2013-06-06, 14:54
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En mördare byter inte radikalt teknik mellan morden. Att mordet på VB och den nu påträffade döda kvinnan i vattnet skulle ha något samband är helt osannolikt. VB blev nedstucken, knivhuggen efter döden och styckad. Att mördaren skulle gå från det tillvägagångssättet till att putta någon i vattnet händer inte. Och hade kvinnan i vattnet varit knivhuggen eller skjuten eller dyl så hade vi hört det, i och med att en privatperson drog henne ur vattnet. Plus att det hade varit ett polispådrag utan like vid platsen för drunkningen.

Säg inte det, nästa kanske är skjuten.
Citera
2013-06-06, 15:16
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
En mördare byter inte radikalt teknik mellan morden. Att mordet på VB och den nu påträffade döda kvinnan i vattnet skulle ha något samband är helt osannolikt. VB blev nedstucken, knivhuggen efter döden och styckad. Att mördaren skulle gå från det tillvägagångssättet till att putta någon i vattnet händer inte. Och hade kvinnan i vattnet varit knivhuggen eller skjuten eller dyl så hade vi hört det, i och med att en privatperson drog henne ur vattnet. Plus att det hade varit ett polispådrag utan like vid platsen för drunkningen.

Det vet vi väl inte? Eller har jag missat något? Kan lika gärna vara så att de ytliga 7 sticken kom innan de två dödande och kanske då kan tyda på fight och några missar. Rätta mig gärna om jag har fel. Fast agro-utbrott undanbedes.
Citera
2013-06-06, 15:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anser den här KJ är sannolikt inte den enda personen som hon besökt och känt.
Nej, hon har med visshet både besökt och känt många andra personer - dock ej den 4 maj 16:00 - 21:00 som är den tid mt vidimerat att hon suttit i hans kök och läst medan han själv legat på soffan, sett på TV och druckit öl.
Citat:
Att styckmordet på VB är ett svartsjukedrama, anser jag det finns ingen tvekan om.
Det finns stor tvekan eftersom:

Mt kan ha känt en obetvinglig lust att mörda och stycka. Något som talar för detta är bl a det som i tråden anförts betr. hans hundvalp; de oklara och mystiska omständigheter som hundens frånfälle tycks ha varit kopplat till. Det mt själv i samband med denna, nu avlidna, hunds införskaffande, skrivit ang. inköp av hundkorg kan tala för att mt planerat att övningsstycka och därför velat bespara sig kostnaden för ett regelrätt sovställe för hunden. Är det inte övningsstyckning det handlar om, kan det vara drivkraften att vilja veta hur det känns att döda; experimentlusta, helt enkelt, och detta kan ha gett mt mersmak och i förlängningen att han den 4-5 maj inte kunnat avhålla sig från att döda igen, men denna gång en människa; en kvinna som många rasister i Boden i takt med arbetslöshet och allmänna nedskärningar kommit att betrakta som sekunda och icke önskvärd pga hennes härstamning, bristande kunskaper i svenska mm, vilket kan ha bidragit till att mt ansett sig haft fog för att följa sin instinkt; i sina egna ögon ha genomfört mordet som något av en lovvärd bedrift. - Detta med experimentlusta och en utpräglad drivkraft att vilja veta hur saker och ting fungerat, kom klart till uttryck i hans facebook: Här fanns videoklipp där mt pga sysselsättningsproblem satt i gång med att kamouflagemåla sitt ena ben, fotografera detta och sedan redovisa resultatet för sina kompisar, här fanns bilder där mt visat upp flera egna "uppfinningar" kopplade till airsoften, här fanns också indikationer på en elakartad förmåga att ignorera och inte vilja svara de mt tyckt sig ha fått mothugg eller sarkastiska kommentarer från, osv.
Citat:
Jag personligen gör den bedömningen att gärningsmannen kommer från annat land, där de har en annan kvinnosyn än här i Sverige.
Har alla i Sverige samma "ostyckade" kvinnosyn? - Kan inte mt komma från Boden och ha en förvriden människosyn kopplad främst till hans egen föreställningsvärld?
https://www.flashback.org/sp43722494
https://www.flashback.org/sp43590877

Man kan inte bortse från det som skrivits betr. mt:s hund mm; om detta i någon mån är sant bör mt inför sitt "mandomsprov" den 4-5 maj ha förlagt såväl dödande som styckning till annan plats än till den egna bostaden.

Det bör vara flera psykologer inkopplade på fallet eftersom allting talar för att detta är en mycket sjuk persons verk vars agerande både vad betr. iscensättning och utförande av mord resp. styckning kan misstänkas varken låter sig förklaras med logik eller med vanligt sunt förnuft.
Citera
2013-06-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Här kan du läsa om bevisvärdering:
http://www.juridicum.su.se/process/bevis/doktrin/Bevis1.htm

Det går att väcka åtal även om inte mordplatsen hittas.

Ja det går att väcka åtal även om inte mordplatsen hittas, men det går inte att vinna målet, som det här fallet är.
Därför blir det meningslöst att väcka åtal.
Citera
2013-06-06, 15:25
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Det vet vi väl inte? Eller har jag missat något? Kan lika gärna vara så att de ytliga 7 sticken kom innan de två dödande och kanske då kan tyda på fight och några missar. Rätta mig gärna om jag har fel. Fast agro-utbrott undanbedes.

Rättsläkaren har konstaterat att de uppkom efter döden, och 7 stycken random stick med kniven bildar knappast ett mönster. Dessutom så var de ytliga, de två första var det inte- vilket borde tala för att de inte karvades in i henne i affekt.

Jag tror dock att de har varit i luven på varandra innan kniven åkte fram, med tanke på händerna.
Citera
2013-06-06, 15:29
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Rättsläkaren har konstaterat att de uppkom efter döden, och 7 stycken random stick med kniven bildar knappast ett mönster. Dessutom så var de ytliga, de två första var det inte- vilket borde tala för att de inte karvades in i henne i affekt.

Jag tror dock att de har varit i luven på varandra innan kniven åkte fram, med tanke på händerna.

Oj! Tack för KONSTRUKTIV feedback. Det sätter det hela i en annan dager.
Citera
2013-06-06, 15:32
Medlem
highfives avatar
Vill bara påminna om att de nedre 2/3 av det gulmarkerade området på kartan i inlägg 24089 ligger i det närmaste i jämnhöjd med Sävast på andra sidan älven. Mao en signal från det gulmarkerade området upptas troligtvis av Sävastmasten.
Citera
2013-06-06, 15:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

OM det find något samband tror jag at det rör sig om personer som vet för mycket om mordet på VB och som varnats och eller tystats
Flickan/kvinnan som druknade, skulle eventuelt kunna vara självmord om hon på något sätt var inblandad i mordet på VB.
Citera
2013-06-06, 16:17
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Citat:

(min fetning)

Är du säker på det? Var står det mer om detta?
Det enda jag har hittat (som jag skrev tidigare idag) är uttalanden likt detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
I Expressen 2013-06-03 står det lite mer om huggen:
Citat:
"Enligt källor har rättsläkaren konstaterat att Vatchareeya Bangsuan avled efter två hugg mot bröstet som var för sig var dödande. Hon har innan hon styckades även huggits flera gånger mot kroppen. Men dessa skador ska vara ytliga och har inte varit dödande, enligt uppgift. Huggen bildar ett mönster som har gjort att man inte har kunnat utesluta att det handlar om ett ritualmord.

- Hon hade huggits nio gånger med kniv, har en uppgiftslämnare berättat."

Utifrån sådana källor tycker inte jag att det går att säga exakt i vilken ordning alla huggen har skett. Man kan spekulera, kanske högg GM för att döda först för att sen hugga ytligare, av någon för oss okänd anledning. Eller så har huggen utdelats med olika djup, om vartannat, VB kanske har lyckats parera och dra sig undan, så att vissa hugg blev ytligare?
Citera
2013-06-06, 16:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
(min fetning)

Är du säker på det? Var står det mer om detta?
Det enda jag har hittat (som jag skrev tidigare idag) är uttalanden likt detta:

Utifrån sådana källor tycker inte jag att det går att säga exakt i vilken ordning alla huggen har skett. Man kan spekulera, kanske högg GM för att döda först för att sen hugga ytligare, av någon för oss okänd anledning. Eller så har huggen utdelats med olika djup, om vartannat, VB kanske har lyckats parera och dra sig undan, så att vissa hugg blev ytligare?

Jag funderar över om man på obduktionen kunde se om hon hade kläder på sig eller var avklädd när hon knivhöggs. Jag tänker mig att om hon hade en tröja så kanske det fastnade något spår av tröjan i någon av knivskadorna.
Citera
2013-06-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag funderar över om man på obduktionen kunde se om hon hade kläder på sig eller var avklädd när hon knivhöggs. Jag tänker mig att om hon hade en tröja så kanske det fastnade något spår av tröjan i någon av knivskadorna.

det är inte helt ovanligt att textilfiber återfinns i "såren" efter exempelvis knivhugg.
Citera
2013-06-06, 16:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja det går att väcka åtal även om inte mordplatsen hittas, men det går inte att vinna målet, som det här fallet är.
Därför blir det meningslöst att väcka åtal.

Förekomst av blod i den misstänktes utrymmen pekar inte ut denne som gärningsman, och lika lite avgörande betydelse har funnen mord- och styckningsplats om den misstänkte inte kan bindas till denna plats. Åklagarna måste har mer handfasta saker än blod och brottsplats för att väcka åtal mot KJ om de har tänkt sig att gå i mål i den processen. KJ är skyldig/medskyldig till vad som kom att bli Vatchareeya Bangsuans sista stund i livet, helt klart. Återstår bara att bevisa detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in