bakgrund av en viss realitet, man har ätit helt perfekta frukter av det slaget man vet, på kunskapsbasis vad man har att göra med och förhållanden som krävs för att få den frukt man nu införskaffat perfekt, ändå upplever man eller konstaterar att frukten utefter allt skissande inte uppnår perfektionismens tillstånd.
Då finns faktorer som fallerar i ens skissande också, eftersom det förutsätter att du också skissar perfekt, det behöver ju finnas viss analogi, konsekvens av att inte ha det perfekta men vilja uppnå, då måste din bedömning av dt operfekta för det första vara korrekt. Har du en i grunden skev uppfattning om vad perfektionism är för dig, eller att du skissar på vaga grunder, är det ganska givet att du inte ens vet vad du skissar på. så tänker jag.
Att däremot veta, att man med säkerhet gillar det och det och det, och skissar och uppnår och sedan inte längre ser det som perfektionistiskt, kan vara ett uppvaknande om ens egna brister, man kan ha felbedömt något som perfekt men som varit nästintill perfekt när man kommit inpå det och därmed raserat sin egen grundval.
Eller att man med skissandet och uppnåendet, fokuserat på uppnående, inte på avnjutande och bevarande av det perfekta, och det är den exakta sekvensen som är förgörande.. eller som man sällan ens är medveten om.
Det kan också vara att men i och med uppnåendet, kan likställa att det du med dig själv som referens ser som perfekt, i syntesen, dvs i uppnåendet skulle vara beviset på att det inte kan vara perfektionistiskt eftersom du uppnått det, skissandet är en sak men uppnående och mötet med det perfekta är ju ett antiklimax som verkar mer ångestfyllt än perfektionistiskt, kan vara att du inte ens förstår vad som är perfektionistiskt och ja, dt är ju så klart komplext. Hela ponerandet att först skissa.. sedan uppnå.. sedan rata, är ju ett slags okunskapens uttryck. Verkar mer bygga på föreställning och de föreställningsvärldar med ingredienser som styr värdesättning och definition av perfektionism.
Men mest av allt har det med mognad/tid att göra, om varför man inte förmår uppskatta eller förstå det perfektionistiska målet, utmattning kan också vara orsak till att man som du sa : inte vill ha det. Som du svarade den andre medlemmen.
Så att uppskatta det man når, kräver en viss säkerhet i att man vet vad man vill, eller ?