2013-06-05, 11:27
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Misstänkte det.
Skulle precis öppna ett Sparkonto+ Collector, det gick inte heller pga. att jag inte är folkbokförd i Sverige. Är det bara vanligt Sparkonto hos er som fungerar för mig då?
När det gäller öppnandet av konton så behöver man som utlandsbosatt skriva under fysiska avtal. Det är för närvarande endast Klarna som tillhandahåller avtal i fysisk form för Sparkonto+. Så det går alltså att öppna Sparkonto+Klarna (både bundet och obundet) om du är folkbokförd utomlands.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-05, 11:31
Medlem
Jag har varit registrerad på kurser nog för att få 75% studiebidrag denna vårtermin men jag har fått studiebidrag för 100%. Hur illa ligger jag till? Är det bara att ändra min studietakt på csn.se till 75% och vänta på ett återkrav i brevlådan eller blir jag polisanmäld för bidragsfusk? Terminen tar officielt slut om en vecka eller så.
Senast redigerad av Shiverr11 2013-06-05 kl. 12:00.
2013-06-05, 12:00
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
När det gäller öppnandet av konton så behöver man som utlandsbosatt skriva under fysiska avtal. Det är för närvarande endast Klarna som tillhandahåller avtal i fysisk form för Sparkonto+. Så det går alltså att öppna Sparkonto+Klarna (både bundet och obundet) om du är folkbokförd utomlands.

/Daniel, Avanza Bank

Så bra! 1.75% jämfört med 1.80 för Collector går bra. Skickade efter avtal nu. Tack.
2013-06-05, 13:47
Medlem
ungochdums avatar
har fått teckningsrätter inom Cefour! vad händer om jag tecknar dem?
2013-06-05, 13:50
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungochdum
har fått teckningsrätter inom Cefour! vad händer om jag tecknar dem?
Villkoren är 1:40 vilket innebär att det krävs 40 teckningsrätter för att teckna en 1 ny B-aktie för 0,15 SEK. Teckningsperiod pågår mellan den 5 juni 2013 till den 26 juni 2013. Vill du inte teckna nya aktier så kan du sälja teckningsrätterna mellan den 5 juni 2013 till och med den 20 juni 2013.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-05, 15:41
Medlem
Estranged62s avatar
Hej. har en fundering.. har större tiden i mitt liv tampats med depression osv men har studerat komvux med start i jan detta år... allt har gått fint fram till precis före påsk ungefär och en ny deppig period har kommit, med väldigt hög frånvaro som följd.
jag har bara meddelat läraren jag ska ha dom dagar jag varit borta och inte sjukanmält mig till skola eller f-kassa. så alla lärare jag har vet om min sjukdom, så jag har gjort de flesta uppgifter hemma ist.

så till min fråga.. hur ser CSN på detta när det bli skolavslutning nu snart.. kommer jag få återkrav då alla papper kommer in om min frånvaro?

sorry om jag skriver lite dåligt.. tack på förhand.
2013-06-05, 16:50
Medlem
Hej. Jag behöver en uppdatering SNÄLLA! Jag har studerat i två år nu och tagit mina poäng utan problem, dvs 120 poäng. Jag har nu sökt en sommarkurs till denna sommar och är antagen och sökt CSN. Men det känns som om jag är för trött och inte orkar. Vad händer om inte går på seminarierna och i princip skiter i kursen? Jag är medveten att jag får U men blir det problem med CSN? Jag måste ju ha lite kul på sommaren. Det är den enda kursen som jag kommer få U på. Jag har planer att läsa i Höst igen. Det är därför jag frågar nu. Snälla seriösa svar uppskattas!
2013-06-05, 23:52
Medlem
Var börjar man ifall man vill satsa på aktier. Sätter jag in 200 kr på Ikea och företaget går upp i vinst
Jag har aldrig vågat gå hela vägen att alltså börja lära mig mer om aktier och hur det här fungerar. Det skulle vara jävligt kul att börja men jag vet inte vid vilken ände. Finns det någon bra bok som väldigt pedagogiskt behandlar aktiekunskap. Jag går inte in för att bli bäst, det blir ja aldrig men det skulle vara kul att veta mera.
Funkar det så att jag sätter in pengar i en svacka, företaget går såsmåningom med vinst, jag kan ta ut pengarna när jag vill=profit?
2013-06-06, 02:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Var börjar man ifall man vill satsa på aktier. Sätter jag in 200 kr på Ikea och företaget går upp i vinst
Jag har aldrig vågat gå hela vägen att alltså börja lära mig mer om aktier och hur det här fungerar. Det skulle vara jävligt kul att börja men jag vet inte vid vilken ände. Finns det någon bra bok som väldigt pedagogiskt behandlar aktiekunskap. Jag går inte in för att bli bäst, det blir ja aldrig men det skulle vara kul att veta mera.
Funkar det så att jag sätter in pengar i en svacka, företaget går såsmåningom med vinst, jag kan ta ut pengarna när jag vill=profit?
Du kan inte köpa aktier i IKEA.

Normalt är det så att bolaget om det går med vinst antingen delar ut en del eller hela denna till aktieägarna = vinst eller investerar den i att bli ännu större. Folk betalar väl någon slags kombination av vad man tror tillgångarna i bolaget är värt och framtida vinster så om det växer / man tror att vinsterna kommer växa kan man tänka sig att betala mer och då kan du sälja aktierna dyrare men då får du ju såklart ingen utdelning när de väl gör vinst längre.
2013-06-06, 07:38
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zozosweden
Hej. Jag behöver en uppdatering SNÄLLA! Jag har studerat i två år nu och tagit mina poäng utan problem, dvs 120 poäng. Jag har nu sökt en sommarkurs till denna sommar och är antagen och sökt CSN. Men det känns som om jag är för trött och inte orkar. Vad händer om inte går på seminarierna och i princip skiter i kursen? Jag är medveten att jag får U men blir det problem med CSN? Jag måste ju ha lite kul på sommaren. Det är den enda kursen som jag kommer få U på. Jag har planer att läsa i Höst igen. Det är därför jag frågar nu. Snälla seriösa svar uppskattas!

Har du tagit emot pengarna från CSN, så förväntas du ta 75% av de poäng som kursen är på. Om du t.ex går en 7,5 poäng stor kurs och torskar den helt, så är du "skyldig" CSN (7,5*0,75) = 5,6 p .

När höstterminen börjar så kommer du alltså inte att få studiemedel förrän du tjänat in de saknade poängen. Vill det sig riktigt illa så kanske du går en utbildning med 15 eller t.o.m 30-poängskurser, vilket innebär att du får vänta veckor eller månader innan en tenta som ger dig poäng blir rättad och reggad i Ladok.

I korthet: Skit inte i en kurs som du får studiemedel för.
2013-06-06, 11:16
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Nån som följt Motley Fool's premium options program?
https://www.fool.com/shop/secure/order-08.aspx?dc=f1d06b9a-42e0-4af4-a552-a3f8b25ac5f5&sf=0613_optionshybrid&source=iotxslem l0000677
2013-06-06, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Nån som följt Motley Fool's premium options program?
https://www.fool.com/shop/secure/order-08.aspx?dc=f1d06b9a-42e0-4af4-a552-a3f8b25ac5f5&sf=0613_optionshybrid&source=iotxslem l0000677

Haha, finns de gamla bluffarna kvar. Jag skulle inte ens riskera någon annans pengar på dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in