Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-06-04, 23:49
Medlem
madmwazels avatar
Jag skulle baka en pekannötspaj, traskade in på willys och hittar ca 15 olika sorters nötter, men inga vanliga jäkla pekannötter! Testade sedan att gå både till ica city, coop extra och coop konsum. De enda pekannötterna jag hittade var i s.k. Nötmixar, vilka jag förmodligen fått betala tresiffrigt belopp för att få mina 4dl som jag behövde då de var underrepresenterade i mixarna.

Min fråga blir då, vart vänder man sig för att få tag i pekannötter, som jag trodde var vanligt förekommande?
Citera
2013-06-05, 01:21
Medlem
Ica Maxi har vet jag!
Citera
2013-06-05, 07:17
Medlem
klybans avatar
Var litet tag sedan jag gjorde pecannöt paj.
Men då fanns det 400g påsar att köpa i var och varannan affär.

Ett tag för länge sedan fanns det bara 50g påsar, det blev då rätt dyrt att göra pecanötpaj :s
I de affärer jag köper i, så har det legat i närheten av Japanmix och yoghurtdragerade nötter/russin.
Citera
2013-06-05, 11:39
Medlem
madmwazels avatar
I de affärer där jag letat har jag även frågat personalen, så det är inte att jag missat dem. Jättekonstigt! Har inget ica maxi i närheten.

Jag tog för övrigt hasselnötter istället, till slut. Får se om pajen blir nåt att ha.
Citera
2013-06-05, 12:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmwazel
I de affärer där jag letat har jag även frågat personalen, så det är inte att jag missat dem. Jättekonstigt! Har inget ica maxi i närheten.

Jag tog för övrigt hasselnötter istället, till slut. Får se om pajen blir nåt att ha.
Det kommer inte bli samma sak med hasselnötter, den saken är klar.
Citera
2013-06-05, 17:51
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det kommer inte bli samma sak med hasselnötter, den saken är klar.

Självklart blir det inte samma sak.
Citera
2013-06-05, 18:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Självklart blir det inte samma sak.
Okey, omformulering, det kommer vara ljusår ifrån.

Jag tror nog en mindre mängd med valnötter hade funkat bättre, just pga pecan påminner om valnöt.
Men valnöt är betydligt smakrikare, så man får vara försiktig.
Vet i faan om inte mandel och lite valnötter skulle funka rätt hyfsat som ersättning.
Och mandlar lite lätt rostade för de hamnar i sörjan.
Citera
2013-06-05, 20:11
Medlem
Willys har... ligger bland påsarna med "nyttiga snacks"
Citera
2013-06-05, 20:14
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Okey, omformulering, det kommer vara ljusår ifrån.

Jag tror nog en mindre mängd med valnötter hade funkat bättre, just pga pecan påminner om valnöt.
Men valnöt är betydligt smakrikare, så man får vara försiktig.
Vet i faan om inte mandel och lite valnötter skulle funka rätt hyfsat som ersättning.
Och mandlar lite lätt rostade för de hamnar i sörjan.

Jag bryr mig inte direkt om att det ska likna pekannötspaj, när jag inte har pekannötter. Jag vet att hasselnötter är "ljusår ifrån" pekannötter, men jag siktar inte att få det likt nu när jag inte fick tag på pekannötter. Jag tycker inte om valnötter.

Citat:
Ursprungligen postat av jageStefan
Willys har... ligger bland påsarna med "nyttiga snacks"

Okej, mitt willys hade inte det.
Citera
2013-06-05, 20:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag bryr mig inte direkt om att det ska likna pekannötspaj, när jag inte har pekannötter. Jag vet att hasselnötter är "ljusår ifrån" pekannötter, men jag siktar inte att få det likt nu när jag inte fick tag på pekannötter. Jag tycker inte om valnötter.

Okej, mitt willys hade inte det.
Nu verkar du bara plain dum.
Pecannätter smakar som valnötter, men svagt av dom.

Men inser du utan pecannötter inte är intresserad av få det smaka ens nära.
Och att du inte lyckats hitta pecannötter känns rätt konstigt.
Vart bor du?
För dessa finns överallt, sen kan det vara så att man inte får tag i stora påsar och att det kostar en del.
För det har jag varit med om flera ggr, att få köpa flera dyra små påsar på 30-50g med extrema kilopriser.
Men pecannötpaj är riktigt jävla gott.

En pecannötpaj jag gjorde, barnen var i himmelriket
http://tinypic.com/view.php?pic=6xpy06&s=4
Citera
2013-06-05, 21:54
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Nu verkar du bara plain dum.
Pecannätter smakar som valnötter, men svagt av dom.

Men inser du utan pecannötter inte är intresserad av få det smaka ens nära.
Och att du inte lyckats hitta pecannötter känns rätt konstigt.
Vart bor du?
För dessa finns överallt, sen kan det vara så att man inte får tag i stora påsar och att det kostar en del.
För det har jag varit med om flera ggr, att få köpa flera dyra små påsar på 30-50g med extrema kilopriser.
Men pecannötpaj är riktigt jävla gott.

En pecannötpaj jag gjorde, barnen var i himmelriket
http://tinypic.com/view.php?pic=6xpy06&s=4

Det är just den starka smaken i valnötter jag inte tycker om. Beskheten är inte lika framträdande i pekannötter.

Ja, jag tycker också det är konstigt att jag inte hittade några. Har som sagt frågat personalen i vardera butiker, som medgav att det är många som frågar efter det, men att de inte har några.

Min paj blev i alla fall jättegod i alla fall, en helt annan paj såklart (som förväntat) men god ändå. Det kan du testa nästa gång

Förstår inte hur affärerna kan ha påsar med femton sorters nötter men inte ha en så vanlig som pekannötter...
Citera
2013-06-05, 22:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är just den starka smaken i valnötter jag inte tycker om. Beskheten är inte lika framträdande i pekannötter.

Ja, jag tycker också det är konstigt att jag inte hittade några. Har som sagt frågat personalen i vardera butiker, som medgav att det är många som frågar efter det, men att de inte har några.

Min paj blev i alla fall jättegod i alla fall, en helt annan paj såklart (som förväntat) men god ändå. Det kan du testa nästa gång

Förstår inte hur affärerna kan ha påsar med femton sorters nötter men inte ha en så vanlig som pekannötter...
Jag hade inte heller gillat att ha massor av valnötter.
Men gjort den blandningen jag sa, men lite valnötter och lite rostade mandlar.
Så tror jag det hade blivit rätt bra som substitut.

Vart bor du, du behöver inte säga stad, utan söder, väst, storstad(stlm) eller norr inland.
Jag har funnit att personalen säger pecannöt?, ja det finns nog "där".
Oftast har de funnits närheten av bakavdelningen eller "natur godis".
Små påsarna kan finnas vid kassan eller närheten av chipsen.

Att pajen blev god, det trodde jag den skulle bli, men var ju inte riktigt det vi pratade om.

Om du inte hittar i affären, så kanske beställa på nätet.
Här ett ställe, borde gå hitta billigare om man letar lite mer än jag nu gjorde.
http://www.rawfoodshop.se/catalogsearch/result/?q=pecan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in