2013-06-05, 20:34
Medlem
SirHizzs avatar
jag läste på nätet att polisens Alkoholmätare mäter mängden alkohol i en persons blod genom ett utandningsprov.

Jag trodde dom mätte luften man andades ut.

hur kan en sån mätare mäta alkoholen i blodet genom utandningsprov. jag är ingen läkare, men den luft man andas ut och in har väl inget med blodet att göra?.

hur fungerar en sån här. kan man lura polisen tex, genom att ta munsprej innan blåsningen eller nåt.

jag testades idag, och drack en Hof carlsberg strax innan testningen. jag hade ju alkohol smak i munnen när dom testa mig, men jag fick negativt resultat.

försöker bara förstå hur en sån här fungerar,
Senast redigerad av SirHizz 2013-06-05 kl. 20:37.
Citera
2013-06-05, 20:40
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Den uppskattar alkoholen i blodet genom utandning. Vid positivt resultat tas ett blodprov för att snabbt ta reda på exakt hur mycket.
Citera
2013-06-05, 20:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
jag läste på nätet att polisens Alkoholmätare mäter mängden alkohol i en persons blod genom ett utandningsprov.

Jag trodde dom mätte luften man andades ut.

hur kan en sån mätare mäta alkoholen i blodet genom utandningsprov. jag är ingen läkare, men den luft man andas ut och in har väl inget med blodet att göra?.

hur fungerar en sån här. kan man lura polisen tex, genom att ta munsprej innan blåsningen eller nåt.

jag testades idag, och drack en Hof carlsberg strax innan testningen. jag hade ju alkohol smak i munnen när dom testa mig, men jag fick negativt resultat.

försöker bara förstå hur en sån här fungerar,
Varför andas man tror du? Luften man andas in syresätter blodet via lungorna, på samma sätt transporteras koldioxid ut genom utandningsluften. Har man alkohol i blodet kommer det alltså att visa sig på ett utandningsprov.
Citera
2013-06-05, 20:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Den uppskattar alkoholen i blodet genom utandning. Vid positivt resultat tas ett blodprov för att snabbt ta reda på exakt hur mycket.
Dagens mätare är så pass exakta att de ersätter blodprov.
Citera
2013-06-05, 20:47
Medlem
Alp-Ottos avatar
Citat:
Den uppskattar alkoholen i blodet.

Precis, vid ett utandningsprov uppskattas alkoholmängden i blodet genom att mäta/uppskatta alkoholen i utandningsluften. Jag tror att 0,1 milligram per liter luft motsvarar 0,2 promille i blodet vilket är gränsen för rattfylleri.

Det blir lite mycket troende för att inte vara i en kyrka men jag tror att den apparat som man får blåsa i hos polisen vid sidan av vägen inte ger ett specifikt värde utan ger positivt/negativt om man är över 0,1mg/l. Blåser man positivt får man troligen fortsätta med att lämna blodprov eller blåsa i en apparat med större noggrannhet.
Citera
2013-06-05, 20:52
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför andas man tror du? Luften man andas in syresätter blodet via lungorna, på samma sätt transporteras koldioxid ut genom utandningsluften. Har man alkohol i blodet kommer det alltså att visa sig på ett utandningsprov.

ahh I see. thanks for explaining. ganska självklart när du skriver det, luften syresätter blodet. men jag tänkte inte på detta
Citera
2013-06-05, 20:53
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alp-Otto
Precis, vid ett utandningsprov uppskattas alkoholmängden i blodet genom att mäta/uppskatta alkoholen i utandningsluften. Jag tror att 0,1 milligram per liter luft motsvarar 0,2 promille i blodet vilket är gränsen för rattfylleri.

Det blir lite mycket troende för att inte vara i en kyrka men jag tror att den apparat som man får blåsa i hos polisen vid sidan av vägen inte ger ett specifikt värde utan ger positivt/negativt om man är över 0,1mg/l. Blåser man positivt får man troligen fortsätta med att lämna blodprov eller blåsa i en apparat med större noggrannhet.

jag vet det är olika för olika personer. men en vanlig person som inte druckit alkohol innan som väger kanske 60 kg. hur många starköl måste han dricka innan han kommer upp 0.1 mg/l 0.2 är ju gränsen promille,och vad menar du med 0.1 mg /l det är ju 0.2 som är gränsen för tillåtet
Citera
2013-06-05, 21:09
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
jag vet det är olika för olika personer. men en vanlig person som inte druckit alkohol innan som väger kanske 60 kg. hur många starköl måste han dricka innan han kommer upp 0.1 mg/l 0.2 är ju gränsen promille,och vad menar du med 0.1 mg /l det är ju 0.2 som är gränsen för tillåtet
Finns ingen direkt mall, men efter en starköl ska du nog inte sätta dig i bilen för att vara säker.
Citera
2013-06-05, 21:20
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Finns ingen direkt mall, men efter en starköl ska du nog inte sätta dig i bilen för att vara säker.

ok. bra att veta

tack
Citera
2013-06-05, 21:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
0,1mg alkohol per liter utandningsluft motsvarar 0,2 promille alkohol i blodet. Same same but different.
Citera
2013-11-12, 13:41
Medlem
eagless avatar
Citat:
jag vet det är olika för olika personer. men en vanlig person som inte druckit alkohol innan som väger kanske 60 kg. hur många starköl måste han dricka innan han kommer upp 0.1 mg/l

"60kg.. Vanlig.." jaja. H.s.h.. Skit i biran när du kör. 0,2 (blod) och 0,1 (utandning) är djävulusiskt lite. Två timmar efter en 5,0% å du är rökt. Egentligen är det `dagen efter´ styrningar du ska oroa dig mest för, jag menar dricka samma dag är ju bara direkt korkat.. Dagen efter.. here we go.. Fram med kalkylatorn, mängden, när? Hur länge, när drack jag sist, vad va klockan.. kul va?
Citera
2013-11-12, 22:55
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
"60kg.. Vanlig.." jaja. H.s.h.. Skit i biran när du kör. 0,2 (blod) och 0,1 (utandning) är djävulusiskt lite. Två timmar efter en 5,0% å du är rökt. Egentligen är det `dagen efter´ styrningar du ska oroa dig mest för, jag menar dricka samma dag är ju bara direkt korkat.. Dagen efter.. here we go.. Fram med kalkylatorn, mängden, när? Hur länge, när drack jag sist, vad va klockan.. kul va?

Beror ju naturligtvis på, jag har flertalet gånger druckit en starköl eller två vid lunch för att köra senare på kvällen. Om du skulle dricka 3-4 öl (relativt lite) gå o lägga vid tolv, vakna vid sju så ser de flesta sig själva som nyktra och fullt kapabla att köra bil. Ingen större skillnad med att dricka 3-4 öl vid lunch och köra senare.

Jag har dock en alkomätare de gånger jag är osäker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in